Nuorten kokeman seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisy Vihdissä: teemapäivä 8. luokkalaisille
Karppinen, Emmi-Reetta (2023)
Karppinen, Emmi-Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmä nuorten kokeman seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyyn Vihdissä. Menetelmä kehitettiin Vihdin nuorisopalveluille, koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittämishankkeen puitteissa. Vihdin nuorisopalvelut vastaavat kunnassa toteutettavasta nuorisotyöstä. Opinnäytetyö vastaa yhteen koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittämishankkeen kärkitavoitteista.
Keskeisimmät käsitteet työssä olivat seksuaalikasvatus ja sen toteutuminen peruskouluissa, ennaltaehkäisevä työote, turvataitokasvatus, seksuaalioikeudet sekä seksuaalinen häirintä ja sen yleisyys. Seksuaalisen häirinnän ilmiötä tarkasteltiin vertaillen vuosien 2019, 2021 ja 2023 kouluterveyskyselyiden tuloksia Vihdin ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen välillä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisten lähteiden lisäksi nuoria osallistavia työpajoja, benchmarkkausta ja palautekyselyä. Työpajoissa hyödynnetiin kyselyä, äänestyksiä sekä pienryhmätyöskentelyä. Benchmarking ei tuottanut toivottua tulosta, joka kertoi opinnäytetyön tuotoksen vientipotentiaalista naapurikuntiin.
Tiedonkeruun tulokset analysoitiin kolmen teeman kautta: turvataidot, häirinnän muodot sekä toiminnallisuus. Näiden pohjalta suunniteltiin 8. luokkalaisille järjestettävät toiminnalliset teemapäivät. Teemapäivät sisälsivät pisteitä, joilla nuoret suorittivat seksuaalikasvatuksen teemoihin liittyviä tehtäviä. Tehtävät liittyivät työpajoista nousseisiin, nuorten tärkeinä pitämiin aiheisiin: turvataitoihin, seksuaalioikeuksiin ja häirinnän tunnistamiseen. Lisäksi teemapäivässä pohdittiin kunnioittavaa käytöstä sosiaalisen median alustoilla. Teemapäivien pilotoinneista saatu palaute oli erinomaista ja suurille muutoksille ei ilmennyt tarvetta.
Opinnäytetyön onnistumista pohditaan yhteisöpedagogin kompetenssien sekä eettisyyden näkökulmista. Myös opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja soveltamismahdollisuuksia paikallisesti ja vientituotteena naapurikuntiin arvioidaan. Opinnäytetyö päättyy loppusanoihin, joissa todetaan seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn olevan pitkäjänteistä ja moniammatillista työtä, johon tulee saada huoltajat mukaan.
Keskeisimmät käsitteet työssä olivat seksuaalikasvatus ja sen toteutuminen peruskouluissa, ennaltaehkäisevä työote, turvataitokasvatus, seksuaalioikeudet sekä seksuaalinen häirintä ja sen yleisyys. Seksuaalisen häirinnän ilmiötä tarkasteltiin vertaillen vuosien 2019, 2021 ja 2023 kouluterveyskyselyiden tuloksia Vihdin ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen välillä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisten lähteiden lisäksi nuoria osallistavia työpajoja, benchmarkkausta ja palautekyselyä. Työpajoissa hyödynnetiin kyselyä, äänestyksiä sekä pienryhmätyöskentelyä. Benchmarking ei tuottanut toivottua tulosta, joka kertoi opinnäytetyön tuotoksen vientipotentiaalista naapurikuntiin.
Tiedonkeruun tulokset analysoitiin kolmen teeman kautta: turvataidot, häirinnän muodot sekä toiminnallisuus. Näiden pohjalta suunniteltiin 8. luokkalaisille järjestettävät toiminnalliset teemapäivät. Teemapäivät sisälsivät pisteitä, joilla nuoret suorittivat seksuaalikasvatuksen teemoihin liittyviä tehtäviä. Tehtävät liittyivät työpajoista nousseisiin, nuorten tärkeinä pitämiin aiheisiin: turvataitoihin, seksuaalioikeuksiin ja häirinnän tunnistamiseen. Lisäksi teemapäivässä pohdittiin kunnioittavaa käytöstä sosiaalisen median alustoilla. Teemapäivien pilotoinneista saatu palaute oli erinomaista ja suurille muutoksille ei ilmennyt tarvetta.
Opinnäytetyön onnistumista pohditaan yhteisöpedagogin kompetenssien sekä eettisyyden näkökulmista. Myös opinnäytetyön hyödynnettävyyttä ja soveltamismahdollisuuksia paikallisesti ja vientituotteena naapurikuntiin arvioidaan. Opinnäytetyö päättyy loppusanoihin, joissa todetaan seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyn olevan pitkäjänteistä ja moniammatillista työtä, johon tulee saada huoltajat mukaan.