Kaverille kanssa : Uusien kävijöiden osallistaminen Käräyttäjäkaveri-pilotissa
Eskola, Marjo (2014)
Eskola, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvatussa Käräyttäjäkaveri-pilotissa ihmiset käräyttävät/haastavat toisiaan uusiksi kulttuurikävijöiksi tai tutustumaan aiemmin vieraammiksi jääneisiin kulttuurimuotoihin. Kokeilu perustuu aiempaan käymättömyystutkimukseen, jonka perusteella seuran saamisella on suuri merkitys tapahtumiin osallistumiselle. Käräyttäjäkaveri-pilotti toteutettiin syksyllä 2014 kahdeksan Kanneltalossa pidetyn kulttuuriesityksen yhteydessä.
Käräyttäjäkaveri-pilotti on osa Vetovoimaa kulttuurikeskuksiin -hanketta, jossa ovat mukana HUMAK, OKM ja Helsingin alueelliset kulttuurikeskukset. Opinnäytetyön tavoitteena on etsiä kokeilemalla tietoa toimivista osallistamistoimenpiteistä ja tuottaa kaikille kulttuurilaitoksille konkreettista tietoa ei-kävijöiden aktivoinnista. Kävijäpohjan laajentaminen ja uusien kävijöiden saattaminen kulttuurin pariin ovat yhteiskunnallisesti ja kulttuuripoliittisesti erittäin ajankohtaisia teemoja; osallistaminen ja kulttuurin demokratisointi ovat sekä suomalaisen että Helsingin kaupungin kulttuuripolitiikan keskiössä.
Opinnäytetyössä osoitetaan Käräyttäjäkaverin soveltuvan pitkälti sellaisenaan myös muille toimijoille ja että Käräyttäjäkaveritoiminnalla voidaan aktivoida uutta yleisöä alueellisen kulttuurikeskuksen tapahtumiin. Tuloksista käy ilmi, että toiminnalla voidaan myös kasvattaa kävijöiden kulttuurista pääomaa. Lisäksi ennakkomarkkinoinnilla, oheisohjelmalla ja symboleilla voidaan synnyttää yhteisöllisyyden tuntua uusien kävijöiden keskuudessa. Opinnäytetyössä myös kuvataan sitä kokemusta, jonka uusi tai satunnainen kävijä Käräyttäjäkaveri-pilotin kautta saa, osoittamalla erityistä huomiota kävijöiden omiin pohdintoihin. Samalla kartoitetaan lähtisivätkö he uudelleen vastaavanlaiseen tai johonkin muuhun itselleen tuntemattomaan kulttuuritapahtumaan. Lisäksi tutkimuksen perusteella tehdään ehdotuksia tavoista jatkojalostaa Käräyttäjäkaveri-brändiä ja sen toiminnallisuutta.
Työssä käytetyt menetelmät ovat pääosin laadullisia ja tapaustutkimukseen nojaavia. Keskeisenä tutkimusmetodina käytetään havainnointia, avointa haastattelua ja vapaamuotoista reflektointia. Kävijöiden kanssa käydyissä keskusteluissa on päästy paitsi havainnoimaan tarkemmin satunnaiskävijän kokemusmaailmaa myös osalliseksi mielenkiintoisiin näkymiin käymättömyyden esteistä ja kulttuurikuluttamisen ja identiteetin yhteydestä.
Käräyttäjäkaveri-pilotti on osa Vetovoimaa kulttuurikeskuksiin -hanketta, jossa ovat mukana HUMAK, OKM ja Helsingin alueelliset kulttuurikeskukset. Opinnäytetyön tavoitteena on etsiä kokeilemalla tietoa toimivista osallistamistoimenpiteistä ja tuottaa kaikille kulttuurilaitoksille konkreettista tietoa ei-kävijöiden aktivoinnista. Kävijäpohjan laajentaminen ja uusien kävijöiden saattaminen kulttuurin pariin ovat yhteiskunnallisesti ja kulttuuripoliittisesti erittäin ajankohtaisia teemoja; osallistaminen ja kulttuurin demokratisointi ovat sekä suomalaisen että Helsingin kaupungin kulttuuripolitiikan keskiössä.
Opinnäytetyössä osoitetaan Käräyttäjäkaverin soveltuvan pitkälti sellaisenaan myös muille toimijoille ja että Käräyttäjäkaveritoiminnalla voidaan aktivoida uutta yleisöä alueellisen kulttuurikeskuksen tapahtumiin. Tuloksista käy ilmi, että toiminnalla voidaan myös kasvattaa kävijöiden kulttuurista pääomaa. Lisäksi ennakkomarkkinoinnilla, oheisohjelmalla ja symboleilla voidaan synnyttää yhteisöllisyyden tuntua uusien kävijöiden keskuudessa. Opinnäytetyössä myös kuvataan sitä kokemusta, jonka uusi tai satunnainen kävijä Käräyttäjäkaveri-pilotin kautta saa, osoittamalla erityistä huomiota kävijöiden omiin pohdintoihin. Samalla kartoitetaan lähtisivätkö he uudelleen vastaavanlaiseen tai johonkin muuhun itselleen tuntemattomaan kulttuuritapahtumaan. Lisäksi tutkimuksen perusteella tehdään ehdotuksia tavoista jatkojalostaa Käräyttäjäkaveri-brändiä ja sen toiminnallisuutta.
Työssä käytetyt menetelmät ovat pääosin laadullisia ja tapaustutkimukseen nojaavia. Keskeisenä tutkimusmetodina käytetään havainnointia, avointa haastattelua ja vapaamuotoista reflektointia. Kävijöiden kanssa käydyissä keskusteluissa on päästy paitsi havainnoimaan tarkemmin satunnaiskävijän kokemusmaailmaa myös osalliseksi mielenkiintoisiin näkymiin käymättömyyden esteistä ja kulttuurikuluttamisen ja identiteetin yhteydestä.