Vieraskielisten kokemuksia suomalaisesta rekrytoinnista: kielitaito avaimena työllistymiseen
Ahlstedt, Hanna (2023)
Ahlstedt, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433940
Tiivistelmä
Keskipitkän ja pitkän aikavälin ennusteet kertovat Suomen kärsivän työvoimapulasta tulevaisuudessa väestön ikääntymisen takia. Parhaillaan vuonna 2023 saatavilla on vieraskielistä työvoimaa. Rekrytointiprosesseja ei kuitenkaan ole kehitetty monellakaan alalla nimenomaan tätä työnhakijakuntaa palvelevaksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä vieraskielisten työnhakijoiden hakukokemuksia ja tunnistaa niistä rekrytointiprosessin osia, joita kehittämällä vieraskielisten työnhakijoiden hakukokemus parantuisi ja työnantajat saisivat mahdollisuuden kehittää omaa työnantajakuvaansa työnhakijakokemuksen kautta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak työyhteisön kehittäjä-yhteisöpedagogien osaamiskärjen tarpeisiin. Työyhteisön kehittäjistä valmistuu monipuolisia HR-ammattilaisia, joiden on tärkeä ymmärtää työyhteisöjen monimuotoistumiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi osaamiskärki voi hyödyntää kerättyjä tietoja vieraskielisten työnhakijoiden työllistymistä edistävien hankkeiden suunnittelussa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Vieraskielisiä työnhakijoita haastateltiin heidän rekrytointikokemuksistaan ja saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Opinnäytteessä haluttiin säilyttää haastateltujen oma ääni ja nostaa kokemuksia esille heidän omien sanallistettujen kokemustensa kautta, aineistosta tehtyjen jatkopäätelmien lisäksi. Haastatteluista puolet tehtiin suomeksi ja puolet englanniksi. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytteessä tuotettiin PK-yrityksiä palvelemaan suunniteltu rekrytoijan muistilista, jolla on tarkoitus oivalluttaa seikoissa, jotka lisäävät pienten yritysten kilpailukykyä työnhakijoista ja auttavat kehittämään laadukasta rekrytointikokemusta myös vieraskielisille työnhakijoille. Opinnäyte toimii osana yhteisöpedagogian ammattilaisten puheenvuoroja tämän hetken ja lähitulevaisuuden työnantajataidoista ja tasa-arvoisen työelämän saavuttamisen keinoista. Tulokset tukivat aiempaa suomalaista tutkimusta löytämättä varsinaisia uusia, aiemmin tunnistamattomia elementtejä rekrytoinnin kehittämiseen. The mid-term and long-term forecasts indicate that Finland will face a labor shortage in the future due to the aging population. Currently there is foreign-language-speaking workforce available in Finland, contributing to the development of organizations by embracing a diverse workforce. However, recruitment processes in many sectors have not been specifically tailored to serve this particular group of job seekers. The objective of this thesis was to collect the job application experiences of foreign-language-speaking job seekers and identify aspects of the recruitment process that, when improved, could enhance the application experience for these individuals. This improvement would, in turn, provide employers with the opportunity to develop their employer brand through the job seeker experience.
The thesis was commissioned by Humak University of Applied Sciences, with a focus on developing expertise of community educators. Graduates from this program become versatile HR professionals, essential in understanding the challenges and opportunities related to the diversification of workplace communities. Additionally, the expertise gained can be utilized in the planning of initiatives aimed at promoting the employment of foreign-language-speaking job seekers. A qualitative research method was employed in this research and development work. Foreign-language-speaking job seekers were interviewed about their recruitment experiences, and the data obtained was analyzed using content analysis. This thesis aimed to preserve the voices of the interviewees and highlight their experiences through their own verbalized accounts, in addition to drawing conclusions from the data. Half of the interviews were conducted in Finnish, and half were conducted in English. A semi-structured interview approach was used in the interviews.
The thesis produced a recruiter's checklist designed to serve small and medium-sized enterprises. The checklist is intended to enlighten the aspects that enhance the competitiveness of small businesses in attracting job applicants and help in improving the recruitment experience for foreign-language-speaking job seekers.This thesis contributes to the discussions within the field of community education professionals on current discussion on current and future employer skills and methods for achieving an equality in the workplaces. The results supported previous Finnish research but did not identify new, previously unrecognized elements for recruitment development.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak työyhteisön kehittäjä-yhteisöpedagogien osaamiskärjen tarpeisiin. Työyhteisön kehittäjistä valmistuu monipuolisia HR-ammattilaisia, joiden on tärkeä ymmärtää työyhteisöjen monimuotoistumiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi osaamiskärki voi hyödyntää kerättyjä tietoja vieraskielisten työnhakijoiden työllistymistä edistävien hankkeiden suunnittelussa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Vieraskielisiä työnhakijoita haastateltiin heidän rekrytointikokemuksistaan ja saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Opinnäytteessä haluttiin säilyttää haastateltujen oma ääni ja nostaa kokemuksia esille heidän omien sanallistettujen kokemustensa kautta, aineistosta tehtyjen jatkopäätelmien lisäksi. Haastatteluista puolet tehtiin suomeksi ja puolet englanniksi. Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytteessä tuotettiin PK-yrityksiä palvelemaan suunniteltu rekrytoijan muistilista, jolla on tarkoitus oivalluttaa seikoissa, jotka lisäävät pienten yritysten kilpailukykyä työnhakijoista ja auttavat kehittämään laadukasta rekrytointikokemusta myös vieraskielisille työnhakijoille. Opinnäyte toimii osana yhteisöpedagogian ammattilaisten puheenvuoroja tämän hetken ja lähitulevaisuuden työnantajataidoista ja tasa-arvoisen työelämän saavuttamisen keinoista. Tulokset tukivat aiempaa suomalaista tutkimusta löytämättä varsinaisia uusia, aiemmin tunnistamattomia elementtejä rekrytoinnin kehittämiseen.
The thesis was commissioned by Humak University of Applied Sciences, with a focus on developing expertise of community educators. Graduates from this program become versatile HR professionals, essential in understanding the challenges and opportunities related to the diversification of workplace communities. Additionally, the expertise gained can be utilized in the planning of initiatives aimed at promoting the employment of foreign-language-speaking job seekers. A qualitative research method was employed in this research and development work. Foreign-language-speaking job seekers were interviewed about their recruitment experiences, and the data obtained was analyzed using content analysis. This thesis aimed to preserve the voices of the interviewees and highlight their experiences through their own verbalized accounts, in addition to drawing conclusions from the data. Half of the interviews were conducted in Finnish, and half were conducted in English. A semi-structured interview approach was used in the interviews.
The thesis produced a recruiter's checklist designed to serve small and medium-sized enterprises. The checklist is intended to enlighten the aspects that enhance the competitiveness of small businesses in attracting job applicants and help in improving the recruitment experience for foreign-language-speaking job seekers.This thesis contributes to the discussions within the field of community education professionals on current discussion on current and future employer skills and methods for achieving an equality in the workplaces. The results supported previous Finnish research but did not identify new, previously unrecognized elements for recruitment development.