Miten saamme jokaisen yläkouluikäisen nuoren kokeilemaan harrastusta?: ilo irti kuntien ja kaupunkien harrastustoiminnasta
Saara, Rimon (2023)
Saara, Rimon
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032928
Tiivistelmä
Nuorisoalan osaamiskeskus Kentauri keräsi keväällä 2021 laajan kyselymateriaalin, jossa nuorilta tiedusteltiin heidän järjestö- ja harrastustoiminnastaan. Kysely toteutettiin osana Talous ja Nuoret TAT ry:n tulevaisuuskyselyä. Tulevaisuuskyselyyn vastasi noin 15 000 nuorta. Kyselyn taustalla oli Kentaurin tutkimuskysymys mm. siitä, miten nuorten harrastus- ja järjestötoiminta vaikuttaa nuorten kasvuun ja osallisuuteen, sekä mikä niiden yhteiskunnallinen vaikuttavuus on.
Tulevaisuuskysely 2021:n vastausten ja kouluvalmentajien fokusryhmähaastattelujen perustella, huomasin, että silta harrastusten tarjonnan ja mielekkäiden harrastusten löytämisen välillä puuttuu erityisesti yläkoululaisten nuorten osalta. Jotta saamme paikattua tätä aukkoa, tulee viestintää harrastusmahdollisuuksista lisätä ja kanavat on syytä miettiä uudelleen. Myös joidenkin harrastusten sisältöä pitää muuttaa ja harrastuspaikkojen monipulisuuteen panostaa.
Työni tavoitteena on parantaa nuoren hyvinvointia. Esimerkkinä Harrastamisen Suomen mallissa tarjotaan ilmaisia harrastusmahdollisuuksia, joista nuorten olisi tarkoitus löytää helposti itselle sopiva harrastus. Tavoitteena on antaa mahdollisuus päästä koulupäivän yhteydessä vaivattomasti mukaan mieluisaan ja maksuttomaan harrastukseen. Harrastustarjontaa tulisi suunnitella lasten ja nuorten mieltymysten ja toiveiden mukaisesti ja maksuttomienkin harrastusten tulisi olla laadukkaita ja kaikkien nuorten ulottuvilla. Harrastaminen voi parantaa elämänlaatua ja vähentää yksinäisyyden tunnetta. Harrastustoiminta tukee nuoren psyykkistä hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Parhaimmillaan harrastus edistää nuoren osallisuutta, toverillisuutta ja antaa tukea elämäntavoitteisiin.
Opinnäytetyöni keskittyy toimenpiteisiin, joilla nuorta autetaan käyttöönottamaan työkalut ja niiden tarjoamat harrastusmahdollisuudet. Näistä nuori voi valita mieluisan harrastuksen ja lähteä kokeilemaan. Työssä kehittämäni työkalu mahdollistaa palautteen antamisen omasta harrastuksesta sekä sen ohjaajista. Palautteen avulla selvitetään toivotut harrastukset. Tarjonta kohtaa kysynnän ja varat voidaan suunnata nuorta kiinnostaviin harrastuksiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkin Tulevaisuuskysely 2021:n vastauksia siten, että keskityn yläkoululaisten nuorten harrastamisen esteisiin. Jotta esteet saataisi poistettua ja nuoret ainakin kokeilemaan jonkinlaista harrastusta, ehdotan yhdeksi ratkaisuksi digitaalista applikaatiota.
