Huomaan, että osaan : opiskelijoiden kokemuksia simulaatioista
Dillström, Jaana; Ruotsalainen, Erja (2014)
Dillström, Jaana
Ruotsalainen, Erja
Editoija
Jaana Dillström, Erja Ruotsalainen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-427-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-427-5
Tiivistelmä
Tämä katsaus opiskelijoiden kokemuksiin simulaatiooppimisesta kertoo, että kliinisen simulaatioympäristön käyttö luo monipuolisesti mahdollisuuksia oppia hoitotyön teoriaa ja käytäntöä turvallisessa ympäristössä. Mikkelin ammattikorkeakoulussa Savonniemen kampuksella sairaanhoitajaopiskelijat ovat voineet opiskella korkean tason simulaatioharjoituksissa syksystä 2011 lähtien. Skenaariopohjaisia simulaatioharjoituksia on sairaanhoitajan opetussuunnitelmassa koko opiskelun ajan.
Oppimiskokemukset ovat olleet myönteisiä. Opiskelijat kokevat oppivansa sekä teknisiä että ei-teknisiä taitoja innostavalla ja tehokkaalla tavalla. Opiskelijoilta systemaattisesti kootun palautteen mukaan simulaatiossa vahvistuvia
metakognitiivisia taitoja ovat päätöksenteko-, kriittisen ajattelun ja teoriatiedon soveltamistaidot. Positiivisia oppimiskokemuksia syntyy myös vuorovaikutus- ja yhteistyötaidoissa sekä kliinisissä, ns. teknisissä taidoissa.
Todellisuutta jäljittelevä oppimisympäristö, toiminnallisuus, kannustava oppimisilmapiiri ja opiskelutovereilta ja opettajilta saatu monipuolinen palaute edistävät oppimista simulaatiossa.
Oppimisympäristön jatkuva ylläpito ja kehittäminen vaativat sekä taloudellisia että inhimillisiä resursseja, mutta oppiminen on opiskelijapalautteen ja olemassa olevan tutkimusnäytön mukaan mielekästä ja tehokasta.
Oppimiskokemukset ovat olleet myönteisiä. Opiskelijat kokevat oppivansa sekä teknisiä että ei-teknisiä taitoja innostavalla ja tehokkaalla tavalla. Opiskelijoilta systemaattisesti kootun palautteen mukaan simulaatiossa vahvistuvia
metakognitiivisia taitoja ovat päätöksenteko-, kriittisen ajattelun ja teoriatiedon soveltamistaidot. Positiivisia oppimiskokemuksia syntyy myös vuorovaikutus- ja yhteistyötaidoissa sekä kliinisissä, ns. teknisissä taidoissa.
Todellisuutta jäljittelevä oppimisympäristö, toiminnallisuus, kannustava oppimisilmapiiri ja opiskelutovereilta ja opettajilta saatu monipuolinen palaute edistävät oppimista simulaatiossa.
Oppimisympäristön jatkuva ylläpito ja kehittäminen vaativat sekä taloudellisia että inhimillisiä resursseja, mutta oppiminen on opiskelijapalautteen ja olemassa olevan tutkimusnäytön mukaan mielekästä ja tehokasta.