Alumnitoiminnan askelmerkit: suuntaviivojen kehittäminen Hämeen ammatti-instituutin liikenneopettajakoulutuksen alumnitoimintaan
Tomi, Sirkiä (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032932
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimivan alumnitoiminnan mallia liikenneopettajien koulutukseen. Alumnitoiminnasta tavoitellaan yhteisöä, joka tukisi liikenneopettajien ammatillista kasvua, ja joka hyödyttäisi alumneja, liikenneopettajaopiskelijoita ja Hämeen ammatti-instituutin liikenneopetusalan lehtoreita.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammatti-instituutti, joka on ollut käynnistämässä koko oppilaitosta kattavaa alumnitoimintaa. Rajasin opinnäytetyön käsittelemään liikenneopetusalan koulutusta, mutta sen tulokset on hyödynnettävissä myös muiden koulutettavien alojen alumnitoiminnan käynnistämiseksi ja kehittämiseksi. Oppilaitoksen näkökulmasta alumnitoiminta osoittautui luontevaksi osaksi kouluttavan instituutin ja työelämän välistä yhteistyötä ja kommunikaatiota.
Opinnäytetyön tulosten perusteella alumnitoiminnalla on suuri potentiaali sosiaalisen pääoman kasvattamisen työkaluna. Liikenneopettajien teoreettinen osaaminen kaipaa kehittämistä. Käytännön praktisen osaamisen jakamiselle on myös tarvetta, jotta alan toimijat voisivat kehittyä alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Erityisen oleellinen havainto on, että alumnitoiminnan tarpeen on noustava alumnien tarpeista. Oppilaitoksen rooli on olla fasilitaattorina, ei sisällöntuottajana.
Tulosten perusteella muotoilin alumnitoiminnan suuntaviivat, jotka on tärkeä ottaa huomioon kun alumnitoimintaa käynnistetään ja kehitetään. Suuntaviivat asettavat toiminnalle raamit, joiden mukaan toimintaa voi lähteä suunnittelemaan yhdessä alumnien kanssa. Suuntaviivat on suunniteltu liikenneopetusalan erityispiirteitä huomioiden siten, että toiminta hyödyttää tavoitteiden mukaisesti alumneja, opiskelijoita ja liikenneopetusalan lehtoreita. Suuntaviivat on kuitenkin hyödynnettävissä ja sovellettavissa muillekin koulutusaloille.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammatti-instituutti, joka on ollut käynnistämässä koko oppilaitosta kattavaa alumnitoimintaa. Rajasin opinnäytetyön käsittelemään liikenneopetusalan koulutusta, mutta sen tulokset on hyödynnettävissä myös muiden koulutettavien alojen alumnitoiminnan käynnistämiseksi ja kehittämiseksi. Oppilaitoksen näkökulmasta alumnitoiminta osoittautui luontevaksi osaksi kouluttavan instituutin ja työelämän välistä yhteistyötä ja kommunikaatiota.
Opinnäytetyön tulosten perusteella alumnitoiminnalla on suuri potentiaali sosiaalisen pääoman kasvattamisen työkaluna. Liikenneopettajien teoreettinen osaaminen kaipaa kehittämistä. Käytännön praktisen osaamisen jakamiselle on myös tarvetta, jotta alan toimijat voisivat kehittyä alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Erityisen oleellinen havainto on, että alumnitoiminnan tarpeen on noustava alumnien tarpeista. Oppilaitoksen rooli on olla fasilitaattorina, ei sisällöntuottajana.
Tulosten perusteella muotoilin alumnitoiminnan suuntaviivat, jotka on tärkeä ottaa huomioon kun alumnitoimintaa käynnistetään ja kehitetään. Suuntaviivat asettavat toiminnalle raamit, joiden mukaan toimintaa voi lähteä suunnittelemaan yhdessä alumnien kanssa. Suuntaviivat on suunniteltu liikenneopetusalan erityispiirteitä huomioiden siten, että toiminta hyödyttää tavoitteiden mukaisesti alumneja, opiskelijoita ja liikenneopetusalan lehtoreita. Suuntaviivat on kuitenkin hyödynnettävissä ja sovellettavissa muillekin koulutusaloille.