Kouluyhteisöohjaus Nokianvirran koulussa
Haavisto, Jenna (2023)
Haavisto, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133342
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kouluyhteisöohjaajan työtä Nokialaisessa yläkoulussa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten hyvin koulun henkilökunta tuntee yhteisöohjaajan työnkuvan ja mitä he työnkuvalta toivovat. Lisäksi tavoitteena oli tehdä näkyväksi työn tarve ja vaikuttavuus, koska työtä ei ole vielä vakinaistettu. Työn tilaajana toimi Nokianvirran koulu, jossa opinnäytetyön tekijä on työskennellyt kouluyhteisöohjaajana jo ennen opinnäytetyöprosessin alkamista.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään koulua yhteisönä, kouluhyvinvointia ja kouluyhteisöohjaajan roolia kouluyhteisössä. Myös työn kirjoittajan oman työkokemuksen kautta kerättyä tietoa käytettiin osana työtä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin koulun henkilökunnalle suunnattua kyselyä ja benchmarkkausta. Menetelmillä kerätty tieto analysoitiin Excel-ohjelmalla erilaisia kaavioita hyödyntäen sekä teemoittelun avulla.
Tulosten pohjalta työn tuotoksena syntyi Nokianvirran kouluun kirjallinen kouluyhteisöohjauksen malli, johon koottiin kuvaus työnkuvasta, erilaisista työmuodoista ja yhteistyömalleista, kouluyhteisöohjaajan vuosikello sekä valmis esittelyteksti kouluyhteisöohjauksesta siirrettäväksi esimerkiksi koulun nettisivuille ja Koulunkäyntioppaaseen.
Kehittämistyöstä nousseet tulokset osoittavat, että kouluyhteisöohjaajan työnkuva tunnetaan melko hyvin Nokianvirran koulussa ja sitä pidetään tärkeänä osana kouluyhteisöä. Myös työn vaikuttavuus todentuu nousseista tuloksista. Opinnäyetyön pohjalta voidaan todeta, että kouluyhteisöohjaus on toimiva osa Nokianvirran koulun kouluyhteisöä ja se tukee koulun muun henkilökunnan työtä sekä oppilaiden koulunkäyntiä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään koulua yhteisönä, kouluhyvinvointia ja kouluyhteisöohjaajan roolia kouluyhteisössä. Myös työn kirjoittajan oman työkokemuksen kautta kerättyä tietoa käytettiin osana työtä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin koulun henkilökunnalle suunnattua kyselyä ja benchmarkkausta. Menetelmillä kerätty tieto analysoitiin Excel-ohjelmalla erilaisia kaavioita hyödyntäen sekä teemoittelun avulla.
Tulosten pohjalta työn tuotoksena syntyi Nokianvirran kouluun kirjallinen kouluyhteisöohjauksen malli, johon koottiin kuvaus työnkuvasta, erilaisista työmuodoista ja yhteistyömalleista, kouluyhteisöohjaajan vuosikello sekä valmis esittelyteksti kouluyhteisöohjauksesta siirrettäväksi esimerkiksi koulun nettisivuille ja Koulunkäyntioppaaseen.
Kehittämistyöstä nousseet tulokset osoittavat, että kouluyhteisöohjaajan työnkuva tunnetaan melko hyvin Nokianvirran koulussa ja sitä pidetään tärkeänä osana kouluyhteisöä. Myös työn vaikuttavuus todentuu nousseista tuloksista. Opinnäyetyön pohjalta voidaan todeta, että kouluyhteisöohjaus on toimiva osa Nokianvirran koulun kouluyhteisöä ja se tukee koulun muun henkilökunnan työtä sekä oppilaiden koulunkäyntiä.