Tämän työn tuotoksena syntynyt digitaalinen applikaatio ei ole vielä konkreettisesti olemassa. Tulevaisuudessa nuoret saavat applikaatiosta työkalun harrastuksen ja jopa kaverien löytymiseen. Nuorten parissa työskentelevätkin saavat työkalun, jonka avulla he pystyvät kannustamaan nuorta etsimään oman, itselle sopivan harrastuksen. Nuorten harrastustoiminnan kehittäjät, kuten Harrastamisen Suomen malli, saavat applikaation kautta tärkeää palautetta suoraan nuorilta, jota voivat hyödyntää nuorten harrastusten tarjonnan suunnittelussa. Opinnäytetyötäni ja siihen liittyvää artikkelia tullaan levittämään Osaamiskeskus Kentaurin aineistoissa. In the spring of 2021, The Youth Work Centre of Expertise Kentauri, collected an extensive survey material in which young people were asked about their free-time hobbies and NGO activities. The Future Survey (Tulevaisuuskysely 2021) was carried out as part of Economy and youth TAT’s future survey. About 15,000 young people responded to the future survey. The survey was based on Kentauri's research question about how young people's hobbies and NGO activities affect young people's growth and participation, and what is their social impact. Based on the answers of the Future Survey 2021 and the focus group interviews of school coaches, I noticed that the bridge between the supply of hobbies and finding meaningful hobbies is missing, especially for young people in middle school. In order for us to patch this gap, communication about hobby opportunities must be increased and the communication channels must be reconsidered. Also, the contents of some hobbies need to be changed and the diversity of hobby places needs to be invested in.
The goal of my work is to improve the well-being of young people. As an example, the Finnish Model for Leisure Activities, offers free hobby opportunities, from which young people should easily find a hobby that suits them. The aim is to enable every child and young person to have a leisure activity in connection with the school day that they enjoy and one that is free of charge. The offering of hobbies should be planned according to the preferences and wishes of children and young people, and free of charge hobbies should be of high quality and accessible to all young people. Hobbies can improve the quality of life and reduce the feeling of loneliness. Hobby activities support young person's psychological well-being and sense of belonging. At its best, the hobby promotes young people's inclusion, camaraderie and provides support for his/her objectives in life.
My thesis focuses on actions to help young people use the tools and the hobby opportunities they offer. From these, young people can choose their favourite hobbies and try them out. The tool developed in my thesis makes it possible for young people to give feedback about the tested hobby and its instructor. The desired hobbies are determined with the help of this feedback. Supply meets demand and the funds can be directed to hobbies that interest the young people.
In this thesis, I researched the answers of the The Future Survey 2021 in such a way that I focused on the obstacles, which young people in the middle school have when it comes to hobbies. In order to remove obstacles and allow young people to at least try some kind of hobbies, I suggest as one solution a digital application. The digital application created as an outcome of this work does not yet exist as such. In the future, young people will use the application as a tool to find suitable hobbies and even friends. Those who work with young people also get a tool with which they can encourage young people to find a hobby that suits them. Through the application, developers of youth hobby activities, such as Finnish Model for Leisure Activities, receive important feedback directly from young people, which they can use to plan the supply of youth hobbies. My thesis and the article related to it will be distributed in the materials of The Youth Work Centre of Expertise Kentauri.
Tulevaisuuskysely 2021:n vastausten ja kouluvalmentajien fokusryhmähaastattelujen perustella, huomasin, että silta harrastusten tarjonnan ja mielekkäiden harrastusten löytämisen välillä puuttuu erityisesti yläkoululaisten nuorten osalta. Jotta saamme paikattua tätä aukkoa, tulee viestintää harrastusmahdollisuuksista lisätä ja kanavat on syytä miettiä uudelleen. Myös joidenkin harrastusten sisältöä pitää muuttaa ja harrastuspaikkojen monipulisuuteen panostaa.
Työni tavoitteena on parantaa nuoren hyvinvointia. Esimerkkinä Harrastamisen Suomen mallissa tarjotaan ilmaisia harrastusmahdollisuuksia, joista nuorten olisi tarkoitus löytää helposti itselle sopiva harrastus. Tavoitteena on antaa mahdollisuus päästä koulupäivän yhteydessä vaivattomasti mukaan mieluisaan ja maksuttomaan harrastukseen. Harrastustarjontaa tulisi suunnitella lasten ja nuorten mieltymysten ja toiveiden mukaisesti ja maksuttomienkin harrastusten tulisi olla laadukkaita ja kaikkien nuorten ulottuvilla. Harrastaminen voi parantaa elämänlaatua ja vähentää yksinäisyyden tunnetta. Harrastustoiminta tukee nuoren psyykkistä hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Parhaimmillaan harrastus edistää nuoren osallisuutta, toverillisuutta ja antaa tukea elämäntavoitteisiin.
