Dialogisen työpajan kehittäminen Turun Tyttöjen Talolle: aiheina kehonkuva, kauneusihanteet ja sosiaalisen median paineet
Savila, Roosa-Maria (2023)
Savila, Roosa-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112331221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorille suunnattu dialoginen työpaja, jonka aiheiksi valikoituivat kehonkuva, kauneusihanteet, sosiaalisen median paineet, seksuaalisuus ja murrosikä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi vuonna 2007 perustettu Turun Tyttöjen Talo. Tyttöjen Talon toiminta on osa Auralan Nuoret ry:n toimintaa ja taustalla vaikuttavat Setlementtiliiton arvot. Tyttöjen Talolla on Turussa kaksi toimipistettä: toinen keskustassa ja toinen Varissuolla. Kehittämistyö tuotettiin molempien toimipisteiden työntekijöiden käyttöön. Tarve kehittämistyölle syntyi lähikunnan koulun otettua yhteyttä tilaajaan. Sauvon yhtenäiskoulu pyysi Turun Tyttöjen Talolta oppilaille pidettävää työpajaa aiemmin mainituista teemoista ja Tyttöjen Talo halusi vastata tähän tarpeeseen. Tavoitteena oli kehittää dialoginen työpaja, jossa oppilaat pääsevät keskustelemaan mainituista teemoista ja reflektoimaan oppimaansa.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennyttiin kehonkuvan, kauneusihanteiden, sosiaalisen median luomien paineiden, seksuaalisuuden, murrosiän, dialogisuuden sekä osallisuuden käsitteisiin. Kehittämistyön menetelminä käytettiin aivoriihtä ja kokeilua, josta tehtiin palautekysely. Aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2023. Aivoriihi järjestettiin Turun Tyttöjen Talon molempien toimipisteiden työntekijöille. Kokeilu toteutettiin Sauvon yhtenäiskoulun neljälle eri luokalle yhden tunnin kestävien työpajojen muodossa. Lisäksi oppilaille teetettiin kokeilusta anonyymi palautekysely. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla teemoittelemalla.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että nuoret kamppailevat sosiaalisen median aiheuttamien ulkonäköpaineiden kanssa. Työpajassa käsiteltäviä teemoja tulisi käsitellä kouluissa enemmänkin, jotta nuoret kokisivat vähemmän ulkonäköpaineita. Tilaaja voi jatkaa kehittämistyötä jatkamalla koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä ja kehittämällä työpajaa uusien tarpeiden noustessa.
Tulosten pohjalta työpajaa varten kehitettyä materiaalia jatkokehitettiin sisällyttämällä materiaaliin myös muita työpajan teemoihin liittyviä osallistavia menetelmiä materiaalin käyttöpotentiaalin kasvattamiseksi. Tilaaja voi jatkossa hyödyntää tuotettua materiaalia koulujen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Materiaali jää vain tilaajan käyttöön. The purpose of this thesis was to develop a dialogical workshop for young people about selected subjects such as body image, beauty ideals, pressure in social media, sexuality and puberty.
The thesis was commissioned by Turku House for Girls, founded in 2007. The activity is part of Aurala Youth association and based on the values of the Finnish Federation of Settlement Houses. The House for Girls has two meeting places in Turku: one in the city centre and another in Varissuo. The development project was produced for employees in both meeting places. The need for this development project emerged when the comprehensive school of Sauvo requested a workshop about the topics mentioned above and the House for Girls was willing to respond to this need. The aim was to develop a dialogical workshop in which the pupils were able to discuss these topics and reflect on what they had learned.
The theoretical section explores the concepts of body image, beauty ideals, pressure in social media, sexuality, puberty, dialogicality and participation. The methods used in the development project were a brainstorming session and an experiment followed by a feedback query. The data were collected in the autumn of 2023. The brainstorming session was organized for all the employees of the Turku House for Girls. The experiment was organized for four different classes as one-hour-long workshops in the comprehensive school of Sauvo. The pupils also responded to an anonymous feedback query. The collected data were analyzed using qualitative content analysis.
