Jengiytyminen ja sen ehkäisy peruskoulussa: karhusuon koulun tapaustutkimus
Repo, Sofia; Kautto, Nazia (2023)
Repo, Sofia
Kautto, Nazia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133350
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä olemme halunneet tuoda esille nuorten jengiytymistä ilmiönä ja millä tavalla sitä voisi ennaltaehkäistä peruskoulussa. Olemme kertoneet jengiytymisestä, sen altistavista tekijöistä historiasta ja ennaltaehkäisystä. Tässä on myös avattu jengiytymisen näkyvyydestä peruskoulussa ja miten siihen voisi vaikuttaa. Myös eri monialaiset toimijat ovat tärkeässä osassa tässä työssä.
Olemme pohtineet miksi nuoret ajautuvat jengeihin tai ovat vaarassa jengiytyä, tämän avulla olemme avanneet käsitteitä altistavista tekijöistä jengiytymiselle. Altistavia tekijöitä on muun muassa identiteettiongelmat, sosiaalinen puoli, päihteet, mielenterveys, nuorisorikollisuus ja erilaiset ryhmittymät.
Opinnäytetyön tilaajana on ollut Karhusuon koulu, joka sijaitsee Espoon keskuksen ja Nuuksion välissä Espoossa. Olemme tuoneet esille koulun periaatteita, kurinpitotoimia ja minkä takia olemme valinneet kyseisen koulun tutkimukseen.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena. Käytännössä teimme koulun henkilökunnalle anonyymikyselyn, jonka perusteella olemme luoneet selkeän toimintaohjeen koulun henkilökunnalle, miten puuttua, jos havaitsee, että nuori on vaarassa ajautua jengiin tai jo kuuluu jengiin. Anonyymikyselyn tulokset on avattu ja analysoitu opinnäytetyön tekijöiden toimesta. Kyselyn tuloksista huokui koulun henkilökunnan suuri huoli nuoria ja heidän hyvinvointiansa kohtaan.
Toimintaohjeessa kerrotaan, mihin olla yhteydessä ja minkälaisia toimia koulu voi tehdä koulun puolella. Yhteydessä ollaan esimerkiksi nuorisotoimeen, poliisiin ja lastensuojeluun. Koulun toimina olisi hyvä pitää huoltajille tarkoitettu info tilaisuus jengeistä, jengiytymisestä ja siihen liittyvistä muista ilmiöistä kuten nuorisorikollisuudesta.
Yhteenvetona olemme tulleet siihen tulokseen, että Karhusuon koulun henkilökunta toivoo lisää resurssia ja moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Myös tämänhetkisen hallituksen toimilla kasvatusalaa ja nuorten
Olemme pohtineet miksi nuoret ajautuvat jengeihin tai ovat vaarassa jengiytyä, tämän avulla olemme avanneet käsitteitä altistavista tekijöistä jengiytymiselle. Altistavia tekijöitä on muun muassa identiteettiongelmat, sosiaalinen puoli, päihteet, mielenterveys, nuorisorikollisuus ja erilaiset ryhmittymät.
Opinnäytetyön tilaajana on ollut Karhusuon koulu, joka sijaitsee Espoon keskuksen ja Nuuksion välissä Espoossa. Olemme tuoneet esille koulun periaatteita, kurinpitotoimia ja minkä takia olemme valinneet kyseisen koulun tutkimukseen.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena. Käytännössä teimme koulun henkilökunnalle anonyymikyselyn, jonka perusteella olemme luoneet selkeän toimintaohjeen koulun henkilökunnalle, miten puuttua, jos havaitsee, että nuori on vaarassa ajautua jengiin tai jo kuuluu jengiin. Anonyymikyselyn tulokset on avattu ja analysoitu opinnäytetyön tekijöiden toimesta. Kyselyn tuloksista huokui koulun henkilökunnan suuri huoli nuoria ja heidän hyvinvointiansa kohtaan.
Toimintaohjeessa kerrotaan, mihin olla yhteydessä ja minkälaisia toimia koulu voi tehdä koulun puolella. Yhteydessä ollaan esimerkiksi nuorisotoimeen, poliisiin ja lastensuojeluun. Koulun toimina olisi hyvä pitää huoltajille tarkoitettu info tilaisuus jengeistä, jengiytymisestä ja siihen liittyvistä muista ilmiöistä kuten nuorisorikollisuudesta.
Yhteenvetona olemme tulleet siihen tulokseen, että Karhusuon koulun henkilökunta toivoo lisää resurssia ja moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Myös tämänhetkisen hallituksen toimilla kasvatusalaa ja nuorten