Yhdessä rakennettu – Strategia Kosmos Festivalille 2024–2027
Maksimainen, Teija (2023)
Maksimainen, Teija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112231014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kosmos Festivalille valmis, konkreettinen strategia, joka toimii työkaluna festivaalin rakentamiselle ja kehittämiselle. Strategia sisältää festivaalille määritellyt arvot, strategiset linjaukset, tulevaisuuden vision ja tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa.
Kosmos Festival on vuoteen 2023 mennessä kahdeksan kertaa järjestetty marginaaliseen elektroniseen tanssimusiikkiin ja underground-taiteisiin keskittyvät metsäfestivaali. Keski-Suomessa, Mikkelistä 30 kilometrin päässä sijaitsevassa Närhilässä vuosittain järjestettävä festivaali on kehittynyt 700 kävijän tapahtumasta kaikki 2000 lippuaan vuosittain loppuun myyväksi tapahtumaksi, jota rakentaa vuosittain noin 400 vapaaehtoista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti strategiaa ja sitä, miten strategiaprosessin voi rakentaa kulttuuriyhdistykselle. Strategiaprosessi käynnistyy kyselyn ja strategiatyöpajan keinoin. Lopuksi esittelen kyselyn ja työpajan tulokset ja niissä syntyneen materiaalin pohjalta laaditun strategian.
Kosmos Festival on vuoteen 2023 mennessä kahdeksan kertaa järjestetty marginaaliseen elektroniseen tanssimusiikkiin ja underground-taiteisiin keskittyvät metsäfestivaali. Keski-Suomessa, Mikkelistä 30 kilometrin päässä sijaitsevassa Närhilässä vuosittain järjestettävä festivaali on kehittynyt 700 kävijän tapahtumasta kaikki 2000 lippuaan vuosittain loppuun myyväksi tapahtumaksi, jota rakentaa vuosittain noin 400 vapaaehtoista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti strategiaa ja sitä, miten strategiaprosessin voi rakentaa kulttuuriyhdistykselle. Strategiaprosessi käynnistyy kyselyn ja strategiatyöpajan keinoin. Lopuksi esittelen kyselyn ja työpajan tulokset ja niissä syntyneen materiaalin pohjalta laaditun strategian.