”Breikki" ammatillisista opinnoista - Preikkispajalta tukea ja vahvistusta elämänhallintaan ja opintoihin
Salmi, Maria (2023)
Salmi, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133369
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe Preikkispajan menetelmien ja käytänteiden toimivuuden ja tarpeellisuuden tutkimisesta on noussut ajankohtaisesta kysymyksestä. Ammatillisten opintojen keskeytykset ja nuorten haasteet ovat lisääntyneet ja uudenlaisten tukimuotojen tarve on ilmeinen. Elämänhallintataidot sekä oppimisvalmiudet ovat keskiössä pohdittaessa nuorten haasteita tämän hetken yhteiskunnassamme. Peruskouluilta tuleva viesti lisääntyneistä mielenterveyden- ja käytöksen häiriöistä sekä heikoista oppimistaidoista on selkeä viesti toiselle asteelle. Preikkispaja vastaa tähän haasteeseen tavoitteenaan tarjota mahdollisimman kattava ja kokonaisvaltainen tukimuoto ammatillisten opintojen keskeytymisvaarassa oleville nuorille ja nuorille aikuisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kehittävän harjoitteluni aikana työstämäni tavoite- ja välitsekkauslomakkeiden hyödyllisyys sekä toimivuus Preikkispajan arjessa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää OPVA haltuun -hankkeen aikana työstetyn elämänhallinnan materiaalin toimivuus arjen työssä.
Tutkimusmenetelmänä toimivat kyselyt sekä havainnointi. Kyselyt kohdennettiin Preikkispajan opiskelijoille ja ammattiopiston ohjaavalle henkilöstölle, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä Preikkispajan kanssa. Kyselyiden kautta saatu palaute hyödynnettiin tuloksien esittelyssä. Opiskelijoiden havainnointi täydensi kyselyiden tuloksia.
Kehittämistyön tuotoksena oli saada kokonaiskäsitys Preikkispajan hyödyllisyydestä, menetelmistä sekä toimivista käytänteistä opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseksi. Nämä tulokset on tarkoitus saada oppilaitoksen käyttöön sekä myös laajempaan levitykseen toisen asteen toimijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kehittävän harjoitteluni aikana työstämäni tavoite- ja välitsekkauslomakkeiden hyödyllisyys sekä toimivuus Preikkispajan arjessa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää OPVA haltuun -hankkeen aikana työstetyn elämänhallinnan materiaalin toimivuus arjen työssä.
Tutkimusmenetelmänä toimivat kyselyt sekä havainnointi. Kyselyt kohdennettiin Preikkispajan opiskelijoille ja ammattiopiston ohjaavalle henkilöstölle, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä Preikkispajan kanssa. Kyselyiden kautta saatu palaute hyödynnettiin tuloksien esittelyssä. Opiskelijoiden havainnointi täydensi kyselyiden tuloksia.
Kehittämistyön tuotoksena oli saada kokonaiskäsitys Preikkispajan hyödyllisyydestä, menetelmistä sekä toimivista käytänteistä opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseksi. Nämä tulokset on tarkoitus saada oppilaitoksen käyttöön sekä myös laajempaan levitykseen toisen asteen toimijoille.