Verkostostrategian laatiminen: opas B2B-palveluita tarjoavalle pienyrittäjälle
Niskanen, Jenna (2023)
Niskanen, Jenna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634677
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee verkostoitumista, sen hyötyjä ja verkostostrategiaa. Opinnäytetyön tarve syntyi halusta luoda ymmärrystä verkostoitumisesta ja tuottaa sisältösuunnitelma verkostostrategian laatimisen oppaalle. Opinnäytetyön tilaajana toimi itse työn tekijä, mutta sen merkitys ulottuu yksityishenkilöihin ja pienyrittäjiin, jotka haluavat harjoittaa verkostoitumista tavoitteellisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tietoa verkostoitumisen periaatteista, ymmärtää sen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selvittää toimivan verkostostrategian elementit.
Tietoperusta käsittelee verkostoja, niiden periaatteita, erilaisia verkostotyyppejä sekä verkostoitumisen hyötyjä ja onnistumisen elementtejä. Lisäksi muodostetaan ymmärrystä verkostostrategian tarpeellisuudesta ja sisällöstä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen aineistonhankintamenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja osallistavaa tutkimusmenetelmää eli työpajaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että tehokas verkostostrategia edellyttää itsetuntemusta, selkeitä tavoitteita ja verkostossa viestimisen suunnittelua. Tulokset korostavat verkostoitumisen merkitystä pienyrittäjien liiketoiminnan kehitykseen.
Tavoitteet täyttyivät vastaten strategian suunnittelua ja toteutusta koskeviin kysymyksiin. Suoraan käytännön vaikutuksia verkostostrategian käyttämisestä ei voitu suoraan todentaa, mutta tutkimusaineistosta voidaan päätellä, että onnistunut verkostostrategian laatiminen vaikuttaa positiivisesti pienyrittäjän suorituskykyyn ja asiakassuhteiden hallintaan.
Lopputuloksena syntyi kattava materiaali verkostoitumisen periaatteista sekä sisältösuunnitelma verkostostrategian laatimiseen tarkoitetulle oppaalle. Opas palvelee erityisesti B2B-palveluita tarjoavia pienyrittäjiä ja kaikkia verkostoitumista tavoitteellisesti harjoittavia yksityishenkilöitä, pienyrittäjiä ja pienyrityksiä. Opinnäytetyö tukee pienyrittäjien menestystä ja tätä kautta luo yhteiskuntaa tukevia yrittäjiä Suomeen sekä kannustaa ihmisiä panostamaan enemmän verkostoitumiseen.
Tietoperusta käsittelee verkostoja, niiden periaatteita, erilaisia verkostotyyppejä sekä verkostoitumisen hyötyjä ja onnistumisen elementtejä. Lisäksi muodostetaan ymmärrystä verkostostrategian tarpeellisuudesta ja sisällöstä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen aineistonhankintamenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja osallistavaa tutkimusmenetelmää eli työpajaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että tehokas verkostostrategia edellyttää itsetuntemusta, selkeitä tavoitteita ja verkostossa viestimisen suunnittelua. Tulokset korostavat verkostoitumisen merkitystä pienyrittäjien liiketoiminnan kehitykseen.
Tavoitteet täyttyivät vastaten strategian suunnittelua ja toteutusta koskeviin kysymyksiin. Suoraan käytännön vaikutuksia verkostostrategian käyttämisestä ei voitu suoraan todentaa, mutta tutkimusaineistosta voidaan päätellä, että onnistunut verkostostrategian laatiminen vaikuttaa positiivisesti pienyrittäjän suorituskykyyn ja asiakassuhteiden hallintaan.
Lopputuloksena syntyi kattava materiaali verkostoitumisen periaatteista sekä sisältösuunnitelma verkostostrategian laatimiseen tarkoitetulle oppaalle. Opas palvelee erityisesti B2B-palveluita tarjoavia pienyrittäjiä ja kaikkia verkostoitumista tavoitteellisesti harjoittavia yksityishenkilöitä, pienyrittäjiä ja pienyrityksiä. Opinnäytetyö tukee pienyrittäjien menestystä ja tätä kautta luo yhteiskuntaa tukevia yrittäjiä Suomeen sekä kannustaa ihmisiä panostamaan enemmän verkostoitumiseen.