The results of the development project indicate that young people struggle with the pressure created by social media. Furthermore, they suggest that the themes discussed in the workshop should be discussed more in schools in order for young people to experience less pressure about their appearance. The outcomes can be developed further by continuing cooperation with schools and developing the workshop further when needed. Based on the results, the workshop was further developed by adding a number of participatory methods related to the workshop topics into the material to increase its usage potential. The material was developed for Turku House for Girls’ cooperation for schools – it is not disseminated publicly.
Opinnäytetyön tilaajana toimi vuonna 2007 perustettu Turun Tyttöjen Talo. Tyttöjen Talon toiminta on osa Auralan Nuoret ry:n toimintaa ja taustalla vaikuttavat Setlementtiliiton arvot. Tyttöjen Talolla on Turussa kaksi toimipistettä: toinen keskustassa ja toinen Varissuolla. Kehittämistyö tuotettiin molempien toimipisteiden työntekijöiden käyttöön. Tarve kehittämistyölle syntyi lähikunnan koulun otettua yhteyttä tilaajaan. Sauvon yhtenäiskoulu pyysi Turun Tyttöjen Talolta oppilaille pidettävää työpajaa aiemmin mainituista teemoista ja Tyttöjen Talo halusi vastata tähän tarpeeseen. Tavoitteena oli kehittää dialoginen työpaja, jossa oppilaat pääsevät keskustelemaan mainituista teemoista ja reflektoimaan oppimaansa.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennyttiin kehonkuvan, kauneusihanteiden, sosiaalisen median luomien paineiden, seksuaalisuuden, murrosiän, dialogisuuden sekä osallisuuden käsitteisiin. Kehittämistyön menetelminä käytettiin aivoriihtä ja kokeilua, josta tehtiin palautekysely. Aineistonkeruu toteutettiin syksyllä 2023. Aivoriihi järjestettiin Turun Tyttöjen Talon molempien toimipisteiden työntekijöille. Kokeilu toteutettiin Sauvon yhtenäiskoulun neljälle eri luokalle yhden tunnin kestävien työpajojen muodossa. Lisäksi oppilaille teetettiin kokeilusta anonyymi palautekysely. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla teemoittelemalla.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että nuoret kamppailevat sosiaalisen median aiheuttamien ulkonäköpaineiden kanssa. Työpajassa käsiteltäviä teemoja tulisi käsitellä kouluissa enemmänkin, jotta nuoret kokisivat vähemmän ulkonäköpaineita. Tilaaja voi jatkaa kehittämistyötä jatkamalla koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä ja kehittämällä työpajaa uusien tarpeiden noustessa.
Tulosten pohjalta työpajaa varten kehitettyä materiaalia jatkokehitettiin sisällyttämällä materiaaliin myös muita työpajan teemoihin liittyviä osallistavia menetelmiä materiaalin käyttöpotentiaalin kasvattamiseksi. Tilaaja voi jatkossa hyödyntää tuotettua materiaalia koulujen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Materiaali jää vain tilaajan käyttöön.
The thesis was commissioned by Turku House for Girls, founded in 2007. The activity is part of Aurala Youth association and based on the values of the Finnish Federation of Settlement Houses. The House for Girls has two meeting places in Turku: one in the city centre and another in Varissuo. The development project was produced for employees in both meeting places. The need for this development project emerged when the comprehensive school of Sauvo requested a workshop about the topics mentioned above and the House for Girls was willing to respond to this need. The aim was to develop a dialogical workshop in which the pupils were able to discuss these topics and reflect on what they had learned.
The theoretical section explores the concepts of body image, beauty ideals, pressure in social media, sexuality, puberty, dialogicality and participation. The methods used in the development project were a brainstorming session and an experiment followed by a feedback query. The data were collected in the autumn of 2023. The brainstorming session was organized for all the employees of the Turku House for Girls. The experiment was organized for four different classes as one-hour-long workshops in the comprehensive school of Sauvo. The pupils also responded to an anonymous feedback query. The collected data were analyzed using qualitative content analysis.
The results of the development project indicate that young people struggle with the pressure created by social media. Furthermore, they suggest that the themes discussed in the workshop should be discussed more in schools in order for young people to experience less pressure about their appearance. The outcomes can be developed further by continuing cooperation with schools and developing the workshop further when needed. Based on the results, the workshop was further developed by adding a number of participatory methods related to the workshop topics into the material to increase its usage potential. The material was developed for Turku House for Girls’ cooperation for schools – it is not disseminated publicly.