Pelastajan perehdyttäminen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella
Anunti, Mikko (2023)
Anunti, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100226722
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen perehdytysprosessin toimivuutta uusien työntekijöiden näkökulmasta. Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella on pitkä perinne omien pelastajien kouluttamisessa ja uusien työntekijöiden laajassa perehdyttämisessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pelastajan perehdyttämisen haasteita ja Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen perehdytysprosessin toimivuutta.
Opinnäytetyö on menetelmältään kvalitatiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin puhelin- ja henkilöhaastatteluna. Tutkimusta varten haastateltiin kaikki Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen perehdytyskurssille (numero 23) osallistuneet uudet työntekijät. Työntekijöistä viisi opiskeli edelleen pelastajan ammattiin Pelastusopistolla, kaksi oli juuri valmistunut pelastajan ammattiin ja yhdellä oli kokemusta muilta pelastustoimen alueilta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pelastajan perehdyttäminen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella koetaan hyväksi ja toimivaksi. Perehdyttämisen alkuvaiheet on tärkeä ymmärtää monivaiheisena prosessina, jonka eri vaiheet tukevat toisiaan. Tutkimuksen perehdytysprosessissa kuvattiin kaksi tärkeää vaihetta, joista toinen oli erillinen perehdytyskurssi ja toinen oli työvuorossa perehdyttäminen. Perehdyttämisessä oli osallisena useita eri henkilöitä erilaisissa rooleissa. Tiedonvaihdon ja perehdytyssuunnitelman merkitys korostui prosessin toimivuuden kannalta.
Tulevaisuudessa perehdyttämistä olisi mielenkiintoista tutkia myös eri pelastuslaitosten välillä. Tämä tutkimus on rajattu vain pelastajien perehdyttämiseen, tässä tutkimuksessa ei ole käsitelty alipäällystön tai päällystön perehdyttämistä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella. Myös esihenkilöiden perehdyttämisprosesseja voisi tutkia laajemmin.
Opinnäytetyö on menetelmältään kvalitatiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin puhelin- ja henkilöhaastatteluna. Tutkimusta varten haastateltiin kaikki Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen perehdytyskurssille (numero 23) osallistuneet uudet työntekijät. Työntekijöistä viisi opiskeli edelleen pelastajan ammattiin Pelastusopistolla, kaksi oli juuri valmistunut pelastajan ammattiin ja yhdellä oli kokemusta muilta pelastustoimen alueilta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pelastajan perehdyttäminen Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella koetaan hyväksi ja toimivaksi. Perehdyttämisen alkuvaiheet on tärkeä ymmärtää monivaiheisena prosessina, jonka eri vaiheet tukevat toisiaan. Tutkimuksen perehdytysprosessissa kuvattiin kaksi tärkeää vaihetta, joista toinen oli erillinen perehdytyskurssi ja toinen oli työvuorossa perehdyttäminen. Perehdyttämisessä oli osallisena useita eri henkilöitä erilaisissa rooleissa. Tiedonvaihdon ja perehdytyssuunnitelman merkitys korostui prosessin toimivuuden kannalta.
Tulevaisuudessa perehdyttämistä olisi mielenkiintoista tutkia myös eri pelastuslaitosten välillä. Tämä tutkimus on rajattu vain pelastajien perehdyttämiseen, tässä tutkimuksessa ei ole käsitelty alipäällystön tai päällystön perehdyttämistä Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella. Myös esihenkilöiden perehdyttämisprosesseja voisi tutkia laajemmin.
