Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteisöpedagogin rooli alakoulun nivelvaiheessa: kuusikon koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistyö

Ikonen, Outi; Keinänen, Sini (2023)

 
Avaa tiedosto
Ikonen_Keinanen.pdf (1.494Mt)
Lataukset: 


Ikonen, Outi
Keinänen, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832327
Tiivistelmä
Opinnäytetyö vastaa Kuusikon koulun tarpeeseen kehittää joustavan esi- ja alkuopetuksen moniammatillista yhteistyötä. Kuusikon koulu ja alueen päiväkodit ovat pitkään tehneet laadukasta työtä nivelvaiheessa. Valtakunnallisen joustavan esi- ja alkuopetuksen pilottihankkeen myötä meillä heräsi kiinnostus tutkia tarkemmin yhteisöpedagogin. ei-opetusvastuussa olevan henkilön, roolia alkuopetuksen nivelvaiheessa.

Opinnäytetyöprosessin alussa huomasimme, että Kuusikon koulun joustavan esi- ja alkuopetuksen yhteistyöltä puuttui selkeä ja johdonmukainen vuositason suunnitelma. Keskusteltuamme koulun rehtorin kanssa, syntyi toiveesta tuotoksena yhteistyöopas ja toiminnan vuosikello Kuusikon koululle, joita muutkin ammattilaiset voivat hyödyntää aloittaessaan moniammatillista yhteistyötä alakoulujen nivelvaiheessa.

Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia ei- opettavan henkilökunnan merkitystä alakoulun nivelvaiheessa sekä miten moniammatillinen yhteistyö on vaikuttanut nivelvaiheen onnistumiseen. Käytämme työssämme yhteisöpedagogi -nimikettä myös ammattinimikkeenä, sillä peruskouluissa käytetään monia eri ammattinimikkeitä kuvaamaan ei-opetuksellisessa vastuussa olevaa työntekijää.

Työn tuotoksena syntynyt esi- ja alkuopetuksen yhteistyöopas sisältää toiminnan tavoitteet, yleisen kuvauksen esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä sekä Vantaan kaupungin palvelulupauksen perheille. Lisäksi mukana on mallipohja ja esimerkkejä toiminnan toteuttamiseen sekä syys- että kevätkaudelle.

Käymme opinnäytetyössä läpi keskeisiä teemoja, jotka liittyvät alkuopetuksen nivelvaiheeseen. Käytimme tutkimusmenetelminä puolistrukturoitua haastattelua, kyselyä, benchmarkkausta ja toiminnallista haastattelua. Saimme opinnäytetyömme tuloksina selville, kuinka yhteisöpedagogi voi omalla ammattiosaamisellaan tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä vahvistaa yhteisön osallisuuden tunnetta.

Opinnäytetyömme tavoite toteutui hyvin. Saimme selville haastatteluissa, että nykykouluissa tarvitaan luokanopettajien lisäksi muuta moniammatillista henkilökuntaa vahvistamaan kouluarjen sujuvuutta ja turvallista kasvuympäristöä. Koulumaailma on murroksessa, minkä takia tarvitsemme uudenlaisia lähestymistapoja ja tiivistä kohtaamista moniammatillisuuden kentällä, jotta lasten ja nuorten hyvinvointi, jaksaminen ja kehitys voidaan turvata.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste