Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten asumisentaitojen kehittäminen

Lepola-Fernandez, Isabel (2023)

 
Avaa tiedosto
Lepola-Fernandez_Isabel.pdf (3.215Mt)
Lataukset: 


Lepola-Fernandez, Isabel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626397
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Aspa-säätiön Asumisen ajokortti-hankkeen asumistaitovalmennusta palvelumuotoilun menetelmin sopivaksi sijaishuollosta itsenäistyville nuorille. Asumisen ajokortti -hankeen tavoitteena on ennaltaehkäistä asunnottomuutta, asumisentaitojen kehittämisen kautta. Hankkeessa toteutetaan asumistaitovalmennuksia eri kohderyhmille.

Tavoitteena oli suunnata Asumisen ajokortti-valmennusta vastaamaan paremmin sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten tarpeita, sekä tuoda niitä näkyväksi. Tavoitteena oli myös oppia kohderyhmän erityisyydestä ja tuoda havaintoja, joista voisi olla hyötyä työskenneltäessä kyseisen kohderyhmän parissa.

Avaan opinnäytetyössäni jälkihuoltoa, sijaishuoltoa ja niiden itsenäistymistoimia. Yritän tuoda näkyväksi olemassa olevia haasteita sekä osallistumisen esteitä, olemassa olevan tutkimustiedon, sekä palvelumuotoilunprosessin tuoman asiakasymmärryksen avulla. Pohdin vertaisuuden merkitystä ja sen mahdollisuuksia kohderyhmän parissa työskenneltäessä. Opinnäytetyössä kehitettiin lastensuojelutaustaisten nuorten ryhmän kanssa palvelumuotoilun menetelmin asumisentaitovalmennusta sijaishuollosta itsenäistyville nuorille. Valmennus pilotoitiin ja arvioitiin jälkihuoltonuorten ryhmälle sekä toteutettiin tulevaisuustyöskentely yhdessä ammattilaisten kanssa, liittyen hallituksen esittämään jälkihuollon ikärajan laskuun suhteessa itsenäistymistaitoihin ja niidenkehittämisen tarpeisiin.

Opinnäytetyön tuloksina syntyi valmennusmalli, työkaluja sen toteuttamiseen ja kehittämiseen, sekä havaintoja ja kehittämisideoita työskenneltäessä sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten asumisentaitojen kehittämisen parissa. Opinnäytetyössäni kuvaan palvelumuotoilun prosessia, sen tuloksia, sekä sen aikana syntyneitä havaintoja.

Kehitetty palvelumalli koettiin arvioinnissa toimivaksi mutta palvelumuotoilun prosessi jäi kesken suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Tärkeimpänä havaintona nousi vertaisuuden hyödyntämisen mahdollisuudet osana sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten asumisentaitojen kehittämistä sekä tulevaisuuden haaste näkymiä sijaishuollosta itsenäistyttäessä ammattilaisten näkökulmasta.
 
This thesis focuses on a project by Aspa-foundation called “Housing license”. Project’s aim is to prevent homelessness by developing housing skills and to teach housing skills to young people transitioning from substitute care to independent living. The coaching was developed using service design methods to suit the needs of these young people. The project offers housing skill training to various target groups.
The goal was to tailor the Housing License training to better meet the needs of young people transitioning from substitute care to independent living and to make these needs visible. Another objective was to understand the uniqueness of this target group and to provide insights that could be beneficial when working with this specific group.
In my thesis, I introduce aftercare, substitute care, and their independent living actions. I aim to make visible the existing challenges and barriers to participation, using existing research knowledge and the customer understanding provided by the service design process. I reflect on the significance of parity and its potential when working with this target group.
The thesis developed housing skill training for young people transitioning from substitute care to independent living, using service design methods with a group of young people with a background in child protection. The training was piloted and evaluated for a group of aftercare young individuals, and future work was carried out together with professionals and experts by experience, related to the government proposal to lower the age limit for aftercare in relation to independent living skills and their development needs.
As a result of the thesis, a training model was developed, along with tools for its implementation and further development, as well as observations and ideas for improvement when working on the development of housing skills for young individuals transitioning from substitute care to independent living. In my thesis, I describe the service design process, its outcomes, and the observations made during the process. The developed service model was deemed effective in the evaluation, but the service design process remained incomplete in relation to the set objectives. The most important observation was the potential of utilizing parity as part of the development of housing skills for young individuals transitioning from substitute care to independent living, as well as future challenges when transitioning from substitute care, from the perspectives of professionals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste