Sadutuksesta uusi väline yksintulleiden turvapaikanhakijanuorten tukemiseksi? : Sadutusmenetelmän pilotointi Suomen Pakolaisavussa
Viljamaa, Pirita (2014)
Viljamaa, Pirita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida ja arvioida sadutusmenetelmän käyttöä ja hyödyllisyyttä yksin tulleiden turvapaikanhakijalasten ja -nuorten parissa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten sadutusmenetelmä toimii turvapaikanhakijalasten ja -nuorten tukemisen välineenä. Sadutus on kuunteluun ja osallisuuteen kannustava menetelmä, jossa saduttajana toimiva henkilö, kannustaa kertojaa avaamaan ajatuksiaan sadun kertomisen keinoin.
Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Suomen Pakolaisavun Tukiverkko-hankkeelle. Hankkeen tavoitteena on tuottaa vertaistuenmalleja ilman huoltajaa Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten ja -nuorten tueksi. Vertaistukea nuorille tarjoavat tehtävään koulutetut eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat entiset turvapaikanhakijat, pakolaiset ja muut maahanmuuttajat. Työn tarve tilaajalle, oli ajankohtainen. Pyrkimyksenä oli opettaa uusi menetelmä vertaistukiohjaajille, jolla voidaan tukea ryhmäkodissa asuvia lapsia ja nuoria. Pilotoinnin avulla oli mahdollista selvittää, miten sadutus soveltuu käytettäväksi tiedontuottamisen välineenä hankkeessa. Lisäksi tämä opinnäytetyö tuotti alalle lisätietoa yksintulleista turvapaikanhakijalapsista ja -nuorista, joista tehty tutkimustyö on ollut Suomessa tähän mennessä vähäistä.
Opinnäytetyöni kohderyhmänä toimivat 14-17-vuotiaat, ryhmäkodissa asuvat yksintulleet turvapaikanhakijanuoret. Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusta hyödyntäen. Pääasiallisena aineistohankinta- ja tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt sadutusten aikana tapahtunutta osallistuvaa havainnointia. Lisäksi olen saanut kokemustietoa menetelmän käytöstä nuorilta sekä vertaistukiohjaajilta palautekeskustelun avulla.
Sadutusmenetelmän pilotointiin osallistui 11 nuorta ja viisi vertaistukiohjaajaa. Satuja kertyi pilotoinnin aikana 15 kappaletta ja niitä kerrottiin kuudella eri kielellä. Menetelmän käyttäminen nuorten kanssa osoittautui toimivaksi. Sen käytöstä saadut kokemukset olivat pääosin hyviä. Sadutuksen käyttäminen osoittautui helpoksi ja hyväksi tavaksi tutustua ryhmäkodissa asuviin uusiin nuoriin. Se mahdollisti nuoren kuulluksi tulemisen ja huomion saamisen vertaistukiohjaajilta. Lisäksi pilotoinnissa huomattiin, että sadutuksen avulla on mahdollista tuottaa tietoa nuorten ajatuksista ja elämästä.
Pilotointi mahdollisti menetelmän käyttöön liittyvien haasteiden huomioimisen ja sen käytön parantamisen pilotointiprosessin aikana. Menetelmän käytön haasteet liittyivät sadutusohjeen esittämiseen, nuorten innostamiseen tarinan kerrontaan sekä teemasadutuksen käyttöön.
Pilotoinnilla saadut tulokset eivät ole yleistettävissä. Saadut tulokset ovat kuitenkin linjassa aikaisempiin tuloksiin, jonka vuoksi menetelmää voidaan käytännössä hyödyntää myös muissa vastaavissa konteksteissa.
Opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Suomen Pakolaisavun Tukiverkko-hankkeelle. Hankkeen tavoitteena on tuottaa vertaistuenmalleja ilman huoltajaa Suomeen tulleiden turvapaikanhakijalasten ja -nuorten tueksi. Vertaistukea nuorille tarjoavat tehtävään koulutetut eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat entiset turvapaikanhakijat, pakolaiset ja muut maahanmuuttajat. Työn tarve tilaajalle, oli ajankohtainen. Pyrkimyksenä oli opettaa uusi menetelmä vertaistukiohjaajille, jolla voidaan tukea ryhmäkodissa asuvia lapsia ja nuoria. Pilotoinnin avulla oli mahdollista selvittää, miten sadutus soveltuu käytettäväksi tiedontuottamisen välineenä hankkeessa. Lisäksi tämä opinnäytetyö tuotti alalle lisätietoa yksintulleista turvapaikanhakijalapsista ja -nuorista, joista tehty tutkimustyö on ollut Suomessa tähän mennessä vähäistä.
Opinnäytetyöni kohderyhmänä toimivat 14-17-vuotiaat, ryhmäkodissa asuvat yksintulleet turvapaikanhakijanuoret. Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusta hyödyntäen. Pääasiallisena aineistohankinta- ja tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt sadutusten aikana tapahtunutta osallistuvaa havainnointia. Lisäksi olen saanut kokemustietoa menetelmän käytöstä nuorilta sekä vertaistukiohjaajilta palautekeskustelun avulla.
Sadutusmenetelmän pilotointiin osallistui 11 nuorta ja viisi vertaistukiohjaajaa. Satuja kertyi pilotoinnin aikana 15 kappaletta ja niitä kerrottiin kuudella eri kielellä. Menetelmän käyttäminen nuorten kanssa osoittautui toimivaksi. Sen käytöstä saadut kokemukset olivat pääosin hyviä. Sadutuksen käyttäminen osoittautui helpoksi ja hyväksi tavaksi tutustua ryhmäkodissa asuviin uusiin nuoriin. Se mahdollisti nuoren kuulluksi tulemisen ja huomion saamisen vertaistukiohjaajilta. Lisäksi pilotoinnissa huomattiin, että sadutuksen avulla on mahdollista tuottaa tietoa nuorten ajatuksista ja elämästä.
Pilotointi mahdollisti menetelmän käyttöön liittyvien haasteiden huomioimisen ja sen käytön parantamisen pilotointiprosessin aikana. Menetelmän käytön haasteet liittyivät sadutusohjeen esittämiseen, nuorten innostamiseen tarinan kerrontaan sekä teemasadutuksen käyttöön.
Pilotoinnilla saadut tulokset eivät ole yleistettävissä. Saadut tulokset ovat kuitenkin linjassa aikaisempiin tuloksiin, jonka vuoksi menetelmää voidaan käytännössä hyödyntää myös muissa vastaavissa konteksteissa.