Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Striimaaminen peliyhteisössä: striimaaminen menetelmänä & sen hyödyntäminen pelinuorisotyössä

Kärkkäinen, Valtteri; Niemetmaa, Lotta (2023)

 
Avaa tiedosto
Karkkainen_Niemetmaa.pdf (630.4Kt)
Lataukset: 


Kärkkäinen, Valtteri
Niemetmaa, Lotta
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032942
Tiivistelmä
Suomalaiset ovat innokasta pelaajakansaa ja pelaaminen on suosittu harrastus kaikenikäisille. Lisäksi live striimaamisen seuraaminen on kasvanut ja se suosio näyttää jatkavan nousuaan. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, että voidaanko striimaamisella tukea ISGee-peliyhteisön arvoja, löytää striimaamiselle paikka pelinuorisotyössä ja löytää tapoja hyödyntää striimaamista ISGee-peliyhteisössä. Näin toimintaan on mahdollista saada lisää aktiivisia osallistujia ja tavoiteltua sellaisia nuoria, joita ei muuten tavoitettaisi.

Striimauksiin osallistumisella on matala kynnys ja sen suosio nuorten keskuudessa tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon. Pelinuorisotyöllä on huomattu olevan positiivisia vaikutuksia. Näiden menetelmien yhdistäminen on perusteltua, sillä näemme niiden tukevan nuorten hyvinvointia ja digitaitoja.

Aloitimme tutkimaan striimaamisen hyödyntämistä järjestämällä kolme striimaus tapahtumaa, joista keräsimme tuloksia ja tietoa hyödyntäen erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta, reflektointia ja havainnointia.

Tuloksiemme perusteella menetelmällä on selkeästi potentiaalia ja tuloksemme kokonaisuutena olivat positiivisia. Yhteisöllisyyttä tukevien pelien suosio oli huomattavaa, sekä yleisesti striimauksiin osallistuminen koettiin mielekkääksi. Opinnäytetyössä kokeilimme erilaisia lähestymistapoja, joista osa toimi paremmin ja osa huonommin. Tutkimuksemme oli kuitenkin ajallisesti niin lyhyt ja pieni osallistujiltaan, joten tarkkoja johtopäätöksiä on mahdoton tehdä. Jatkotutkimus on kuitenkin perusteltua.

Opinnäytetyöllämme saavutettiin yleisesti hyvää tietoa striimaamisen hyödyntämisestä tulevaisuudessa ja ideoita jatkotutkimuksia varten. Konkreettisesti tilaajalle tuotettiin lyhyt opas striimaamiseen.

Löysimme tapoja hyödyntää striimaamista ISGee-peliyhteisössä. Voidaan todeta, että striimaaminen tukee ISGee-peliyhteisön arvomaailmaa ja sitä voidaan jatkossa hyödyntää peliyhteisössä, jos niin valitaan. Striimaamisella on selkeästi tilaa nuorisotyössä, mutta tarkempaa tutkimusta vaaditaan, että menetelmää pystytään hyödyntämään paremmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste