Koulunuorisotyö Pirkkalassa - Opas
Juola, Janne (2024)
Juola, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142909
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda opas koulunuorisotyötä varten Pirkkalan kunnan nuorisopalveluille, joka on opinnäytetyöni tilaaja. Pirkkalan nuorisopalveluiden tarkoitus on suunnitella, kehittää ja toteuttaa matalan kynnyksen palveluita oman kuntansa nuorille. Palveluiden tarkoitus on tukea nuoren kasvua, kehitystä ja osallisuutta. Koulunuorisotyöntekijät ovat Pirkkalassa nuorisopalveluiden alaisia. Koulunuorisotyötä ohjaa Pirkkalassa nuorisopalveluiden arvopohja. Arvoja ovat asiakaslähtöisyys, ammattilaisuus, yhdenvertaisuus ja hyvän huomaaminen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Menetelmänä käytettiin soveltaen aivoriihen standardimenetelmää ja aivoriihen avulla avattiin Pirkkalan nuorisopalveluiden toimintoja, ideoitiin uudet resurssijaottelut sekä pohdittiin yhdessä uuden oppaan pääluvut. Toisena menetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, jonka tarkoituksena oli vertailla toisen kaupungin samankaltaista työnkuvaa samanlaisessa kuntaorganisaatiossa ja saada vertailun lisäksi hyviä ideoita hyvän oppaan tekoon.
Haastattelumenetelmän avulla saatiin kuva siitä millaiselta toisen kuntaorganisaation koulunuorisotyö näyttää ja mitä heidän mielestä hyvä opas sisältäisi. Aivoriihen kautta tuloksena tuotiin esiin jokainen koulunuorisotyöntekijän toiminto Pirkkalassa ja avattiin mitä ne sisältävät. Tämän lisäksi jokainen koulunuorisotyöntekijöiden henkilöresurssi jaoteltiin kouluihin niin, että resurssit toimisivat työpareina mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ¨Koulunuorisotyö Pirkkalassa -opas¨. Opas tehtiin palvelemaan tilaajan tarpeita. Oppaan tarkoitus on yhtenäistää ja selkeyttää koulunuorisotyöntekijöiden työnkuvaa Pirkkalassa sekä helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja tuoda työ näkyväksi nuorisopalveluille ja kouluille kirjallisessa muodossa. Opas tulee käyttöön lukuvuodesta 2024-2025 alkaen kun Pirkkalan uusi Vähäjärven yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa ja Pirkkalan nuorisopalvelut saavat kaksi uutta koulunuorisotyöntekijän vakanssia lisää.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Menetelmänä käytettiin soveltaen aivoriihen standardimenetelmää ja aivoriihen avulla avattiin Pirkkalan nuorisopalveluiden toimintoja, ideoitiin uudet resurssijaottelut sekä pohdittiin yhdessä uuden oppaan pääluvut. Toisena menetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, jonka tarkoituksena oli vertailla toisen kaupungin samankaltaista työnkuvaa samanlaisessa kuntaorganisaatiossa ja saada vertailun lisäksi hyviä ideoita hyvän oppaan tekoon.
Haastattelumenetelmän avulla saatiin kuva siitä millaiselta toisen kuntaorganisaation koulunuorisotyö näyttää ja mitä heidän mielestä hyvä opas sisältäisi. Aivoriihen kautta tuloksena tuotiin esiin jokainen koulunuorisotyöntekijän toiminto Pirkkalassa ja avattiin mitä ne sisältävät. Tämän lisäksi jokainen koulunuorisotyöntekijöiden henkilöresurssi jaoteltiin kouluihin niin, että resurssit toimisivat työpareina mahdollisimman tehokkaasti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ¨Koulunuorisotyö Pirkkalassa -opas¨. Opas tehtiin palvelemaan tilaajan tarpeita. Oppaan tarkoitus on yhtenäistää ja selkeyttää koulunuorisotyöntekijöiden työnkuvaa Pirkkalassa sekä helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja tuoda työ näkyväksi nuorisopalveluille ja kouluille kirjallisessa muodossa. Opas tulee käyttöön lukuvuodesta 2024-2025 alkaen kun Pirkkalan uusi Vähäjärven yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa ja Pirkkalan nuorisopalvelut saavat kaksi uutta koulunuorisotyöntekijän vakanssia lisää.