Lähtökohtien luominen harrastajateatterin brändin kehittämiselle: tapaus: Loviisan Teatteri
Björklund, Monica (2023)
Björklund, Monica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on aloittaa Loviisan Teatterin brändin kehitystyö selvittämällä sen lähtökohtainen tila ja mihin suuntaan brändiä tulisi lähteä kehittämään. Brändin määrittely tekee toiminnasta sujuvampaa ja viestinnästä tehokkaampaa. Kehittämisen tarkoituksena on saada teatterille uusia aktiivisia jäseniä ja kasvattaa esitysten yleisömääriä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Loviisan Teatteriyhdistys ry.
Teoriapohjassa määriteltiin brändin peruselementit sekä muita brändin rakentamisen ja jalkauttamisen työkaluja. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja menetelmiksi valikoituivat anonyymit kyselyt sekä dokumenttianalyysi. Kyselyt tehtiin hallitukselle, harrastajille sekä yleisölle. Lisäksi tarkasteluun valittiin kahden paikallisen harrasteryhmän sekä kahden harrastajateatterin nettisivut ja sosiaalisen median alustat.
Tuotetun aineiston perusteella Loviisan Teatterin brändi tulisi rakentaa yhteisöllisyyden ja hauskuuden ympärille. Suuremman yleisön saamiseksi paikalle brändissä tulisi myös panostaa laatuun sekä monipuolisuuteen. Kun brändin ydin on määritelty, tulisi sille suunnitella brändiä tukeva visuaalisuus. Yhtäläisen tärkeää on organisoida brändin jalkauttaminen, vastuiden jako sekä tavoitteiden seuranta. Muuten on vaarana, että työ jää kesken. Tämä opinnäytetyö toimii apuna harrastajateatterin brändin kehittämisen aloittamiselle ja antaa ohjeita työn jatkamiselle.
Teoriapohjassa määriteltiin brändin peruselementit sekä muita brändin rakentamisen ja jalkauttamisen työkaluja. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja menetelmiksi valikoituivat anonyymit kyselyt sekä dokumenttianalyysi. Kyselyt tehtiin hallitukselle, harrastajille sekä yleisölle. Lisäksi tarkasteluun valittiin kahden paikallisen harrasteryhmän sekä kahden harrastajateatterin nettisivut ja sosiaalisen median alustat.
Tuotetun aineiston perusteella Loviisan Teatterin brändi tulisi rakentaa yhteisöllisyyden ja hauskuuden ympärille. Suuremman yleisön saamiseksi paikalle brändissä tulisi myös panostaa laatuun sekä monipuolisuuteen. Kun brändin ydin on määritelty, tulisi sille suunnitella brändiä tukeva visuaalisuus. Yhtäläisen tärkeää on organisoida brändin jalkauttaminen, vastuiden jako sekä tavoitteiden seuranta. Muuten on vaarana, että työ jää kesken. Tämä opinnäytetyö toimii apuna harrastajateatterin brändin kehittämisen aloittamiselle ja antaa ohjeita työn jatkamiselle.