”Omakohtaista oppimista tekemisen kautta” Seikkailuohjaajan perehdytysopas erityisnuorten ohjaamiseen
Pitkänen, Hanna; Tykkyläinen, Mari (2014)
Pitkänen, Hanna
Tykkyläinen, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418577
Tiivistelmä
Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka tarjoavat mahdollisuuden kokonaisvaltaiseen kasvuun ja kehittymiseen kokemuksien ja elämyksien kautta. Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus haasteiden voittamiseen, omien rajojen rikkomiseen ja onnistumisen kokemuksiin, joiden avulla voidaan vaikuttaa nuoren itsetuntoon ja elämänhallintaan. Toimintaympäristönä on usein luonto, joka on yksilölle jollakin tapaa uusi. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat aina tavoitteellista toimintaa, joka lähtee yksilöstä ja hänen tarpeistaan. Tavoitteellisuuden rinnalla tärkeä osa on myös reflektointi eli toiminnan purku, jonka avulla yksilö muodostaa elämyksestä oppimiskokemuksen. Sillä on usein siirtovaikutus hänen arkielämäänsä. Seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan menetelmistä on todettu olevan hyötyä erityisnuorten parissa työskennellessä. On kuitenkin muistettava, että tämä vaatii aina osaavaa henkilökuntaa.
Seikkailu- ja elämyspalveluita tarjoavat yritykset kohtaavat toiminnassaan erityisnuorten ryhmiä, joiden ohjaamisesta työntekijöillä ei välttämättä ole kokemusta. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa käytännönläheinen perehdytysopas seikkailuohjaajille erityisnuorten ohjaamiseen. Tavoitteena oli luoda tukeva tietoperusta seikkailukasvatuksesta, elämyspedagogiikasta sekä erityisnuorista ja heidän ohjaamisessa huomioitavista erityispiirteistä. Kirjallisuuteen perustuvan tietoperustan tueksi toteutimme Webropol - kyselyn asiantuntijoille, jotka ovat käyttäneet seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan menetelmiä erityisnuorten kanssa työskennellessä. Kyselyn tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa erityisnuorten ohjaamisesta.
Rajasimme opinnäytetyössä erityisnuoret mielenterveyshäiriöistä kärsiviin ja haastavasti käyttäytyviin. Avasimme mielenterveyshäiriöistä masennuksen ja itsetuhoisuuden sekä ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriön. Haastavan käytöksen osalta käsittelemme käytöshäiriötä, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä (ADHD) sekä tarkkaavuushäiriötä ilman ylivilkkautta (ADD). Työmme käsittelee 15–18 -vuotiaita erityisnuoria.
Toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi pohjoiskarjalainen seikkailu- ja elämyspalveluyritys EräVoitto. Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen, sillä tarve perehdytysoppaalle nousi tilaajalta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Omakohtaista oppimista tekemisen kautta” Seikkailuohjaajan perehdytysopas erityisnuorten ohjaamiseen. Opas sisältää tietoa myös ryhmäytyksestä. Lisäksi oppaassa esitellään erityisnuorten ohjaamisessa hyödynnettäviä harjoitteita. Opasta voidaan käyttää tilaajan työntekijöiden sekä muiden alalla työskentelevien toimijoiden perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Sen avulla voidaan kehittää työntekijöiden ammatillisuutta ja siten parantaa toiminnan turvallisuutta.
Seikkailu- ja elämyspalveluita tarjoavat yritykset kohtaavat toiminnassaan erityisnuorten ryhmiä, joiden ohjaamisesta työntekijöillä ei välttämättä ole kokemusta. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa käytännönläheinen perehdytysopas seikkailuohjaajille erityisnuorten ohjaamiseen. Tavoitteena oli luoda tukeva tietoperusta seikkailukasvatuksesta, elämyspedagogiikasta sekä erityisnuorista ja heidän ohjaamisessa huomioitavista erityispiirteistä. Kirjallisuuteen perustuvan tietoperustan tueksi toteutimme Webropol - kyselyn asiantuntijoille, jotka ovat käyttäneet seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan menetelmiä erityisnuorten kanssa työskennellessä. Kyselyn tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa erityisnuorten ohjaamisesta.
Rajasimme opinnäytetyössä erityisnuoret mielenterveyshäiriöistä kärsiviin ja haastavasti käyttäytyviin. Avasimme mielenterveyshäiriöistä masennuksen ja itsetuhoisuuden sekä ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriön. Haastavan käytöksen osalta käsittelemme käytöshäiriötä, aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä (ADHD) sekä tarkkaavuushäiriötä ilman ylivilkkautta (ADD). Työmme käsittelee 15–18 -vuotiaita erityisnuoria.
Toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi pohjoiskarjalainen seikkailu- ja elämyspalveluyritys EräVoitto. Opinnäytetyömme on työelämälähtöinen, sillä tarve perehdytysoppaalle nousi tilaajalta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Omakohtaista oppimista tekemisen kautta” Seikkailuohjaajan perehdytysopas erityisnuorten ohjaamiseen. Opas sisältää tietoa myös ryhmäytyksestä. Lisäksi oppaassa esitellään erityisnuorten ohjaamisessa hyödynnettäviä harjoitteita. Opasta voidaan käyttää tilaajan työntekijöiden sekä muiden alalla työskentelevien toimijoiden perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Sen avulla voidaan kehittää työntekijöiden ammatillisuutta ja siten parantaa toiminnan turvallisuutta.