Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Ihan ensimmäiseksi olisin halunnut kuulla, että tapahtuma-ala ON vaihtoehto!”: tapahtuma-alan tunnettuuden lisääminen opinto-ohjauksessa

Jauhiainen, Iida (2023)

 
Avaa tiedosto
Jauhiainen_Iida.pdf (17.91Mt)
Lataukset: 


Jauhiainen, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112431404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa tapahtuma-alan tunnettuuden lisääminen opinto-ohjauksessa, jotta nuoria saataisiin innostumaan alalle ja mahdollisesti paikkaamaan alan työvoimapulaa. Tavoitteen toteutumista varten oli tärkeä selvittää, millaisista toimijoista opinto-ohjauksen verkostot muodostuvat, millaista ohjauksen ja työelämän välinen yhteistyö on ja miten tapahtuma-alasta kannattaa viestiä opinto-ohjauksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä kertoa nuorille tapahtuma-alasta. Työn tilaajana toimi tapahtumaelinkeinon keskusjärjestö Tapahtumateollisuus ry.

Tapahtuma-ala ja opinto-ohjaus perustuvat verkostomaiseen työskentelyyn, joten teoriaosuudessa käsiteltiin molempien toimintaympäristöjä ja ajankohtaisia ilmiöitä. Tapahtuma-alasta kerrottiin sen ekosysteemin, koulutuksen ja osaamisen, työllisyystilanteen avulla. Opinto-ohjausta kuvailtiin eri kouluasteilla. Lisäksi molempia toimintakenttiä tarkasteltiin tulevaisuuteen suuntautuvan tiedon valossa.

Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyä. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa kartoitettiin opinto-ohjauksen ja työ- ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä, sen muotoja ja sisältöjä neljän asiantuntijan näkökulmasta. Kaksi haastateltavaa toimivat oppilaitoksissa ohjaustyön parissa ja kaksi haastateltavaa nuorten ja työ- ja elinkeinoelämän yhteistyöhön erikoistuneissa organisaatioissa. Kyselyssä kerättiin tapahtuma-alalla toimivien ajatuksia tapahtuma-alaa koskevasta tiedosta, jota opinto-ohjauksessa voitaisiin hyödyntää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysillä.

Opinto-ohjauksen verkostot ovat laajat ja yhteistyö niissä monipuolista. Tapahtuma-alan toimijoilla ja ohjaustyöhön liittyvillä ammattilaisilla on yhtenäinen näkemys asioista, joista nuorille tulee tapahtuma-alasan liittyen kertoa opinto-ohjauksessa. Nuorille kannattaa kertoa tapahtuma-alasta mahdollisimman konkreettisesti, rehellisesti ja positiivisesti. Myös tapahtuma-alan kokeileminen esimerkiksi harjoittelun tai vapaaehtoistyön avulla osoittautui merkitykselliseksi osaksi alaan tutustumista.

Työn lopputuotoksena syntyi näkyvyysopas, jonka sisältö perustuu tämän opinnäytetyön tuloksiin. Opas toimii työvälineenä, jonka avulla Tapahtumateollisuus ry ja sen jäsenet voivat lisätä tapahtuma-alan näkyvyyttä opinto-ohjauksessa.
 
The purpose of this thesis was to make it possible to increase the recognition of the events industry in study guidance. This could attract young people to the industry and help in the industry's labour shortage. In order to achieve this goal, it was important to find out what kind of organisations are active in the study guidance networks, what the cooperation between guidance and working life looks like, and how the events industry should be communicated about in study guidance. In addition, the goal was to find out what information about the event industry should be communicated to young people. The work was commissioned by the event industry's central organisation, Tapahtumateollisuus ry.

In the theory section, information was given about the event industry's ecosystem, education, skills and the employment situation. The contents of study guidance were described at different school levels. In addition, both fields were examined in the light of future-oriented information.

Interviews and a survey were used as data collection methods for the thesis. In the semi-structured interviews, the cooperation between study guidance and working life, its forms and contents were mapped from the perspective of four experts. Two of the interviewees worked in schools, and two others in organizations outside the school. The survey collected the thoughts of people working in the event industry on information about the event industry that could be used in study guidance. The data was analysed using data-driven content analysis.

The study guidance networks are extensive and the cooperation in them diverse. Actors in the event industry and guidance professionals have a common view of what the young people should be told about the event industry in study guidance. Young people should be told about the events industry as throughoutly as possible, honestly and positively. Also, experiencing the events industry, for example through internships or volunteering, proved to be an important part of getting to know the industry.

The end result of the work was a Visibility Guide. The content of the guide is based on the results of this thesis. The guide serves as a working tool to enable Tapahtumateollisuus ry and its members to increase the visibility of the event industry in study guidance.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste