"Me toimitaan tiiminä": yhteisöllisen oppimisen käytänteet Jyväskylän Valo-Valmennusyhdistys ry:llä
Immonen, Eve (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932623
Tiivistelmä
Yhteisöllisen oppimisen käytäntöjen hyödyntäminen osana yksilön oppimisprosessia tukee yksilön tiedon sisäistämistä sekä vahvistaa ryhmätyöskentelyn ja kommunikaatio- ja viestintä taitojen kehitystä. Nämä taidot ovat tärkeitä niin työ- kuin kouluympäristöissä, ja niitä harjoitellaan yhdessä työpajatoimintaa tarjoavissa yksiköissä ympäri Suomen.
Opinnäytetyön toimeksianatajana toimi Valo-Valmennusyhdistys ry:n Jyväskylän yksikkö. Yhdistyksen toiminta on asiakaslähtöistä, ja toiminnan keskiössä ovat asiakkaan inhimilliset tarpeet. Yhdistys toimii matalan kynnyksen periaatteella, tarjoten apua ja tukea yhteiskunnassa heikoimmassa asemassa oleville ihmisille. Jyväskylän yksikön yhteinen linjaus on, että asiat selvitetään yhdessä, ja toiminnassa työskennellään tiiminä.
Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet muodostuivat työelämätilaajan tarpeesta kartoittaa, millaisia yhteisöllisen oppimisen käytäntöjä Jyväskylän yksikössä hyödynnetään, ja kuinka yhdessä oppimisen käytäntöjä voisi edelleen kehittää. Lisäksi tutkijan tehtävänä oli kertoa, millä tavalla edistävät ja rajoittavat tekijät vaikuttavat yhteisölliseen oppimiseen. Työelämätilaajan yhteisöllisen oppimisen käytänteitä täytyi selvittää, sillä yhteenvetoa käytänteistä ei aiemmin ole tehty.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä toimivat yksilö- ja ryhmähaastattelut sekä havainnointimenetelmä. Tutkimusaineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelun menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Jyväskylän yksikössä yhteisölliseen oppimiseen kannustetaan monipuolisin käytäntein. Yhdessä tekemiseen ja tekemällä oppimiseen rohkaistaan, ja Jyväskylän yksikön erilaiset oppimisympäristöt edistävät asiakkaiden oppimista. Tutkimuksen myötä ilmeni, että yhteisöllisen oppimisen käytänteet ja pajalaisten tavat jakaa osaamistaan korostuvat Jyväskylän yksikön työpajoilla eri tavoin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän yksikön ohjaajat toivovat oppilaitosyhteistyön kasvua tulevaisuudessa pajalaisten eduksi.
Kehittämistyön tuotoksena on luotu kehitysideoita, joita Valo-Valmennusyhdistyksen Jyväskylän yksikkö voi hyödyntää yhteisöllisen oppimisen käytänteiden kehittämisessä.
Opinnäytetyön toimeksianatajana toimi Valo-Valmennusyhdistys ry:n Jyväskylän yksikkö. Yhdistyksen toiminta on asiakaslähtöistä, ja toiminnan keskiössä ovat asiakkaan inhimilliset tarpeet. Yhdistys toimii matalan kynnyksen periaatteella, tarjoten apua ja tukea yhteiskunnassa heikoimmassa asemassa oleville ihmisille. Jyväskylän yksikön yhteinen linjaus on, että asiat selvitetään yhdessä, ja toiminnassa työskennellään tiiminä.
Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet muodostuivat työelämätilaajan tarpeesta kartoittaa, millaisia yhteisöllisen oppimisen käytäntöjä Jyväskylän yksikössä hyödynnetään, ja kuinka yhdessä oppimisen käytäntöjä voisi edelleen kehittää. Lisäksi tutkijan tehtävänä oli kertoa, millä tavalla edistävät ja rajoittavat tekijät vaikuttavat yhteisölliseen oppimiseen. Työelämätilaajan yhteisöllisen oppimisen käytänteitä täytyi selvittää, sillä yhteenvetoa käytänteistä ei aiemmin ole tehty.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä toimivat yksilö- ja ryhmähaastattelut sekä havainnointimenetelmä. Tutkimusaineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelun menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Jyväskylän yksikössä yhteisölliseen oppimiseen kannustetaan monipuolisin käytäntein. Yhdessä tekemiseen ja tekemällä oppimiseen rohkaistaan, ja Jyväskylän yksikön erilaiset oppimisympäristöt edistävät asiakkaiden oppimista. Tutkimuksen myötä ilmeni, että yhteisöllisen oppimisen käytänteet ja pajalaisten tavat jakaa osaamistaan korostuvat Jyväskylän yksikön työpajoilla eri tavoin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän yksikön ohjaajat toivovat oppilaitosyhteistyön kasvua tulevaisuudessa pajalaisten eduksi.
Kehittämistyön tuotoksena on luotu kehitysideoita, joita Valo-Valmennusyhdistyksen Jyväskylän yksikkö voi hyödyntää yhteisöllisen oppimisen käytänteiden kehittämisessä.