Kulttuurikeskus Lilla Villan - markkinoinnilla potkua palveluportfolioon
Majander, Petra (2014)
Majander, Petra
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916031
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tilaaja on Kulttuurikeskus Lilla Villanin ystävät ry. ja toiminnanjohtaja Petri Pöyhönen. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää Sipoossa sijaitsevan Kulttuurikeskus Lilla Villanin markkinoinnin toimintatapoja Lilla Villanin arvopohjan mukaisesti digitaalisen markkinoinnin keinoin ja kasvattaa uuden taidekeskuksen tunnettuutta ja yleisömääriä. Työ vakauttaa toimintaa sekä yleisöltä kerättyjen tulojen ennustettavuutta ja tuo uusia näkökulmia arvoista rakennettuun, lokaaliin kulttuurimarkkinointiin, yhteisöllisyyteen. Se tarjoaa keinoja yleisön osallistamiseen, yritysyhteistyömahdollisuuksiin sekä erilaisten verkostojen hyödyntämiseen. Työ kehittää myös uuden kulttuurimarkkinoijan organisaatiota ja selkeyttää organisaation sisäisiä rooleja ja vastuualueita.
Työ on aloitettu maaliskuussa 2014. Tutkimuksellinen ja teoreettinen aineinto on kerätty kesän ja syksyn 2014 aikana. Teoreettinen viitekehys on rakennettu markkinoinnin ja palvelumuotoilun teorioiden sekä kotimaisten kulttuuritoimijoiden laadullista haastatteluaineiston ja kansainvälisten kulttuuritoimijoiden benchmarking-analyysiin nojaten. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty kulttuurialan tilastotietoa ja markkinointiviestinnän teorioita ja käytäntöä. Kehittämistyön metodeina on käytetty palvelumuotoilua, benchmarkingia ja vertaisryhmäkyselyä.
Työ keskittyy digitaalisen markkinointiin ja asiakaspalvelua tukevan palveluportfolion rakentamiseen. Työssä tuotetaan Lilla Villanille digitaalinen markkinointisuunnitelma, sosiaalisen median markkinointiviestintämalli ja roolit, palveluportfolio sekä mediasuhde- ja viestintäsuunnitelma. Työn kehittämien markkinointiviestintämallien, sosiaalisen median suunnitelman ja palveluportfolion avulla Lilla Villan kasvattaa mainetta ja tunnettuutta, toimintavalmiuksia ja alan sisäistä yhteistyötä.
Lilla Villanin arvopohja, elävä kaksikielisyys, yhteistyö lähialueen asukkaiden ja perhekeskeisyys, muuntuvat kehittämistyössä lupauksista arvoihin sidotuksi toimintasuunnitelmaksi. Työ lunastaa Lilla Villanin arvot kehitetyissä toimintametodeissa ja kääntää ne Lilla Villanin toimintaeduksi. Työ yhdistää markkinoinnin liiketoiminnalliset lähtökohdat ja toiminnan non-profit -luonteen kulttuurimarkkinoinnin ja palveluiden toteutussuunnitelmaksi. Työ on osa Lilla Villanin kehittämissuunnitelmaa ja sen avulla kulttuurikeskus luo oman markkinoinnin käytäntönsä, omista arvolähtökohdistaan käsin.
Työ on aloitettu maaliskuussa 2014. Tutkimuksellinen ja teoreettinen aineinto on kerätty kesän ja syksyn 2014 aikana. Teoreettinen viitekehys on rakennettu markkinoinnin ja palvelumuotoilun teorioiden sekä kotimaisten kulttuuritoimijoiden laadullista haastatteluaineiston ja kansainvälisten kulttuuritoimijoiden benchmarking-analyysiin nojaten. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty kulttuurialan tilastotietoa ja markkinointiviestinnän teorioita ja käytäntöä. Kehittämistyön metodeina on käytetty palvelumuotoilua, benchmarkingia ja vertaisryhmäkyselyä.
Työ keskittyy digitaalisen markkinointiin ja asiakaspalvelua tukevan palveluportfolion rakentamiseen. Työssä tuotetaan Lilla Villanille digitaalinen markkinointisuunnitelma, sosiaalisen median markkinointiviestintämalli ja roolit, palveluportfolio sekä mediasuhde- ja viestintäsuunnitelma. Työn kehittämien markkinointiviestintämallien, sosiaalisen median suunnitelman ja palveluportfolion avulla Lilla Villan kasvattaa mainetta ja tunnettuutta, toimintavalmiuksia ja alan sisäistä yhteistyötä.
Lilla Villanin arvopohja, elävä kaksikielisyys, yhteistyö lähialueen asukkaiden ja perhekeskeisyys, muuntuvat kehittämistyössä lupauksista arvoihin sidotuksi toimintasuunnitelmaksi. Työ lunastaa Lilla Villanin arvot kehitetyissä toimintametodeissa ja kääntää ne Lilla Villanin toimintaeduksi. Työ yhdistää markkinoinnin liiketoiminnalliset lähtökohdat ja toiminnan non-profit -luonteen kulttuurimarkkinoinnin ja palveluiden toteutussuunnitelmaksi. Työ on osa Lilla Villanin kehittämissuunnitelmaa ja sen avulla kulttuurikeskus luo oman markkinoinnin käytäntönsä, omista arvolähtökohdistaan käsin.