Jokainen lapsi on kulttuurin arvoinen : kotihoidon piirissä olevien lasten kulttuurihyvinvointitoiminnan kehittäminen Lahden kaupungissa
Keihäs, Henna; Keihäs, Henna (2023)
Keihäs, Henna
Keihäs, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534407
Tiivistelmä
Lahden kaupungin kulttuuripalvelut tarjoaa paljon erilaisia kulttuuritapahtumia, esityksiä ja työpajoja pääasiassa kouluihin ja päiväkoteihin. Kehittämistyön tarkoitus oli 0–6-vuotiaiden kotihoidossa olevien lasten kulttuurihyvinvointiin liittyvien toimenpiteiden kartoittaminen ja uusien toimintamallien luominen Lahden kaupunkiin.
Kehittämistyönä oli vertaisarvioinnin avulla arvioida seitsemää jo olemassa olevaa, lasten kulttuurihyvinvointia lisäävää toimintamallia saavutettavuuden, jatkuvuuden ja rahoituksen osalta. Työn tietoperusta rakennettiin eri toimintamalleihin tutustumalla laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin vertaisarviointia, asiantuntijahaastatteluja ja kyselytutkimusta.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Millaisia toimintamalleja on käytössä muissa kaupungeissa ja miten ne lisäävät lasten kulttuurihyvinvointia kotihoidossa olevien lasten keskuudessa? Onko mahdollista luoda Lahden kaupungille oma lasten kulttuurihyvinvointia edistävä toimintamalli esimerkkejä ja kerättyä asiakaspalautetta hyödyntäen?
Tutkimusten tuottamaa aineistoa analysoitiin ja tulkittiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tulosten perusteella löydettiin keinot tavoittaa kohderyhmän lapset ja toimenpide-ehdotusmallit, jotka voivat olemassa olevien taloudellisten ja henkilöresurssien osalta toimia Lahden kaupungissa.
Tulosten perusteella lopputuotoksena syntyi kaksi eri toimintamalliehdotusta otettavaksi kokeiluun vuoden 2024 aikana Lahden kaupungin kulttuuripalveluille. Toinen malleista on Ensiaskel kulttuuriin -ikäluokkamalli ja toinen Talvikarnevaali-passi lähetemalli, hyödynnettäväksi Lahden Lasten Talvikarnevaaleille.
Kehittämistyönä oli vertaisarvioinnin avulla arvioida seitsemää jo olemassa olevaa, lasten kulttuurihyvinvointia lisäävää toimintamallia saavutettavuuden, jatkuvuuden ja rahoituksen osalta. Työn tietoperusta rakennettiin eri toimintamalleihin tutustumalla laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin vertaisarviointia, asiantuntijahaastatteluja ja kyselytutkimusta.
Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Millaisia toimintamalleja on käytössä muissa kaupungeissa ja miten ne lisäävät lasten kulttuurihyvinvointia kotihoidossa olevien lasten keskuudessa? Onko mahdollista luoda Lahden kaupungille oma lasten kulttuurihyvinvointia edistävä toimintamalli esimerkkejä ja kerättyä asiakaspalautetta hyödyntäen?
Tutkimusten tuottamaa aineistoa analysoitiin ja tulkittiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tulosten perusteella löydettiin keinot tavoittaa kohderyhmän lapset ja toimenpide-ehdotusmallit, jotka voivat olemassa olevien taloudellisten ja henkilöresurssien osalta toimia Lahden kaupungissa.
Tulosten perusteella lopputuotoksena syntyi kaksi eri toimintamalliehdotusta otettavaksi kokeiluun vuoden 2024 aikana Lahden kaupungin kulttuuripalveluille. Toinen malleista on Ensiaskel kulttuuriin -ikäluokkamalli ja toinen Talvikarnevaali-passi lähetemalli, hyödynnettäväksi Lahden Lasten Talvikarnevaaleille.