Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuusulan museon toisen asteen pajatoiminta: sosiaalihistoriallinen vuorovaikutteinen työpaja

Ritari-Kallio, Sanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Ritari-Kallio_Sanna.pdf (1.098Mt)
Lataukset: 


Ritari-Kallio, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Tuusulan museo. Opinnäytetyössä kehitettiin Tuusulan museolle kulttuurikasvatussuunnitelman mukaisesti toiselle asteelle sopivaa pajatoimintaa niin, että opettaja voi käyttää lainattavaa pajaa myös itsenäisesti ilman museon henkilökuntaa. Kulttuurikasvatussuunnitelma on suunnitelma siitä, kuinka kunnassa kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta tarjotaan. Tuusulan kunta on toteuttanut perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaa eli Kultsua vuodesta 2016 ja varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaa vuodesta 2020. Syksyllä 2023 Tuusulan kunnan kulttuuri- ja museotoimi alkoi toteuttaa myös toisen asteen kulttuurikasvatussuunnitelmaa.
Museotyöskentely on siirtynyt viimeisten vuosikymmenien aikana entistä enemmän pois museorakennuksista ja kokoelmien esittelystä niiden sisällä. Museopedagogiikan kehittyminen ja asiakaspalvelunäkökulman mukaan tuominen muokkaavat museokentällä tapahtuvaa opetustoimea. Käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat siihen, kuinka paljon kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta kunnassa voidaan tarjota.
Opinnäytetyössä lähestyttiin aihetta pääasiassa vertailukehittämisen, havainnoinnin sekä kyselyn avulla. Pajaa suunniteltiin lisäksi aivoriihen avulla ja sitä testattiin kerran autenttisessa ympäristössä Tuusulan lukion toimipisteessä. Vertailukehittämistä käytettiin, kun perehdyttiin muihin kulttuurikasvatussuunnitelmiin, jotka sisällyttivät toisen asteen toiminnan suunnitelmiinsa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi samanlaista lainattavaa pajaa osaksi Tuusulan kunnan toisen asteen kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Pajan nimeksi tuli Tuusulan teollisuustyöväki ja luokkayhteiskunta - sosiaalihistoriallinen vuorovaikutteinen työpaja ja se on otettu osaksi Tuusulan toisen asteen kulttuurikasvatussuunnitelmaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste