Luovan ryhmätoiminnan tuottaminen: case-esimerkki: luovan työskentelyn ryhmä erityisherkille nuorille aikuisille
Nuur, Veera (2023)
Nuur, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236669
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi HSP Suomi ry, ja työ tehtiin osana HSP Nuoret aikuiset -hanketta (2022-2024). Opinnäytetyössä tutkittiin luovan ryhmätoiminnan tuottamista ja sen kehittämistä moniammatillisessa yhteistyössä, jonka tapausesimerkkinä toimi kolmen kuukauden mittainen luovan työskentelyn ryhmä erityisherkille nuorille aikuisille. Toiminnassa hyödynnettiin taideterapeuttisia menetelmiä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, olisiko vastaavalle toiminnalle jatkossa tarvetta ja kuinka sitä voitaisiin lähteä kehittämään toimivammaksi. Tavoitteena oli saada näkökulmia ja kokemuksia case-ryhmän kautta siitä, miten HSP Suomi ry voisi jatkossa toteuttaa vastaavaa toimintaa järjestössään. Lisäksi työ käsitteli eri ammattialoilla lisääntyvää monialaisuutta sekä tuottajan ja eri ammattialojen yhteistyömahdollisuuksia.
Kehittämistyön viitekehyksinä hyödynnettiin soveltavan taidepalvelun muotoiluprosessia sekä tutkimusaineistoa. Työssä luovan ryhmätoiminnan palvelumuotoilun suuntaviivoina toimivat asiakaslähtöisyys ja monialaisuus, jotka ovat muotoiluprosessin kulmakiviä.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyä, havainnointia ja palvelumuotoilua. Työssä haastateltiin case-ryhmää ohjanneita ryhmätaideterapian opiskelijoita sekä HSP Suomi ry:n toiminnanjohtajaa ja HSP Nuoret aikuiset -hankkeen hankekoordinaattoria. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakasnäkökulmaa ryhmään osallistuneiden henkilöiden omakohtaisesta kokemuksesta ryhmässä.
Työn lopulliseksi tuotokseksi luovan ryhmätoiminnan tuottamiseen muodostuivat viisi kehittämisideaa aineistosta esiin nousseiden haasteiden pohjalta. Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat, kuinka tärkeä rooli tuottajalla on vastaavissa soveltavan taiteen tuotannoissa. Jatkossa toiminnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota muun muassa ilmoittautumisprosessin yksinkertaistamiseen, sopivien termien käyttöön markkinoinnissa sekä toimivien puitetekijöiden varmistamiseen, kuten tila ja ympäristö, ryhmän koko sekä toiminnan ajankohta. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös arvioida vastaavalle toiminnalle olevan kysyntää jatkossakin.
Kehittämistyön viitekehyksinä hyödynnettiin soveltavan taidepalvelun muotoiluprosessia sekä tutkimusaineistoa. Työssä luovan ryhmätoiminnan palvelumuotoilun suuntaviivoina toimivat asiakaslähtöisyys ja monialaisuus, jotka ovat muotoiluprosessin kulmakiviä.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyä, havainnointia ja palvelumuotoilua. Työssä haastateltiin case-ryhmää ohjanneita ryhmätaideterapian opiskelijoita sekä HSP Suomi ry:n toiminnanjohtajaa ja HSP Nuoret aikuiset -hankkeen hankekoordinaattoria. Kyselyn avulla kartoitettiin asiakasnäkökulmaa ryhmään osallistuneiden henkilöiden omakohtaisesta kokemuksesta ryhmässä.
Työn lopulliseksi tuotokseksi luovan ryhmätoiminnan tuottamiseen muodostuivat viisi kehittämisideaa aineistosta esiin nousseiden haasteiden pohjalta. Opinnäytetyön tulokset havainnollistavat, kuinka tärkeä rooli tuottajalla on vastaavissa soveltavan taiteen tuotannoissa. Jatkossa toiminnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota muun muassa ilmoittautumisprosessin yksinkertaistamiseen, sopivien termien käyttöön markkinoinnissa sekä toimivien puitetekijöiden varmistamiseen, kuten tila ja ympäristö, ryhmän koko sekä toiminnan ajankohta. Tutkimustulosten perusteella voidaan myös arvioida vastaavalle toiminnalle olevan kysyntää jatkossakin.