Kohti tehokkaampaa myyntiä ja asiakaspalvelua verkossa: kooste verkkokauppa-alustoista harrastajateattereille
Laine, Annamaria (2023)
Laine, Annamaria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531654
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin harrastajateattereille sopivia verkkokauppoja lipunmyyntiin. Tilaajana työssä toimi Suomen Harrastajateatteriliitto, jolla on jäseninään lähes 500 harrastajateatteria.
Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Digitalisaation myötä ammattiteattereissa hoidetaan lipunmyyntiä sähköisiä kanavia pitkin yhä enemmän ja asiakkaat ovat tottuneet ostamaan lippuja teatteriin verkkokaupasta. Myös monet harrastajateatterit ovat ottaneet jo verkkokaupan käyttöönsä, mutta vielä on monia pieniä harrastajateattereita, joilta lippuja näytöksiin voi ostaa vain teatterin ovelta. Niiden voi olla kuitenkin hanakalaa valita omaan toimintaan sopiva ja kustannustehokas verkkokauppa-alusta. Tähän tarpeeseen lähdettiin tekemään vertailevaa koostetta verkkokaupoista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa yleisesti sekä verkkokauppaa Suomessa, verkkokaupan asiakasymmärrystä sekä monikanavaista myyntiä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyitä ja dokumenttianalyysiä. Ensimmäinen kysely tehtiin suomalaisille harrastajateattereille, josta saatujen vastausten pohjalta tehtiin toinen kysely pääosin lipunmyyntiin keskittyneille verkkokauppa-alustoille. Kyselyvastausten lisäksi tehtiin dokumenttianalyysi, jossa tutkittiin kyselyyn vastanneiden verkkokauppa-alustojen verkkosivuja. Puuttumaan jääneitä tietoja täydennettiin sähköpostiviestein.
Työn tuloksena syntyi vertaileva kooste verkkokauppa-alustoista harrastajateattereille. Koosteessa on mukana 13 eri verkkokauppa-alustaa, joista 11 on erityisesti lipunmyyntiin keskittyviä alustoja. Koosteessa on kolme eri taulukkoa, joissa tuodaan esiin alustojen teknisiä ominaisuuksia, apuvälineitä myyntiin teatterin ovella, alustojen hinnoittelua sekä asiakaspalvelu- ja maksutapavaihtoehtoja. Koosteen tekstiosassa kerrotaan jokaisen verkkokauppa-alustan erityispiirteistä siitä, kuinka alustan saa käyttöönsä ja miten se toimii käytännössä, miten sen kautta voi viestiä asiakkaille, miten sitä voi käyttää teatterilla ovimyyntiin ja mitä lisäominaisuuksia sillä on. Jokaisesta alustasta on myös erikseen nostettu esiin teknisen tuen saatavuus sekä lisätiedot alustan hinnoittelusta.
Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Digitalisaation myötä ammattiteattereissa hoidetaan lipunmyyntiä sähköisiä kanavia pitkin yhä enemmän ja asiakkaat ovat tottuneet ostamaan lippuja teatteriin verkkokaupasta. Myös monet harrastajateatterit ovat ottaneet jo verkkokaupan käyttöönsä, mutta vielä on monia pieniä harrastajateattereita, joilta lippuja näytöksiin voi ostaa vain teatterin ovelta. Niiden voi olla kuitenkin hanakalaa valita omaan toimintaan sopiva ja kustannustehokas verkkokauppa-alusta. Tähän tarpeeseen lähdettiin tekemään vertailevaa koostetta verkkokaupoista.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa yleisesti sekä verkkokauppaa Suomessa, verkkokaupan asiakasymmärrystä sekä monikanavaista myyntiä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselyitä ja dokumenttianalyysiä. Ensimmäinen kysely tehtiin suomalaisille harrastajateattereille, josta saatujen vastausten pohjalta tehtiin toinen kysely pääosin lipunmyyntiin keskittyneille verkkokauppa-alustoille. Kyselyvastausten lisäksi tehtiin dokumenttianalyysi, jossa tutkittiin kyselyyn vastanneiden verkkokauppa-alustojen verkkosivuja. Puuttumaan jääneitä tietoja täydennettiin sähköpostiviestein.
Työn tuloksena syntyi vertaileva kooste verkkokauppa-alustoista harrastajateattereille. Koosteessa on mukana 13 eri verkkokauppa-alustaa, joista 11 on erityisesti lipunmyyntiin keskittyviä alustoja. Koosteessa on kolme eri taulukkoa, joissa tuodaan esiin alustojen teknisiä ominaisuuksia, apuvälineitä myyntiin teatterin ovella, alustojen hinnoittelua sekä asiakaspalvelu- ja maksutapavaihtoehtoja. Koosteen tekstiosassa kerrotaan jokaisen verkkokauppa-alustan erityispiirteistä siitä, kuinka alustan saa käyttöönsä ja miten se toimii käytännössä, miten sen kautta voi viestiä asiakkaille, miten sitä voi käyttää teatterilla ovimyyntiin ja mitä lisäominaisuuksia sillä on. Jokaisesta alustasta on myös erikseen nostettu esiin teknisen tuen saatavuus sekä lisätiedot alustan hinnoittelusta.