Yhteistyö- ja verkostosuhteet : Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna
Editoija
Ryhänen, Matti
Laitila, Erkki
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-5863-87-1
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-5863-87-1
Tiivistelmä
Yhteistyötä ja verkostomaista toimintatapaa tukeva trateginen ajattelu on usein syntynyt pitkän ajan kuluessa. Yhteistyö ja verkostoituminen ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia maidontuotannon kehittämiseen. Kun yhteistyö rakennetaan tukemaan oikeudenmukaisesti kaikkien osallistujien tarpeita, onnistumisedellytykset ovat hyvät. Johtajuutta tarvitaan sovitettaessa osallistujien tavoitteet yhteen kokonaisuuden kanssa. Jokaisen on järjestettävä oma toimintansa kokonaisuus huomioiden, mikä edellyttää valmiutta muuttaa myös omia toimintatapoja. Tärkeää on, että kaikki osallistujat kokevat hyötyvänsä yhteistyöstä, että kumppaneihin luotetaan ja että he ovat luottamuksen arvoisia. Arvot, asenteet, tavoitteet, osaaminen ja henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat yhteistyön onnistumiseen. Laajojen yhteistyöverkostojen johtaminen edellyttää suunnitelmallisuutta ja liikkeenjohtotaitoa.
Tähän julkaisuun on koottu ”Yhteistyöllä kilpailukykyä maidontuotantoon” -hankkeessa laaditut artikkelit, joissa tarkasteltiin yhteistyön ja verkostoitumisen kriittisiä menestystekijöitä, mahdollisuuksia vastata toimintaympäristön muutoksiin sekä millaista menestystä yhteistyöllä ja verkostoitumisella tavoitellaan. Tutkimusartikkelien pohjalta laadittiin käytännön tarpeita varten käsikirja, joka sisältää keskeiset näkökulmat yhteistyön kehittämistä varten. Tutkimusaineistot hankittiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin yhteistyötä tekeviä maatalous- ja maaseutuyrittäjiä.
Strategisen yhteistyön sisältöä, syvyyttä ja laajuutta kuvattiin viiden kategorian pohjalta: kehittämisrengas, yhteistyörengas, projektiryhmä, yhteisyritys ja yhteisyksikkö. Tulosten mukaan yhteistyöstä voi tulla merkittävä kilpailutekijä ja verkostoitumalla voidaan saavuttaa kilpailuetua. Säästöjä saadaan erityisesti työ- ja pääomakustannuksissa. Tuottavuutta voidaan parantaa uutta teknologiaan hankkimalla ja osaamista hyödyntämällä. Yhteistyösuhteiden monipuolistuessa ja vastuiden kasvaessa tarvitaan sopimusmalleja ja kirjallisia ohjeita yhteis-työsopimusten laadinnan pohjaksi. Niiden tarve kasvaa etenkin, kun yhteistyö aloitetaan tuntemattomien kanssa.
Maidontuottajat hakevat yhteistyöllä kilpailuetua. Päätökset pohjautuvat strategiseen ajatteluun, mutta konkreettinen strateginen suunnittelu ja kannatta vuustavoitteen asettaminen on harvinaista. Tältä osin on selkeä tarve kehittää maitotilan johtamista. Sidosryhmät voivat auttaa yhteistyön kehittämisessä. Käytännön toteutus ja vastuu päätöksistä jäävät maidontuottajalle. Hän saa hyödyn itselleen, mutta joutuu kantamaan riskit.
Tutkimustulosten pohjalta laadittu käsikirja palvelee käytännön tarpeita. Se sisältää keskeiset seikat, joita tarvitaan yhteistyön suunnittelussa ja kehittämisessä. Käsikirja auttaa selvittämään, missä määrin yhteistyö tukee kunkin osallistujan tavoitteita. Sen avulla voidaan selvittää myös uusien kumppaneiden osallistumisedellytyksiä yhteistyöhön
Tähän julkaisuun on koottu ”Yhteistyöllä kilpailukykyä maidontuotantoon” -hankkeessa laaditut artikkelit, joissa tarkasteltiin yhteistyön ja verkostoitumisen kriittisiä menestystekijöitä, mahdollisuuksia vastata toimintaympäristön muutoksiin sekä millaista menestystä yhteistyöllä ja verkostoitumisella tavoitellaan. Tutkimusartikkelien pohjalta laadittiin käytännön tarpeita varten käsikirja, joka sisältää keskeiset näkökulmat yhteistyön kehittämistä varten. Tutkimusaineistot hankittiin teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valittiin yhteistyötä tekeviä maatalous- ja maaseutuyrittäjiä.
Strategisen yhteistyön sisältöä, syvyyttä ja laajuutta kuvattiin viiden kategorian pohjalta: kehittämisrengas, yhteistyörengas, projektiryhmä, yhteisyritys ja yhteisyksikkö. Tulosten mukaan yhteistyöstä voi tulla merkittävä kilpailutekijä ja verkostoitumalla voidaan saavuttaa kilpailuetua. Säästöjä saadaan erityisesti työ- ja pääomakustannuksissa. Tuottavuutta voidaan parantaa uutta teknologiaan hankkimalla ja osaamista hyödyntämällä. Yhteistyösuhteiden monipuolistuessa ja vastuiden kasvaessa tarvitaan sopimusmalleja ja kirjallisia ohjeita yhteis-työsopimusten laadinnan pohjaksi. Niiden tarve kasvaa etenkin, kun yhteistyö aloitetaan tuntemattomien kanssa.
Maidontuottajat hakevat yhteistyöllä kilpailuetua. Päätökset pohjautuvat strategiseen ajatteluun, mutta konkreettinen strateginen suunnittelu ja kannatta vuustavoitteen asettaminen on harvinaista. Tältä osin on selkeä tarve kehittää maitotilan johtamista. Sidosryhmät voivat auttaa yhteistyön kehittämisessä. Käytännön toteutus ja vastuu päätöksistä jäävät maidontuottajalle. Hän saa hyödyn itselleen, mutta joutuu kantamaan riskit.
Tutkimustulosten pohjalta laadittu käsikirja palvelee käytännön tarpeita. Se sisältää keskeiset seikat, joita tarvitaan yhteistyön suunnittelussa ja kehittämisessä. Käsikirja auttaa selvittämään, missä määrin yhteistyö tukee kunkin osallistujan tavoitteita. Sen avulla voidaan selvittää myös uusien kumppaneiden osallistumisedellytyksiä yhteistyöhön