Etäopiskelun vaikutus harjoittelussa olevien opiskelijoiden osaamiseen
Eronen, Anniina; Karjalainen, Suvi (2023)
Eronen, Anniina
Karjalainen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millä tavalla koronapandemiasta aiheutunut opiskelun siirtyminen etäopintoihin on vaikuttanut poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoiden osaamiseen harjoittelussa. Tarkoituksena oli saada selville, onko etäopiskeluun siirtyminen vaikuttanut osaamiseen negatiivisesti, positiivisesti vai ei ollenkaan. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi opinnäytetyössä on tehty haastattelututkimus kahden eri poliisilaitoksen harjoitteluohjaajille, joilla on kokemusta kentällä harjoittelijan kanssa työskentelystä.
Opinnäytetyössä oleva tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse, ja sillä pyrittiin selvittämään, että onko etäopiskeluun siirtyminen vaikuttanut harjoittelijoiden osaamiseen ja jos on, niin miten. Koska aiheeseen liittyvää tutkimusta ei ole aiemmin tehty, emme voineet verrata tutkimustuloksia aikaisempiin tutkimustuloksiin. Analysoimme tutkimustuloksia niin, että vertasimme vastaajien tuloksia keskenään ja arvioimme näin etäopiskelun vaikutuksia.
Tutkimustuloksista selvisi, ettei etäopiskelu ole kovinkaan paljon vaikuttanut harjoittelussa olevien opiskelijoiden osaamiseen. Enemmän näyttäisi vaikuttavan se, että onko harjoittelijalla aiempaa kokemusta esimerkiksi sosiaalisia vuorovaikutustaitoja vaativien tilanteiden hoitamisesta. Myös yksilötasolla eroja harjoittelijoissa vaikuttaisi olevan paljon. Eroihin vaikuttavat harjoittelijoiden luonne, motivaatio työtehtäviä kohtaan sekä aikaisempi työkokemus ja jo olemassa olevat työyhteisötaidot.
Opinnäytetyössä oleva tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse, ja sillä pyrittiin selvittämään, että onko etäopiskeluun siirtyminen vaikuttanut harjoittelijoiden osaamiseen ja jos on, niin miten. Koska aiheeseen liittyvää tutkimusta ei ole aiemmin tehty, emme voineet verrata tutkimustuloksia aikaisempiin tutkimustuloksiin. Analysoimme tutkimustuloksia niin, että vertasimme vastaajien tuloksia keskenään ja arvioimme näin etäopiskelun vaikutuksia.
Tutkimustuloksista selvisi, ettei etäopiskelu ole kovinkaan paljon vaikuttanut harjoittelussa olevien opiskelijoiden osaamiseen. Enemmän näyttäisi vaikuttavan se, että onko harjoittelijalla aiempaa kokemusta esimerkiksi sosiaalisia vuorovaikutustaitoja vaativien tilanteiden hoitamisesta. Myös yksilötasolla eroja harjoittelijoissa vaikuttaisi olevan paljon. Eroihin vaikuttavat harjoittelijoiden luonne, motivaatio työtehtäviä kohtaan sekä aikaisempi työkokemus ja jo olemassa olevat työyhteisötaidot.