"Humakin opiskelijat ei oo automaatteja" Valmennuspedagogiikan kehittäminen Humakin uuden AMK-opetussuunnitelman toteutuksessa
Mutanen, Anna (2023)
Mutanen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu ja työ tarkasteli valmennuspedagogiikan kehittämistä Humakin uuden AMK-opetussuunnitelmauudistuksen toteutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää valmennuspedagogiikkaan liittyviä kehittämiskohteita tarkastelemalla kolmea keväällä 2023 toteutuksessa ollutta Humakin pilottiipintojaksoa. Kehittämistyön tuloksena oli tarkoituksena selvittää, millaista kehittämistä vastuulehtorit erityisesti kaipasivat valmennuspedagogiikan sekä pedagogisen työn ja pedagogisen ajattelun tueksi uudessa AMK-opetussuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimuksellinen osuus toteutui tarkastelun kohteeksi valittujen pilottiopintojaksojen vastuulehtoreille järjestettyjen fokusryhmähaastattelujen avulla. Teoreettinen viitekehys rakentui valmennuspedagogisen ajattelun perustaan ja Humakin valmennuspedagogiikan kehittämiseen, osaamistarpeisiin vastaavaan muutokseeen, pedagogisen osaamisen kehittämiseen sekä Humakin AMK-opetussuunnitelmauudistukseen. Osa työn teoreettisesta tietopohjasta koostui lisäksi Humakin koulutusjohtaja Päivi Marjaselle tehdystä asiantuntijahaastattelusta.
Tutkimustuloksista ilmeni tarve kehittää valmennuspedagogiikan ryhmäperustaista ja yhteisöllistä oppimista. Tuloksissa korostui myös opintojen joustavuuden ja saavutettavuuden kehittäminen, itseohjautuvuuden tukeminen sekä turvallisten ja opiskelijalähtöisten oppimisympäristöjen vahvistaminen. Lisäksi tulosten valossa pedagogisen työn ja pedagogisen ajattelun kehittämisen keskiöön nousi myös pedagogisen johtamisen kehittämisen merkitys, jota tarvitaan monella eri tasolla tukemaan oppilaitoksen toimintaa, pedagogista osaamista sekä laatutyötä.
Tutkimustulokset antavat tilaajalle tietoa valmennuspedagogiikan kehittämistarpeista osana pedagogisen työn kehittämistä. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille suosituksia, joiden avulla valmennuspedagogista mallia sekä pedagogista työtä voidaan suunnata uudelleen. Koska pedagogisen osaamisen ja johtamisen kehittämisen teemat ovat vahvan opetusosaamisen perusta, on opinnäytetyö sekä sen tulokset ovat ajankohtaisia hyödynnettävissä laajemmin myös muissa ammattikorkeakouluissa ohjaamaan pedagogista työtä ja tukemaan oppilaitoksen strategiaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimuksellinen osuus toteutui tarkastelun kohteeksi valittujen pilottiopintojaksojen vastuulehtoreille järjestettyjen fokusryhmähaastattelujen avulla. Teoreettinen viitekehys rakentui valmennuspedagogisen ajattelun perustaan ja Humakin valmennuspedagogiikan kehittämiseen, osaamistarpeisiin vastaavaan muutokseeen, pedagogisen osaamisen kehittämiseen sekä Humakin AMK-opetussuunnitelmauudistukseen. Osa työn teoreettisesta tietopohjasta koostui lisäksi Humakin koulutusjohtaja Päivi Marjaselle tehdystä asiantuntijahaastattelusta.
Tutkimustuloksista ilmeni tarve kehittää valmennuspedagogiikan ryhmäperustaista ja yhteisöllistä oppimista. Tuloksissa korostui myös opintojen joustavuuden ja saavutettavuuden kehittäminen, itseohjautuvuuden tukeminen sekä turvallisten ja opiskelijalähtöisten oppimisympäristöjen vahvistaminen. Lisäksi tulosten valossa pedagogisen työn ja pedagogisen ajattelun kehittämisen keskiöön nousi myös pedagogisen johtamisen kehittämisen merkitys, jota tarvitaan monella eri tasolla tukemaan oppilaitoksen toimintaa, pedagogista osaamista sekä laatutyötä.
Tutkimustulokset antavat tilaajalle tietoa valmennuspedagogiikan kehittämistarpeista osana pedagogisen työn kehittämistä. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille suosituksia, joiden avulla valmennuspedagogista mallia sekä pedagogista työtä voidaan suunnata uudelleen. Koska pedagogisen osaamisen ja johtamisen kehittämisen teemat ovat vahvan opetusosaamisen perusta, on opinnäytetyö sekä sen tulokset ovat ajankohtaisia hyödynnettävissä laajemmin myös muissa ammattikorkeakouluissa ohjaamaan pedagogista työtä ja tukemaan oppilaitoksen strategiaa.