Handledning : en kvalitativ undersökning om praktikanters upplevelser av sina handledare under praktiken
Sandén, Elin (2023)
Sandén, Elin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233659
Tiivistelmä
Praktiken utgör en stor del av utbildningen vid Polisyrkeshögskolan, därför är det viktigt att undersöka om hur praktikanter uppfattar sina handledare. Fokuset i undersökningen är att nå ett resultat som kan bidra med viktig information till utvecklingen av svenskspråkiga handledarfortbildningskurser. Lärdomsprovets syfte är att ta reda på praktikanters upplevelser av sina handledare under praktiktiden beträffande egenskaper, yrkeskunskap och pedagogiskt kunnande. Jag vill även ta reda på om praktikanterna upplever att de har fått den hjälp och det stöd som de behöver av sina handledare och vilka egenskaper praktikanterna tycker att är viktiga hos en handledare.
Mitt lärdomsprov är en kvalitativ undersökning och har genomförts med fem halvstrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat fem praktikanter som studerar eller har studerat vid Polisyrkeshögskolan. Intervjuerna har analyserats med hjälp av fenomenografi och hermeneutik. Undersökningen fokuserar speciellt på begreppen inlärning, praktik och handledning.
Lärdomsprovets slutsats är att informanterna har haft positiva upplevelser av sina handledare, men att handledarskapet kunde utvecklas. I resultatet presenteras informanternas upplevelser av sina handledare och på vilket sätt de har fått stöd och hjälp av sina handledare. I resultatet har också presenterats vilka egenskaper handledarna har och vilka egenskaper praktikanterna anser att är viktiga hos en handledare. Utöver detta har också feedback, handledarnas sätt att lära ut, samarbetet och kommunikationen mellan handledaren och praktikanten och handledarens utvecklingsområden presenterats i resultatet.
Mitt lärdomsprov är en kvalitativ undersökning och har genomförts med fem halvstrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat fem praktikanter som studerar eller har studerat vid Polisyrkeshögskolan. Intervjuerna har analyserats med hjälp av fenomenografi och hermeneutik. Undersökningen fokuserar speciellt på begreppen inlärning, praktik och handledning.
Lärdomsprovets slutsats är att informanterna har haft positiva upplevelser av sina handledare, men att handledarskapet kunde utvecklas. I resultatet presenteras informanternas upplevelser av sina handledare och på vilket sätt de har fått stöd och hjälp av sina handledare. I resultatet har också presenterats vilka egenskaper handledarna har och vilka egenskaper praktikanterna anser att är viktiga hos en handledare. Utöver detta har också feedback, handledarnas sätt att lära ut, samarbetet och kommunikationen mellan handledaren och praktikanten och handledarens utvecklingsområden presenterats i resultatet.