Nuoret työmarkkinoilla: digitaalisen informaation käyttö, ymmärrys ja merkitys valinnoissa urapolulle
Loisa, Sari (2023)
Loisa, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskysymys: Millainen merkitys digitaalisen informaation sanoittamisella ja ilmaisulla on nuorille? tarkastelee erityisesti informaation ymmärtämisen merkitystä ammatin, alan ja opiskelupaikan valinnassa, työuran suunnittelussa ja työmarkkinoille siirryttäessä. Tutkimuskysymyksellä on sisällöllinen yhteys nykypäivän työmarkkinoihin ja niiden toimivuuteen sekä työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaantoon ja erityisesti sen haasteisiin. Kehittämistoimien tuloksilla ja tuotoksella osallistutaan Etelä-Karjalan Työllisyysohjelman (2022) toimeenpanoon ja tavoitteiden saavuttamiseen nuorten osalta.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, johon vastaamalla nuoret tuottivat tärkeää tietoa kokemuksistaan digitaalisen informaation ymmärrettävyydestä ja siitä, millaisia sisältöä he pitävät tärkeinä ja mitkä tekijät parantavat informaation käyttökokemusta. Kehittämistoimien tuotoksena luotiin runko kolmen videon käsikirjoitukselle. Videoiden tuotanto ei kuulu opinnäytetyöhön, mutta sen kyselytutkimuksen tulokset ja johtopäätökset hyödyntävät tulevan aineiston suunnittelussa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten työmarkkinavalmiuksia ja toimijuutta, ja pohdittiin minäpystyvyyden käsitteistön avulla sitä, miten informaation ymmärtäminen voisi edistää toimintaa. Kehittämistyön keskiössä oli digitaalisen informaation merkityksen havainnointi yksilön omien tavoitteiden ja tulevaisuuden suunnitelmien sekä näihin kytkeytyvien polkujen löytämisessä ja ymmärtämisessä. Tietoperustana havaintoanalyysiin ja johtopäätöksiin käytettiin tutkimustietoa nuorten digitaalisten alustojen käytöstä sekä heidän elämänvaiheeseensa liittyvästä toimijuudesta. Saavutettavuusvaatimukset, erityisesti julkisten toimijoiden digitaalisen informaation julkaisussa, olivat yhtenä havainnoinnin kohteina opinnäytetyössä erityisesti ymmärrettävän sisällön ja ilmaisun näkökulmasta.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, johon vastaamalla nuoret tuottivat tärkeää tietoa kokemuksistaan digitaalisen informaation ymmärrettävyydestä ja siitä, millaisia sisältöä he pitävät tärkeinä ja mitkä tekijät parantavat informaation käyttökokemusta. Kehittämistoimien tuotoksena luotiin runko kolmen videon käsikirjoitukselle. Videoiden tuotanto ei kuulu opinnäytetyöhön, mutta sen kyselytutkimuksen tulokset ja johtopäätökset hyödyntävät tulevan aineiston suunnittelussa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten työmarkkinavalmiuksia ja toimijuutta, ja pohdittiin minäpystyvyyden käsitteistön avulla sitä, miten informaation ymmärtäminen voisi edistää toimintaa. Kehittämistyön keskiössä oli digitaalisen informaation merkityksen havainnointi yksilön omien tavoitteiden ja tulevaisuuden suunnitelmien sekä näihin kytkeytyvien polkujen löytämisessä ja ymmärtämisessä. Tietoperustana havaintoanalyysiin ja johtopäätöksiin käytettiin tutkimustietoa nuorten digitaalisten alustojen käytöstä sekä heidän elämänvaiheeseensa liittyvästä toimijuudesta. Saavutettavuusvaatimukset, erityisesti julkisten toimijoiden digitaalisen informaation julkaisussa, olivat yhtenä havainnoinnin kohteina opinnäytetyössä erityisesti ymmärrettävän sisällön ja ilmaisun näkökulmasta.