Opinnäytetyöni keskittyy toimenpiteisiin, joilla nuorta autetaan käyttöönottamaan työkalut ja niiden tarjoamat harrastusmahdollisuudet. Näistä nuori voi valita mieluisan harrastuksen ja lähteä kokeilemaan. Työssä kehittämäni työkalu mahdollistaa palautteen antamisen omasta harrastuksesta sekä sen ohjaajista. Palautteen avulla selvitetään toivotut harrastukset. Tarjonta kohtaa kysynnän ja varat voidaan suunnata nuorta kiinnostaviin harrastuksiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkin Tulevaisuuskysely 2021:n vastauksia siten, että keskityn yläkoululaisten nuorten harrastamisen esteisiin. Jotta esteet saataisi poistettua ja nuoret ainakin kokeilemaan jonkinlaista harrastusta, ehdotan yhdeksi ratkaisuksi digitaalista applikaatiota.
Tämän työn tuotoksena syntynyt digitaalinen applikaatio ei ole vielä konkreettisesti olemassa. Tulevaisuudessa nuoret saavat applikaatiosta työkalun harrastuksen ja jopa kaverien löytymiseen. Nuorten parissa työskentelevätkin saavat työkalun, jonka avulla he pystyvät kannustamaan nuorta etsimään oman, itselle sopivan harrastuksen. Nuorten harrastustoiminnan kehittäjät, kuten Harrastamisen Suomen malli, saavat applikaation kautta tärkeää palautetta suoraan nuorilta, jota voivat hyödyntää nuorten harrastusten tarjonnan suunnittelussa. Opinnäytetyötäni ja siihen liittyvää artikkelia tullaan levittämään Osaamiskeskus Kentaurin aineistoissa.
The goal of my work is to improve the well-being of young people. As an example, the Finnish Model for Leisure Activities, offers free hobby opportunities, from which young people should easily find a hobby that suits them. The aim is to enable every child and young person to have a leisure activity in connection with the school day that they enjoy and one that is free of charge. The offering of hobbies should be planned according to the preferences and wishes of children and young people, and free of charge hobbies should be of high quality and accessible to all young people. Hobbies can improve the quality of life and reduce the feeling of loneliness. Hobby activities support young person's psychological well-being and sense of belonging. At its best, the hobby promotes young people's inclusion, camaraderie and provides support for his/her objectives in life.
My thesis focuses on actions to help young people use the tools and the hobby opportunities they offer. From these, young people can choose their favourite hobbies and try them out. The tool developed in my thesis makes it possible for young people to give feedback about the tested hobby and its instructor. The desired hobbies are determined with the help of this feedback. Supply meets demand and the funds can be directed to hobbies that interest the young people.
In this thesis, I researched the answers of the The Future Survey 2021 in such a way that I focused on the obstacles, which young people in the middle school have when it comes to hobbies. In order to remove obstacles and allow young people to at least try some kind of hobbies, I suggest as one solution a digital application. The digital application created as an outcome of this work does not yet exist as such. In the future, young people will use the application as a tool to find suitable hobbies and even friends. Those who work with young people also get a tool with which they can encourage young people to find a hobby that suits them. Through the application, developers of youth hobby activities, such as Finnish Model for Leisure Activities, receive important feedback directly from young people, which they can use to plan the supply of youth hobbies. My thesis and the article related to it will be distributed in the materials of The Youth Work Centre of Expertise Kentauri.