”Ne vaan istuu siellä koneella, olisivat enemmän meidän kanssa.” : Osallistava dokumentointi – nuoret mukaan päivittäiseen raportointiin
Huotarinen, Sara (2014)
Huotarinen, Sara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli osallistava dokumentointi nuorisokodissa. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka nuoria voisi osallistaa päivittäiseen raportointiin nuorisokodin arjessa ja mitä hyötyä siitä olisi. Dokumentointi on lakeihin sekä hoito- ja kasvatussuunnitelmaan pohjautuvaa työtä, joka tekee lastensuojelusta näkyvää. Dokumentointi on välttämätön osa lastensuojelua ja isona osana työntekijän päivittäistä työtä.
Tutkimus toteutettiin SOS-Lapsikylän nuorisokodissa Haapaniemessä. Tutkimukseen osallistui niin nuorisokodin nuoret kuin työntekijätkin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää haastatteluiden sekä testaamisjakson muodossa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Kuinka nuoria voisi osallistaa päivittäiseen dokumentointiin? 2. Mitä hyötyä olisi nuoren osallistamisesta päivittäiseen dokumentointiin?
Testaamisjakson aikana osallistavaa dokumentointia testattiin nuorisokodissa. Testaamisen toteutti työntekijä ottaen nuoren mukaan päivittäiseen raportointiin. Testaamistavoissa kysyttiin nuoren mielipidettä, kuinka hän haluaa osallistua raportointiin. Testaamisjakson jälkeen haastateltiin, kuinka osallistava dokumentointi toimi ja kuinka nuoret olivat sen kokeneet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka osallistava dokumentointi voisi juurtua yhdeksi työmuodoksi nuorisokotiin. Tulosten perusteella niin työntekijät kuin nuoretkin olivat kiinnostuneita aiheesta sekä kokivat sen tarpeelliseksi. Ongelmana havaittiin aiheen haasteellisuus sekä ajan ja resurssien puutteellisuus. Työmuoto vaatii paljon suunnitelmasuutta sekä pitkäjänteistä työskentelyä. Tutkimuksessa tulee esille, että nuorten osallistaminen päivittäiseen dokumentointiin on tarpeellista, mutta haastavaa toteuttaa arjessa. Työmuoto on sovellettavissa valtakunnallisella tasolla laitoshuollossa, mikä tukisi 2000-luvun lapsilähtöistä sosiaalityötä. Työmuodon jatkokehittäminen on tärkeää työmuodon suunnitelmallisuuden, vakiinnuttamisen ja ammatillisuuden kannalta.
Tutkimus toteutettiin SOS-Lapsikylän nuorisokodissa Haapaniemessä. Tutkimukseen osallistui niin nuorisokodin nuoret kuin työntekijätkin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää haastatteluiden sekä testaamisjakson muodossa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Kuinka nuoria voisi osallistaa päivittäiseen dokumentointiin? 2. Mitä hyötyä olisi nuoren osallistamisesta päivittäiseen dokumentointiin?
Testaamisjakson aikana osallistavaa dokumentointia testattiin nuorisokodissa. Testaamisen toteutti työntekijä ottaen nuoren mukaan päivittäiseen raportointiin. Testaamistavoissa kysyttiin nuoren mielipidettä, kuinka hän haluaa osallistua raportointiin. Testaamisjakson jälkeen haastateltiin, kuinka osallistava dokumentointi toimi ja kuinka nuoret olivat sen kokeneet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka osallistava dokumentointi voisi juurtua yhdeksi työmuodoksi nuorisokotiin. Tulosten perusteella niin työntekijät kuin nuoretkin olivat kiinnostuneita aiheesta sekä kokivat sen tarpeelliseksi. Ongelmana havaittiin aiheen haasteellisuus sekä ajan ja resurssien puutteellisuus. Työmuoto vaatii paljon suunnitelmasuutta sekä pitkäjänteistä työskentelyä. Tutkimuksessa tulee esille, että nuorten osallistaminen päivittäiseen dokumentointiin on tarpeellista, mutta haastavaa toteuttaa arjessa. Työmuoto on sovellettavissa valtakunnallisella tasolla laitoshuollossa, mikä tukisi 2000-luvun lapsilähtöistä sosiaalityötä. Työmuodon jatkokehittäminen on tärkeää työmuodon suunnitelmallisuuden, vakiinnuttamisen ja ammatillisuuden kannalta.