Lukivaikeuteen saatavilla olevat tukimenetelmät Humakin opinnoissa: opiskelijoiden kokemukset ja kehittämisehdotukset
Komulainen, Mira (2023)
Komulainen, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia lukivaikeuksiin saatavasta tuesta. Työssä myös selvitettiin millaisia keinoja opiskelijat ovat itse löytäneet lukivaikeuksiinsa opintojensa tueksi. Opinnäytetyö tehtiin tutkimuksellisena työnä, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelminä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia – Saako oppia -hanke. Hankkeessa tarkoituksena oli edistää saavutettavuutta oppilaitosten digitaalisissa ympäristöissä, ja mukana kehittämistyössä olivat henkilöt, joilla oli itsellään kokemuksia esteiden kohtaamisesta opintopoluillaan. Hankkeen tuloksena syntyi Saavutettavat polut -verkkosivusto, jonne on koottu materiaalia liittyen saavutettavaan ohjaukseen ja kohtaamiseen.
Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, sekä kirjallisia lähteitä. Haastatteluun osallistui yhteensä 4 opiskelijaa ja 3 opettajaa, joista kaksi oli työnimikkeeltään opinto-ohjaajia. Kaikilla haastatelluilla opiskelijoilla oli diagnosoitu lukivaikeus. Aineisto analysointiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Aineiston järjestelyllä oli mahdollista luoda kokonaiskuva haastatteluista, joka taas helpotti tulosten havainnoimista. Tietoperustana työssä toimi lukivaikeus ja sen ilmeneminen, sekä saavutettavuus niin korkeakouluissa yleisesti, kuin myös Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että haastatellut opiskelijat olivat yleisesti tyytyväisiä saamiinsa yleisiin tukitoimenpiteisiin, joita olivat esimerkiksi Saavutettavuuskirjasto Celiaan saatavat tunnukset ja lisäajan saaminen tentteihin. Opiskelijat kuitenkin toivoivat kurssialustoille ja -tehtäviin yleisiä muutoksia, jotka vähentäisivät mahdollisesti yksilöllisen tuen tarvetta. Opinnäytetyön tuloksena syntyikin hankkeen Sway-pohjalle luotu ”Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa” -ohjeistus. Ohjeistuksen on tarkoitus edistää saavutettavuutta, ja sitä voi hyödyntää kurssien rakennetta ja sisältöä suunnitellessa.
”Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa” -ohjeistus löytyy hankkeessa syntyneeltä Saavutettavat polut -sivustolta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia – Saako oppia -hanke. Hankkeessa tarkoituksena oli edistää saavutettavuutta oppilaitosten digitaalisissa ympäristöissä, ja mukana kehittämistyössä olivat henkilöt, joilla oli itsellään kokemuksia esteiden kohtaamisesta opintopoluillaan. Hankkeen tuloksena syntyi Saavutettavat polut -verkkosivusto, jonne on koottu materiaalia liittyen saavutettavaan ohjaukseen ja kohtaamiseen.
Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, sekä kirjallisia lähteitä. Haastatteluun osallistui yhteensä 4 opiskelijaa ja 3 opettajaa, joista kaksi oli työnimikkeeltään opinto-ohjaajia. Kaikilla haastatelluilla opiskelijoilla oli diagnosoitu lukivaikeus. Aineisto analysointiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Aineiston järjestelyllä oli mahdollista luoda kokonaiskuva haastatteluista, joka taas helpotti tulosten havainnoimista. Tietoperustana työssä toimi lukivaikeus ja sen ilmeneminen, sekä saavutettavuus niin korkeakouluissa yleisesti, kuin myös Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että haastatellut opiskelijat olivat yleisesti tyytyväisiä saamiinsa yleisiin tukitoimenpiteisiin, joita olivat esimerkiksi Saavutettavuuskirjasto Celiaan saatavat tunnukset ja lisäajan saaminen tentteihin. Opiskelijat kuitenkin toivoivat kurssialustoille ja -tehtäviin yleisiä muutoksia, jotka vähentäisivät mahdollisesti yksilöllisen tuen tarvetta. Opinnäytetyön tuloksena syntyikin hankkeen Sway-pohjalle luotu ”Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa” -ohjeistus. Ohjeistuksen on tarkoitus edistää saavutettavuutta, ja sitä voi hyödyntää kurssien rakennetta ja sisältöä suunnitellessa.
”Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa” -ohjeistus löytyy hankkeessa syntyneeltä Saavutettavat polut -sivustolta.