Yhteisöpedagogin tehtävänkuvauksen kehittäminen alakouluun
Jaakkola, Santeri (2023)
Jaakkola, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032900
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Teräsrautelan koulussa toimivalle yhteisöpedagogille tehtävänkuvaus. Yhteisöpedagogin toiminta alakoulussa on verrattain uutta eikä tehtävänkuvauksia ole tehty viralliseen muotoon. Työn tilaajana toimii Teräsrautelan koulu, joka on Turussa toimiva noin kolmensadan oppilaan alakoulu. Tehtävänkuvaus kehitettiin haastattelemalla asiantuntijaryhmää sekä benchmarkkaamalla lähikuntien työntekijöiden vastaavia tehtävänkuvauksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin opinnäytetyöhön keskeisesti liittyvistä termeistä. Näitä termejä olivat yhteisö ja yhteisöllisyys, koulu yhteisönä, moniammatillinen yhteistyö koulussa sekä ryhmäyttäminen. Yhteisöllisyyden tunteen tärkeydestä kerrottiin aikaisempien havaintojen kautta.
Opinnäytetyön haastattelun ja benchamarkkauksen tulokset osoittivat, että lasten ja nuorten kohtaaminen on yhteisöpedagogin tärkein työnmuoto. Muita tärkeitä työnmuotoja olivat ennaltaehkäisevä työ ja ryhmäyttäminen. Yhteisöpedagogin monipuolisesta tehtävänkuvauksesta tehtiin myös huomioita, erityisesti kun vertailtiin lähikunnissa toimivien työntekijöiden tehtävänkuvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Teräsrautelan koulussa toimivalle yhteisöpedagogille tehtävänkuvaus jossa määritellään työn tarkoitus, tärkeimpiä työtehtäviä, taitoja joita työntekijällä on hyvä olla sekä kerrottiin yhteistyöhön liittyvistä huomioista. Tehtävänkuvausta voidaan käyttää suoraan tai välillisesti kun mietitään alakoulussa toimivan yhteisöpedagogin tehtävänkuvausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin opinnäytetyöhön keskeisesti liittyvistä termeistä. Näitä termejä olivat yhteisö ja yhteisöllisyys, koulu yhteisönä, moniammatillinen yhteistyö koulussa sekä ryhmäyttäminen. Yhteisöllisyyden tunteen tärkeydestä kerrottiin aikaisempien havaintojen kautta.
Opinnäytetyön haastattelun ja benchamarkkauksen tulokset osoittivat, että lasten ja nuorten kohtaaminen on yhteisöpedagogin tärkein työnmuoto. Muita tärkeitä työnmuotoja olivat ennaltaehkäisevä työ ja ryhmäyttäminen. Yhteisöpedagogin monipuolisesta tehtävänkuvauksesta tehtiin myös huomioita, erityisesti kun vertailtiin lähikunnissa toimivien työntekijöiden tehtävänkuvauksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Teräsrautelan koulussa toimivalle yhteisöpedagogille tehtävänkuvaus jossa määritellään työn tarkoitus, tärkeimpiä työtehtäviä, taitoja joita työntekijällä on hyvä olla sekä kerrottiin yhteistyöhön liittyvistä huomioista. Tehtävänkuvausta voidaan käyttää suoraan tai välillisesti kun mietitään alakoulussa toimivan yhteisöpedagogin tehtävänkuvausta.