Leiritoiminta kulttuurien vuorovaikutusta tukevana työmuotona Minä, sinä, hän – yhdessä enemmän! -hankkeen pilotointi ja varhainen mallintaminen
Sjöholm, Mila (2023)
Sjöholm, Mila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333790
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Minä, sinä, hän – yhdessä enemmän! -hankkeen toimeksiannos-ta. Hankkeen toimintamuotona on monikulttuurisille nuorille ja perheille suunnatut elä-mykselliset ja pedagogiset viikonloppuleirit. Toiminnan tavoitteena on edistää kulttuurien vuorovaikutusta ja kohtaamista sekä vahvistaa osallistujan luontosuhdetta ja ymmärrystä kestävän elämäntavan merkityksestä.
Leirityön mallia sekä siihen liittyviä toimintoja pilotoitiin Suomen leirikouluyhdistyksen omassa leirikeskuksessa Suomenlinnassa yhteistyössä Palan International Suomen kanssa keväällä ja kesällä 2023. Opinnäytetyön tavoitteena oli kulttuurien vuorovaikutusta tuke-van leirityön varhainen mallintaminen pilottileireiltä saatujen kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimustyö, jossa on sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin kyselyä ja haastattelua. Lisäksi kehittämistyössä hyödynnettiin hankkeessa syntyneitä dokumentteja sekä kokemustietoa. Koottua aineistoa lähestyttiin sekä tilastollisesti, että sisällönanalyysin kautta.
Kehitystyön tuloksena syntynyt malli on rakentunut olemassa oleva teoreettisen tiedon sekä käytännön kokeilun kautta saadun uuden tiedon pohjalle. Opinnäytetyöprosessin mahdollisti myös toimintamallin kehittämiskohteiden, haasteiden sekä tulevaisuuden mahdollisuuksien pohdinnan.
Leirityön mallia sekä siihen liittyviä toimintoja pilotoitiin Suomen leirikouluyhdistyksen omassa leirikeskuksessa Suomenlinnassa yhteistyössä Palan International Suomen kanssa keväällä ja kesällä 2023. Opinnäytetyön tavoitteena oli kulttuurien vuorovaikutusta tuke-van leirityön varhainen mallintaminen pilottileireiltä saatujen kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimustyö, jossa on sekä toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin kyselyä ja haastattelua. Lisäksi kehittämistyössä hyödynnettiin hankkeessa syntyneitä dokumentteja sekä kokemustietoa. Koottua aineistoa lähestyttiin sekä tilastollisesti, että sisällönanalyysin kautta.
Kehitystyön tuloksena syntynyt malli on rakentunut olemassa oleva teoreettisen tiedon sekä käytännön kokeilun kautta saadun uuden tiedon pohjalle. Opinnäytetyöprosessin mahdollisti myös toimintamallin kehittämiskohteiden, haasteiden sekä tulevaisuuden mahdollisuuksien pohdinnan.