Kerrosten läpi, pintaa syvemmälle : Verkkopohjaisen tunnetyöskentelymenetelmän kehittäminen tytöille
Hopiavuori, Kati (2014)
Hopiavuori, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215498
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kehitettiin uutta, ennaltaehkäisevää sukupuolisensitiivisen nuorisotyön mallia, yh-teistyössä Oulun kaupungin Nuorisopalveluiden ja Oulun Tyttöjen Talon kanssa. Nuorisotyö muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, sekä uusia malleja liitetään osaksi nuorisotyötä nuorten tarpeiden mukaisesti. Nyky-päivänä paljon esillä ollut verkkoperustainen nuorisotyö on jo iso osa nuorten kanssa tehtävää työtä ja sen merkitys kasvaa päivä päivältä teknologian kehittyessä. Opinnäytetyössäni pohdin verkkoperustai-sen nuorisotyön merkitystä, sekä verkossa työskentelyn tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Tarkaste-len työn toteuttamista nuorisotyöntekijänä, mutta tutkin myös nuorten kokemuksia ja pyrin katselemaan nuorisotyötä heidän silmin. Nuorten osallisuus on myös yksi tärkeistä nuorisotyön elementeistä, joten opinnäytetyössäni olen tutkinut myös nuorten äänen kuuluvuutta verkkoympäristössä.
Nuorten tunne-elämän kehitys on tärkeä osa nuoren kasvua. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää työmuoto tukemaan tyttöjen tunnetyöskentelyä, löytämään omia voimavarojaan ja vahvuuksiaan sekä kehittämään itseluottamusta ja itsetuntemusta. Tunnetyöskentelymenetelmä on muokattu verkkoon istuvaksi Voimaneidot – tunnetyöskentelymallista.
Opinnäytetyössäni käy ilmi, kuinka tunnetyöskentelyä toteutetaan verkkoympäristössä käytännössä sekä mihin tuloksiin ylletään, kun ohjaajan sekä nuoren välillä on tekninen väline. Olen tutkinut ohjaajien kokemuksia ja ajatuksia ryhmien ohjaamisesta, sekä koonnut tuloksia ryhmiin osallistuneiden ko-kemuksista. Haastattelujen ja kerättyjen palautteiden pohjalta olemme saaneet hyviä kehitysideoita sekä tuloksia menetelmän toimivuudesta. Pohdin myös työmuodon jalkauttamisen mahdollisuuksia, sekä sen soveltamista eri kohderyhmille.
Tunnetyöskentelyn merkitys nuorelle on tärkeää, eikä sen arvo muuttunut vaikka työskentelymenetelmä toteutettiinkin verkossa. Tuloksista huomaa, että tunne-elämän kehitystä voidaan harjoittaa samoin tuloksin myös verkkoympäristössä, kun tavoitteet pysyvät samoina. Kirjoittaminen korvaa puhumisen, joka antaa tytöille aikaa jäsennellä ajatuksiaan. Tyttöjen ei tarvitse niin sanotusti pelätä omaa ulosanti-aan, joka helpottaa keskustelun kulkua. Ohjaajan merkitys ryhmässä on tärkeä, sillä varsinkin alussa ohjaajan tulee kannatella ryhmää, kuitenkaan johtamatta sitä. Myös ohjaajalla tulee olla halua ja moti-vaatioita olla ryhmässä.
Omien vahvuuksien ja unelmien tiedostaminen parantavat nuoren hyvinvointia ja itsetuntoa, jonka avulla myös arjenhallinta vahvistuu. Mahdollistamalla ryhmätoimintaa verkon välityksellä, nuori saa osalli-suuden ja kuulluksi tulemisen tunteen. Menetelmässä toteutuu aito kohtaaminen sekä ryhmätoiminta.
Nuorten tunne-elämän kehitys on tärkeä osa nuoren kasvua. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää työmuoto tukemaan tyttöjen tunnetyöskentelyä, löytämään omia voimavarojaan ja vahvuuksiaan sekä kehittämään itseluottamusta ja itsetuntemusta. Tunnetyöskentelymenetelmä on muokattu verkkoon istuvaksi Voimaneidot – tunnetyöskentelymallista.
Opinnäytetyössäni käy ilmi, kuinka tunnetyöskentelyä toteutetaan verkkoympäristössä käytännössä sekä mihin tuloksiin ylletään, kun ohjaajan sekä nuoren välillä on tekninen väline. Olen tutkinut ohjaajien kokemuksia ja ajatuksia ryhmien ohjaamisesta, sekä koonnut tuloksia ryhmiin osallistuneiden ko-kemuksista. Haastattelujen ja kerättyjen palautteiden pohjalta olemme saaneet hyviä kehitysideoita sekä tuloksia menetelmän toimivuudesta. Pohdin myös työmuodon jalkauttamisen mahdollisuuksia, sekä sen soveltamista eri kohderyhmille.
Tunnetyöskentelyn merkitys nuorelle on tärkeää, eikä sen arvo muuttunut vaikka työskentelymenetelmä toteutettiinkin verkossa. Tuloksista huomaa, että tunne-elämän kehitystä voidaan harjoittaa samoin tuloksin myös verkkoympäristössä, kun tavoitteet pysyvät samoina. Kirjoittaminen korvaa puhumisen, joka antaa tytöille aikaa jäsennellä ajatuksiaan. Tyttöjen ei tarvitse niin sanotusti pelätä omaa ulosanti-aan, joka helpottaa keskustelun kulkua. Ohjaajan merkitys ryhmässä on tärkeä, sillä varsinkin alussa ohjaajan tulee kannatella ryhmää, kuitenkaan johtamatta sitä. Myös ohjaajalla tulee olla halua ja moti-vaatioita olla ryhmässä.
Omien vahvuuksien ja unelmien tiedostaminen parantavat nuoren hyvinvointia ja itsetuntoa, jonka avulla myös arjenhallinta vahvistuu. Mahdollistamalla ryhmätoimintaa verkon välityksellä, nuori saa osalli-suuden ja kuulluksi tulemisen tunteen. Menetelmässä toteutuu aito kohtaaminen sekä ryhmätoiminta.