Monikielisen ohjaajan tuki ulkomaalaistaustaisille oppilaille perusopetuksessa
Qasin Gabow, Abdiwali (2023)
Qasin Gabow, Abdiwali
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136091
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskeisenä tavoitteena oli syventyä tarkemmin ulkomaalaistaustaisten perusopuksen oppilaiden erityistarpeisiin ja haasteisiin koulutusjärjestelmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja inklusiivisuutta tarjoamalla konkreettisia työkaluja monikielisille ohjaajille. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja yhteisöllisiä ideointimenetelmiä.
Tulosten perusteella havaittiin, että ulkomaalaistaustaisilla oppilailla on vaikeuksia suomen kielen oppimisessa, kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa ja siirtymävaiheissa toiselle asteelle. Valmistavan luokan koettiin olevan riittämätön, ja oppilaat kaipasivat yksilöllistä tukea. Opettajien ja ohjaajien välillä ilmeni viestinnällisiä haasteita.
Pohdinnassa korostettiin monikielisten ohjaajien merkitystä oppilaiden tukemisessa ja esitettiin tarve vahvistaa heidän rooliaan koulun tukijärjestelmässä. Suomen kielen opetuksen resurssien lisääminen ja yhteistyön parantaminen kodin ja koulun välillä ovat avainasemassa.
Tulokset osoittavat, että ulkomaalaistaustaisten oppilaiden tuki perusopetuksessa on ensiarvoisen tärkeää. Monikieliset ohjaajat toimivat arvokkaina resursseina oppilaiden sopeutuessa uuteen ympäristöön, mutta resurssien puute ja ymmärtämättömyys heidän roolistaan luovat haasteita. Lisäämällä tietoisuutta ja resursseja monikielisten ohjaajien tueksi sekä vahvistamalla kodin ja koulun välistä yhteistyötä voidaan parantaa oppilaiden menestymisen edellytyksiä.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat perustan tuleville tutkimuksille ja keskusteluille koulutusjärjestelmän kehittämisestä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimintamalli, jonka avulla pyritään vastaamaan tunnistettuihin haasteisiin ja parantamaan ulkomaalaistaustaisten oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista koulumaailmassa. The primary objective of this thesis was to delve into the specific needs and challenges faced by students with an immigrant background in primary education and to address these within the educational system. The research aimed to promote educational equality and inclusivity by providing concrete tools for multilingual instructors. The methods employed included thematic interviews and collaborative ideation techniques.
Based on the findings, it was observed that students with an immigrant background face difficulties in learning the Finnish language, engaging in cross-cultural interactions, and transitioning to the secondary education phase. The preparatory class was perceived as insufficient, and students expressed a need for individualized support. Communication challenges between teachers and instructors were identified.
The discussion emphasized the importance of multilingual instructors in supporting students and highlighted the need to strengthen their role in the school support system. Increasing resources for Finnish language instruction and improving collaboration between home and school were deemed crucial.
The results indicate that support for students with an immigrant background in primary education is of paramount importance. Multilingual instructors serve as valuable resources in helping students adapt to a new environment, but challenges arise due to a lack of resources and understanding of their role. By raising awareness and allocating resources to support multilingual instructors and by enhancing collaboration between home and school, the conditions for student success can be improved.
The findings of the research provide a foundation for future studies and discussions on the development of the education system. As a result of the thesis, an action model was developed to address the identified challenges and enhance the overall well-being and learning of students with an immigrant background in the school environment.
Tulosten perusteella havaittiin, että ulkomaalaistaustaisilla oppilailla on vaikeuksia suomen kielen oppimisessa, kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa ja siirtymävaiheissa toiselle asteelle. Valmistavan luokan koettiin olevan riittämätön, ja oppilaat kaipasivat yksilöllistä tukea. Opettajien ja ohjaajien välillä ilmeni viestinnällisiä haasteita.
Pohdinnassa korostettiin monikielisten ohjaajien merkitystä oppilaiden tukemisessa ja esitettiin tarve vahvistaa heidän rooliaan koulun tukijärjestelmässä. Suomen kielen opetuksen resurssien lisääminen ja yhteistyön parantaminen kodin ja koulun välillä ovat avainasemassa.
Tulokset osoittavat, että ulkomaalaistaustaisten oppilaiden tuki perusopetuksessa on ensiarvoisen tärkeää. Monikieliset ohjaajat toimivat arvokkaina resursseina oppilaiden sopeutuessa uuteen ympäristöön, mutta resurssien puute ja ymmärtämättömyys heidän roolistaan luovat haasteita. Lisäämällä tietoisuutta ja resursseja monikielisten ohjaajien tueksi sekä vahvistamalla kodin ja koulun välistä yhteistyötä voidaan parantaa oppilaiden menestymisen edellytyksiä.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat perustan tuleville tutkimuksille ja keskusteluille koulutusjärjestelmän kehittämisestä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimintamalli, jonka avulla pyritään vastaamaan tunnistettuihin haasteisiin ja parantamaan ulkomaalaistaustaisten oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista koulumaailmassa.
Based on the findings, it was observed that students with an immigrant background face difficulties in learning the Finnish language, engaging in cross-cultural interactions, and transitioning to the secondary education phase. The preparatory class was perceived as insufficient, and students expressed a need for individualized support. Communication challenges between teachers and instructors were identified.
The discussion emphasized the importance of multilingual instructors in supporting students and highlighted the need to strengthen their role in the school support system. Increasing resources for Finnish language instruction and improving collaboration between home and school were deemed crucial.
The results indicate that support for students with an immigrant background in primary education is of paramount importance. Multilingual instructors serve as valuable resources in helping students adapt to a new environment, but challenges arise due to a lack of resources and understanding of their role. By raising awareness and allocating resources to support multilingual instructors and by enhancing collaboration between home and school, the conditions for student success can be improved.
The findings of the research provide a foundation for future studies and discussions on the development of the education system. As a result of the thesis, an action model was developed to address the identified challenges and enhance the overall well-being and learning of students with an immigrant background in the school environment.