Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tasapaino elämässä ja tulevaisuuden toivo: tutkimus Circle A Camp -konseptin toimivuudesta Suomessa

Viitala-Kiss, Katalin (2023)

 
Avaa tiedosto
Viitala-Kiss_Katalin.pdf (988.8Kt)
Lataukset: 


Viitala-Kiss, Katalin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634700
Tiivistelmä
Suomalaisen nuorisotyön tavoitteena on tukea nuoria merkityksellisen elämän saavuttamisessa. Maailma on jälleen murroksessa ja nuoret tarvitsevat ohjausta. Opinnäytetyön tilaaja, yhdysvaltalainen nuorisojärjestö Circle A Camp, on sitoutunut ohjaamaan nuoria kohti merkityksellistä elämää. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa miten Circle A Camp -leirillä käytetty THRIVE -opetussarja soveltuu suomalaisen nuorisotyön tavoitteisiin. Opetussarjaa tarkasteltiin tutkimusten valossa ja Circle A Camp ympäristöä psykologisten perustarpeiden täyttymisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös rakentaa pilottileiri, jotta saataisiin tietoa kohderyhmän vastaanottavaisuudesta, aikataulutuksesta ja tietoa käytännön järjestelyistä.

Tutkimuksen lähestymistapa on konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia ja Webropol-kyselyä. Tutkimuksessa haastateltiin Circle A Camp -leirin johtajaa ja kahta suomalaista Tampereen seurakuntayhtymän nuoriso-ohjaajaa. Palvelumuotoilun menetelmiä oli käytätty osallistuvan havainnoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen, kuten palvelumallinkuvaus, palvelusafari ja varjostaminen. Palvelusafari ja varjostaminen toteutettiin Yhdysvalloissa Circle A Summit -tapahtumassa kesäkuussa 2023. Opinnäytetyön tuotos on pilottileiri, jossa kartoitettiin pilottileirin aikana nuorissa tapahtunutta muutosta alku- ja loppukyselyjen avulla. Pilottileiristä opittiin myös käytännön ratkaisuja ja muistettavia asioita. Tutkimuksen tuottama aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.

THRIVE-opetussarja suomalaisen nuorisotyön näkökulmasta tarkasteltuna sekä Tampereen seurakuntayhtymän nuoriso-ohjaajien haastattelujen analyysi osoittavat, että THRIVE-opetussarja tukee erinomaisesti nuorisotyön tavoitteita. Leirijohtajan haastattelun sekä Circle A Camp -leirin ympäristön osallistuvan havainnoinnin perusteella voidaan todeta, että leiriyhteisö luo nuorten psykologisten perustarpeiden täyttymiselle hedelmälliset olosuhteet. Haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin tuloksena rakentui pilottileirin runko ja aikataulutus sekä muistilista käytännön järjestelyistä. Pilottileirin alku- ja loppukyselyjen tulokset viittaavat siihen, että pilottileiri vaikutti myönteisesti vastaajien näkemyksiin omasta voimaantumisestaan, vastuusta omasta elämästään sekä yleisestä elämänlaadusta. Tulokset antavat viitteitä siitä, että THRIVE -opetussarja, käytännön harjoitukset ja positiivinen ryhmäpaine voivat edistää myönteistä kehitystä nuorten elämässä. On huomioitava, että otanta oli suppea, eikä tuloksia voi yleistää. Kiistatta leirillä olleisiin kokemus vaikutti positiivisesti.
 
The aim of Finnish youth work is to support young individuals in achieving a meaningful life. In a world undergoing significant upheaval, guidance for young people is crucial. The USA-based youth organization, Circle A Camp, is committed to guiding youth toward meaningful lives and is the commissioner of this thesis. The objective was to assess the suitability of the THRIVE curriculum, employed at Circle A Camp, for Finnish youth work. Additionally, the goal was to organize a pilot camp to gather insights into the target group's receptiveness, the scheduling and information about the practical arrangements.

The approach of this development-oriented study is based on constructivist research. Interviews and participatory observation were used as data collection methods. Interviews were conducted with the director of Circle A Camp and two Finnish youth instructors from the Federation of Tampere Evangelic Lutheran Parishes. For the design and implementation of the participatory observation, service design methods such as service blueprinting, service safari and shadowing were chosen. Service safari and shadowing were employed in Michigan, USA, at the Circle A Summit event in June, 2023. The outcome of this thesis was a pilot camp, which also served as a valuable site for data collection: firstly, practical solutions and key considerations were derived from this experience, and secondly, initial and final surveys were conducted to assess changes in the youth during the pilot camp. Finally, all the data generated by the study underwent qualitative content analysis.

The study of the objectives of Finnish youth work and the analysis of the interviews with youth instructors from the Federation of Tampere Evangelic Lutheran Parishes, indicate that the THRIVE curriculum proves to align excellently with the objectives of Finnish youth work. Insights from the camp director's interview and participatory observation in the Circle A Camp environment indicate that the camp community creates fertile conditions for fulfilling the basic psychological needs of young individuals. The foundation for the pilot camp's structure, schedule, and checklist for practical arrangements was laid on the interviews and participatory observation results. The results of the initial and final surveys suggest that the pilot camp had a positive impact on the participants' perceptions of their own empowerment, responsibility for their own lives and overall quality of life. The collected data suggest that the THRIVE study series, practical exercises and positive peer pressure can contribute to positive developments in young people's lives. Notably, the sample size was limited, and caution is advised in generalizing the results. Undoubtedly, the camp participants’ experiences were positive.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste