Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Aktivoiva asiantuntijaluento hammaslääkäriopiskelijoille viittomakielelle tulkatusta hammaslääkärikäynnistä

Jäntti, Annette (2014)

 
Avaa tiedosto
Jantti_Annette.pdf (455.0Kt)
Lataukset: 


Jäntti, Annette
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915049
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen toiminnallinen osuus eli produkti toteutettiin aktivoivana asiantuntijaluentona Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opiskelijoille 27.11.2013. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tiedottaa Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opiskelijoita viittomakielelle tulkatusta hammaslääkärikäynnistä aktivoivan asiantuntijaluennon avulla. Tilaajan eli Humakin opetustulkkikeskuksen toiveena oli luoda asiantuntijaluennosta aktivoivampi tapa tiedottaa ja asiantuntijaluentoon sisältyi kaksi tulkattua hammaslääkärikäyntiharjoitusta.

Opinnäytetyön produktin tiedottamismenetelmänä käytettiin aktivoivaa asiantuntijaluentoa, joka auttaa opiskelijoita työstämään ja kehittämään asiantuntijaluennon aihetta omista lähtökohdistaan omassa työssään. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin tutkimuksellisena palautekyselynä, jonka avulla saatiin tietoa opiskelijoiden kokemuksista asiantuntijaluentoon ja sen sisältöihin liittyen.

Tutkimuskysymyksillä opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia aktivoivasta asiantuntijaluennosta ja siihen sisältyneistä harjoitteista sekä sitä, mikä opiskelijoiden mielestä tekee viittomakielelle tulkatusta hammaslääkärikäynnistä sujuvan.

Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin opiskelijoiden mielestä aktivoivan asiantuntijaluennon olleen tarpeellinen ja työelämää hyödyttävä sekä tarpeellinen palvelualan ammattiin opiskeleville. Tulkattujen hammaslääkärikäyntiharjoitusten myötä opiskelijat kokivat nähneensä tulkatun hammaslääkärikäynnin ongelmakohdat ja näin ollen osaavan valmistautua kuulovammaisen palvelunkäyttäjän kohtaamiseen. Opiskelijoiden mielestä viittomakielelle tulkatun hammaslääkärikäynnin sujuvuuteen vaikuttaa tulkin läsnäolo sekä sitäkin enemmän kuulovammaisen huomioonottaminen ja luottamuksen rakentaminen kuulovammaisen ja hammaslääkärin välille.

Opinnäytetyö on merkittävä tulkkausalalle, koska se osoittaa tiedottamisen tärkeyden sekä viittomakielen tulkin työstä että kuulovammaisen palvelunkäyttäjän kohtaamisesta. Opinnäytetyötä voi hyödyntää ottamalla mallia luennon sisällöistä ja opiskelijoiden kokemuksista suunniteltaessa vastaavanlaisia aktivoivia asiantuntijaluentoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste