Digitaalinen sairaalanuorisotyö : keinoja nuorten tavoittamiseksi
Lahtela, Taru (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403114116
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja on Humanistisen ammattikorkeakoulun, Kympin Lapset ry:n ja Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden digitaalinen sairaalanuorisotyö -hanke, jota on toteutettu Uudessa lastensairaalassa loppuvuodesta 2021 lähtien. Tarve opinnäytetyölle nousi haasteista tavoittaa pitkäaikaissairaita nuoria digitaaliselle sairaalanuorisotalolle ”SairaalaNutalle” ja opinnäytetyöni päätavoitteena on saada keinoja nuorten tavoittamiseen. Lisäksi opinnäytetyöni tuottaa tietoa uudesta digitaalisesta nuorisotyön muodosta, jota digitaalinen sairaalanuorisotyö edustaa.
Tietoperustani pohjautuu digitaaliseen nuorisotyöhön, esitellen sen termistöä, tavoitteita ja käytäntöjä. Lisäksi tietopohjassa on oma osionsa nuorille suunnattuun erityisesti sosiaalisen median viestintään liittyen. Digitaalisen sairaalanuorisotyön ominaispiirteet vertaistuen ja osallisuuden tuon esille omassa kappaleessaan.
Kehittämistyöni on laadullinen ja menetelminä käytin nuorten työpajaa, benchmarkkaushaastattelua, asiantuntijahaastattelua sekä havainnointia. Havainnointi perustuu omaan työntekijän rooliini hankkeessa. Aineisto on analysoitu sisältöanalyysillä, teemoittelua ja taulukointia apuna käyttäen.
Aineistosta saadut tulokset olivat monipuolisia, joskin toisiinsa yhdisteltävissä. Erityisesti nuorten mukaan saamisen keinoiksi nousivat tavoittaminen vanhempien kautta, ohjaajan rooli, toiminta sekä vertaistuki. Markkinointikanavista vahvimmin esiin nousi Instagram. Näiden tulosten perusteella tein tilaajalle opinnäyteytyöni tuotoksena viestintäsuunnitelman.
Tietoperustani pohjautuu digitaaliseen nuorisotyöhön, esitellen sen termistöä, tavoitteita ja käytäntöjä. Lisäksi tietopohjassa on oma osionsa nuorille suunnattuun erityisesti sosiaalisen median viestintään liittyen. Digitaalisen sairaalanuorisotyön ominaispiirteet vertaistuen ja osallisuuden tuon esille omassa kappaleessaan.
Kehittämistyöni on laadullinen ja menetelminä käytin nuorten työpajaa, benchmarkkaushaastattelua, asiantuntijahaastattelua sekä havainnointia. Havainnointi perustuu omaan työntekijän rooliini hankkeessa. Aineisto on analysoitu sisältöanalyysillä, teemoittelua ja taulukointia apuna käyttäen.
Aineistosta saadut tulokset olivat monipuolisia, joskin toisiinsa yhdisteltävissä. Erityisesti nuorten mukaan saamisen keinoiksi nousivat tavoittaminen vanhempien kautta, ohjaajan rooli, toiminta sekä vertaistuki. Markkinointikanavista vahvimmin esiin nousi Instagram. Näiden tulosten perusteella tein tilaajalle opinnäyteytyöni tuotoksena viestintäsuunnitelman.