Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten osallisuus ohjaajan ja lapsen yhteistyönä : Pinskut ry:n kerhotoiminnan kehittäminen

Nieminen, Saara; Virtanen, Iida (2024)

 
Avaa tiedosto
Nieminen_Virtanen.pdf (1.098Mt)
Lataukset: 


Nieminen, Saara
Virtanen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402122803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lasten osallisuus toteutuu Pinskut ry:n järjestämissä kerhoissa, miten lasten osallisuutta voidaan lisätä ja millainen on kerho-ohjaajan rooli osallisuuden tukemisessa. Työn tavoitteena oli rakentaa tilaajalle toimivia osallisuutta edistäviä toimintamalleja.

Tilaaja oli Suomen Demokratian Pioneerien liitto - PINSKUT ry. Pinskut ry on lasten ja nuorten kasvatusjärjestö, joka tarjoaa valtakunnallisesti kerho-, leiri- ja koulutustoimintaa. Toiminta perustuu pääosin vapaaehtoisuuteen. Toimintaa toteuttavat eri piirit eli toiminta-alueet ja niiden alla toimivat osastot.

Tietoperustassa avattiin opinnäytetyön kannalta tärkeitä käsitteitä. Nämä käsitteet olivat osallisuus, osallistuminen, lapset, keskilapsuus, ohjaaminen ja toimijuus. Käsitteiden merkityksellisyyttä käsiteltiin lasten osallisuuden näkökulmasta.

Menetelminä käytettiin kyselyä, benchmarkingia sekä osallisuustyöpajaa lapsille. Kyselyt toteutettiin verkkoalustalla anonyymeina kyselyinä. Kyselyt suoritettiin vapaaehtoisille kerho-ohjaajille. Benchmarkingin yhteydessä tehdyt haastattelut 4H-liiton paikallisyhdistyksen toiminnanjohtajalle ja partion lippukuntakoordinaattorille toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Benchmarkingista saatua materiaalia vertailtiin kyselyllä saatuihin materiaaleihin. Osallisuustyöpaja lapsille toteutettiin yhdessä Pinskut ry:n paikallisosaston kerhossa.

Tulokset osoittivat, että kerhoryhmien moninaisuus, rakenteet sekä ohjaajien erilainen osaaminen haastavat osallisuuden toteumista. Tulokset osoittivat palautteen keruun ja toiminnan arvioinnin merkityksellisyyden. Lapsille merkityksellisiä asioita olivat yhdessä tekeminen sekä toiminnassa muodostuvat kaverisuhteet.

Tuotoksena syntyi työkalupakki kerho-ohjaajille, joka sisältää keinoja osallisuuden tukemiseksi, keinoja osallisuuden toteutumisen arvioimiseksi sekä palautteen keruumenetelmiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste