Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vahvuuspedagogiikan mahdollisuudet osana nuorten parissa tehtävää sosiaalista vahvistamista: keinoja ammatilliseen tukihenkilötyöhön

Nikander, Minna; Aittomäki, Danielle (2023)

Avaa tiedosto
Aittomaki_Nikander.pdf (1.545Mt)
Lataukset: 


Nikander, Minna
Aittomäki, Danielle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Puimala Oy:n henkilöstön käyttöön yhteisiä menetelmiä, joissa huomioidaan nuorten parissa tehtävä sosiaalinen vahvistaminen. Puimala Oy tarjoaa ammatillista tukihenkilötyötä, perhetyötä ja tuettua asumista lapsille, nuorille sekä aikuisille Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueilla.

Puimala Oy:n tukihenkilötyö on tarkoitettu sosiaalihuollon tai lastensuojelun asiakkaille. Tukihenkilötyössä tuetaan nuoren hyvinvointia elämän kaikilla osa-alueilla yhdessä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tietoperustana opinnäytetyön keskiössä on sosiaalinen vahvistaminen, syrjäytyminen, osallisuus, kohtaamistyön merkitys, turvallisemman tilan luominen dialogisuuden kautta, vahvuuspedagogiikka ja itsemyötätunto. Tarkoituksena oli peilata tietoperustan sisältöä ammatilliseen tukihenkilötyöhön.

Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä toimivat kysely, teemahaastattelu, benchmarking sekä innovaation tuottaminen. Kyselyn avulla kartoitettiin Puimala Oy:n henkilöstön tietämystä sosiaalisesta vahvistamisesta sekä kehitystoiveista. Kyselyistä saatujen tulosten perusteella luotiin runko teemahaastattelulle, joka toteutettiin kahden eri nuorisotyön toimijan edustajan kanssa. Benchmarkingin ja innovatiivisen tuottamisen avulla tilaajalle tuotettiin vahvuuskortit sekä opas niiden monipuoliseen käyttöön.

Saatuja tuloksia peilattiin myös sosiaalipedagogiikkaan sekä positiiviseen pedagogiikkaan yhteisöpedagogin ammatillisuuden silmin. Opinnäytetyössä otettiin huomioon yksilö- yhteisö- sekä yhteiskunnallinen näkökulma saatujen tulosten soveltuvuudesta laajemmin nuorisotyön kentillä.

Opinnäytetyön lopussa pohdittiin kehittämistyön merkitystä tilaajalle sekä analysoitiin opinnäytetyöprosessia parityönä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste