Kuka on asiakas nyt ja tulevaisuudessa? Miten lisätä markkinoinnilla Teatterikoneen asiakasvirtaa
Eteläaho, Laura (2023)
Eteläaho, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tarkemmin millainen on jyväskyläläisen pienen ammattiteatterin Teatterikoneen asiakas ja miten markkinointi tavoittaa asiakkaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota työn tilaajana toimivalle ammattilaisteatterille lisää tietoa asiakaskunnastaan markkinoinnin ja palveluiden kehittämiseksi.
Olen työskennellyt teatterituottajana kyseisessä organisaatiossa 10 vuotta ja jotta voidaan taata taloudelliset edellytykset toimintannan pyörittämiseselle sekä uuden kulttuurin syntymiselle teattereiden on yritysten tapaan ponnisteltava asiakkaiden hankkimiseksi ja sitouttamiseksi. Teatterit joutuvat alituisesti kilpailemaan kotisohvien, elokuvateattereiden ja muiden kulttuuritapahtumien kanssa sekä luomaan jatkuvasti uusia ideoita yleisömäärien säilyttämiseksi tai kasvattamiseksi. Tällaisissa pyrkimyksissä avuksi voi olla systemaattisesti kerätty tieto asiakaskunnan piirteistä ja ominaisuuksista, jotta osataan valita tavoitteiden kannalta oikeita toimenpiteitä. Kun teatterilla on tarpeeksi dataa asiakkaasta ja sen toimintatavoista on mahdollista sitouttaa asiakas ja panostaa palveluihin ja markkinoinnin kehittämseen sekä uusien asiakkaiden hankkiseen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä asiakaskyselyllä, jolla selvitettiin asiakasjoukon ominaisuuksia, kuten taustatietoja, käyttäytymistä. Aineistoa analysoitiin sekä numeerisesti keskiarvoja, että laadullisesti vapaasti kirjoitettuja vastauksia tarkastelemalla.
Olen työskennellyt teatterituottajana kyseisessä organisaatiossa 10 vuotta ja jotta voidaan taata taloudelliset edellytykset toimintannan pyörittämiseselle sekä uuden kulttuurin syntymiselle teattereiden on yritysten tapaan ponnisteltava asiakkaiden hankkimiseksi ja sitouttamiseksi. Teatterit joutuvat alituisesti kilpailemaan kotisohvien, elokuvateattereiden ja muiden kulttuuritapahtumien kanssa sekä luomaan jatkuvasti uusia ideoita yleisömäärien säilyttämiseksi tai kasvattamiseksi. Tällaisissa pyrkimyksissä avuksi voi olla systemaattisesti kerätty tieto asiakaskunnan piirteistä ja ominaisuuksista, jotta osataan valita tavoitteiden kannalta oikeita toimenpiteitä. Kun teatterilla on tarpeeksi dataa asiakkaasta ja sen toimintatavoista on mahdollista sitouttaa asiakas ja panostaa palveluihin ja markkinoinnin kehittämseen sekä uusien asiakkaiden hankkiseen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä asiakaskyselyllä, jolla selvitettiin asiakasjoukon ominaisuuksia, kuten taustatietoja, käyttäytymistä. Aineistoa analysoitiin sekä numeerisesti keskiarvoja, että laadullisesti vapaasti kirjoitettuja vastauksia tarkastelemalla.