Sota- ja kriisialueilta saapuneiden lasten ja nuorten kanssa työskentelevien vapaaehtoisten hyvinvoinnin tukeminen: kohti toiminnallista ja arjessa läsnä olevaa työnohjausta
Kuikka, Katri Elina (2023)
Kuikka, Katri Elina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035778
Tiivistelmä
Opinnäytetyö antaa katsauksen vapaaehtoistyöntekijöiden työnohjauksen toteutumiseen ja koettuun laatuun tutkimukseen valituissa järjestöissä. Kohderyhmä on rajattu henkilöihin, jotka tehtävissään kohtaavat sota-ja kriisialueilta tulleita lapsia ja nuoria. Tutkimushetkellä käynnissä olevasta hyökkäyssodasta johtuen, aineistossa painottuvat Ukrainasta paenneiden lasten ja nuorten kanssa työskentelevät henkilöt ja heille vapaaehtoistehtäviä tarjoavat järjestöt Suomessa ja Puolassa.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ry.
Tutkimus on toteutettu laadullisen haastattelututkimuksen ja benchmarkauksen keinoin kahdessa suomalaisessa järjestössä painottuen MLL Uudenmaan piirin toimintaan sekä kansainvälisenä vertailukohteena olleissa neljässä järjestössä Puolassa. Haastattelemalla samankaltaisen asiakasryhmän kanssa toimivia, mutta rakenteellisesti hyvin erilaisia järjestöjä, on pyritty tavoittamaan mahdollisimman laaja otos koordinaattoreita ja vapaaehtoisia ja tämän kautta luomaan kattava kuva järjestökentän nykytilasta.
Opinnäytetyön ensisijaiset tutkimuskysymyksinä ovat:
- Mitä tarpeita ja millaisia onnistuneita malleja on löydettävissä vapaaehtoisten työnohjauksiin osallistuneiden haastatteluista?
- Miten niiden MLL:n Uudenmaan piirin vapaaehtoisten tukea ja työnohjausta voitaisiin kehittää, jotka työskentelevät sota- ja kriisialueilta saapuneiden lasten- ja nuorten kanssa?
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kohderyhmän vapaaehtoistyöntekijöiden ja järjestöjen asiantuntijoiden haastatteluita ja benchmarkkausta. Lisäksi työn aineisto pohjaa lähdekirjallisuuteen sekä median julkaisemaan materiaaliin. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja havainnoinnin kautta saadun tiedon vertailua tilaajan toimintaan. Tilaaja kanssa sovittuna tavoitteena on jatkuvan prosessin keinoin kehittää MLL Uudenmaan piirin vapaaehtoisten työnohjauksen kykyä vastata vallitsevaan tilanteeseen ja vapaaehtoisilta nouseviin tarpeisiin. Palvelumuotoilun tutkivan tarpeiden määrittelyn kautta kehitetään työpajamallia kohderyhmän vapaaehtoisten työnohjauksen ja hyvinvoinnin tueksi.
Vapaaehtoiset kokivat ensisijaisesti arjessa läsnäolevan ja nonformaalin ohjauksen kaikkein parhaaksi tavaksi tukea heidän työtään. Perinteiset erillisinä toteutetut työnohjaukset koettiin vähemmän tarpeellisina, jopa rasitteina. Haastatteluissa vapaaehtoisilta nousseeseen vahvaan toiveeseen lisätyökalujen saamisesta sotaa kohdanneiden lasten kanssa työskentelyyn, on pyritty vastaamaan uusien toimintamallien suunnittelussa työstämällä työpajamallia TRT-menetelmän (Teaching recovery techniques) hyödyntäen. TRT- menetelmä on käytössä MLL:n Uudenmaan piirin sota- ja kriisialueilta saapuneille lapsille kohdennetuissa ryhmissä.
Työ lisää yleisesti tietoa vapaaehtoisten työnohjauksen hyväksi koetuista malleista ja toisaalta kohdatuista haasteista ja tarpeista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää järjestökentällä samankaltaisen vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä sekä vapaaehtoistyöntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ry.
Tutkimus on toteutettu laadullisen haastattelututkimuksen ja benchmarkauksen keinoin kahdessa suomalaisessa järjestössä painottuen MLL Uudenmaan piirin toimintaan sekä kansainvälisenä vertailukohteena olleissa neljässä järjestössä Puolassa. Haastattelemalla samankaltaisen asiakasryhmän kanssa toimivia, mutta rakenteellisesti hyvin erilaisia järjestöjä, on pyritty tavoittamaan mahdollisimman laaja otos koordinaattoreita ja vapaaehtoisia ja tämän kautta luomaan kattava kuva järjestökentän nykytilasta.
Opinnäytetyön ensisijaiset tutkimuskysymyksinä ovat:
- Mitä tarpeita ja millaisia onnistuneita malleja on löydettävissä vapaaehtoisten työnohjauksiin osallistuneiden haastatteluista?
- Miten niiden MLL:n Uudenmaan piirin vapaaehtoisten tukea ja työnohjausta voitaisiin kehittää, jotka työskentelevät sota- ja kriisialueilta saapuneiden lasten- ja nuorten kanssa?
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kohderyhmän vapaaehtoistyöntekijöiden ja järjestöjen asiantuntijoiden haastatteluita ja benchmarkkausta. Lisäksi työn aineisto pohjaa lähdekirjallisuuteen sekä median julkaisemaan materiaaliin. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja havainnoinnin kautta saadun tiedon vertailua tilaajan toimintaan. Tilaaja kanssa sovittuna tavoitteena on jatkuvan prosessin keinoin kehittää MLL Uudenmaan piirin vapaaehtoisten työnohjauksen kykyä vastata vallitsevaan tilanteeseen ja vapaaehtoisilta nouseviin tarpeisiin. Palvelumuotoilun tutkivan tarpeiden määrittelyn kautta kehitetään työpajamallia kohderyhmän vapaaehtoisten työnohjauksen ja hyvinvoinnin tueksi.
Vapaaehtoiset kokivat ensisijaisesti arjessa läsnäolevan ja nonformaalin ohjauksen kaikkein parhaaksi tavaksi tukea heidän työtään. Perinteiset erillisinä toteutetut työnohjaukset koettiin vähemmän tarpeellisina, jopa rasitteina. Haastatteluissa vapaaehtoisilta nousseeseen vahvaan toiveeseen lisätyökalujen saamisesta sotaa kohdanneiden lasten kanssa työskentelyyn, on pyritty vastaamaan uusien toimintamallien suunnittelussa työstämällä työpajamallia TRT-menetelmän (Teaching recovery techniques) hyödyntäen. TRT- menetelmä on käytössä MLL:n Uudenmaan piirin sota- ja kriisialueilta saapuneille lapsille kohdennetuissa ryhmissä.
Työ lisää yleisesti tietoa vapaaehtoisten työnohjauksen hyväksi koetuista malleista ja toisaalta kohdatuista haasteista ja tarpeista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää järjestökentällä samankaltaisen vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä sekä vapaaehtoistyöntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa.