Millä kanavilla sekä palveluilla tavoittaa ikääntyneet Seniorirannekkeen piiriin?
Norro, Maria; Nikula, Laura (2024)
Norro, Maria
Nikula, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156551
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrä kasvaa koko ajan Suomessa, joten yhteiskunnan on reagoitava monella eri osa-alueella ikääntyvän väestön tarpeisiin. Yksi näistä osa-alueista on liikunnallisen elämäntavan tukeminen toimintakyvyn ylläpitämisessä. FinSote-tutkimuksen mukaan ikääntyneiden toimintakyvyssä on havaittu huolestuttavia haasteita.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Turun kaupungin liikuntapalveluiden Seniorirannekkeen saavutettavuutta. Senioriranneke kannustaa liikkumaan ja se on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille turkulaisille. Rannekkeella pääsee kaupungin liikuntapaikkoihin, esimerkiksi uimahalleihin ja kuntosaleihin, sekä kulttuurikohteisiin kerran päivässä. Se on voimassa neljä kuukautta lataushetkestä ja maksaa tältä ajalta 40 € + 8 € kertaluontoinen rannekemaksu.
Turun kaupungin liikuntapalvelut tarjoaa monipuolisia liikuntapalveluita iäkkäille, joten olisi tärkeää tuoda tätä tietoa heidän keskuuteen ja innostaa liikkumaan sekä osallistumaan toimintaan mukaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tavoittaa niitä yli 65-vuotiaita ikääntyneitä, jotka eivät vielä ole Seniorirannekkeen piirissä. Tavoitteena oli saada tietoa, mistä heidät tavoitti ja millaisia kanavia he käyttivät. Kehittämistyön tarve oli lähtöisin tilaajalta.
Opinnäytetyön tilaaja ja toimintaympäristö -luvussa tarkasteltiin tilaajan palveluita sekä kohderyhmää tarkemmin. Tietoperustassa esitettiin kehittämistyön kannalta tärkeimpiä käsitteitä, jotka olivat saavutettavuus, viestintä, osallisuus ja ikääntyneiden liikuntasuositukset. Aineistot kerättiin strukturoidulla haastattelumenetelmällä jalkautumalla ikääntyneiden keskuuteen, sekä vertaisarvioinnilla tarkastelemalla Espoon kaupungin liikuntapalveluiden ja Eläkeliiton Turun yhdistys ry:n toimintaa ja viestintää.
Haastattelussa tavoitettiin kohderyhmästä sata vastaajaa. Tulokset osoittavat, että jalkautuminen ikääntyneiden pariin on erinomainen keino tavoittaa, markkinoida ja luoda aitoja kohtaamisia. Vertaisarvioinnin avulla todettiin, että Turun kaupungin liikuntapalveluiden viestintä on sujuvaa, mutta kehitettävää löytyi palveluiden osalta. Kehittämistyön tuotoksena syntyi toimenpide-ehdotus tilaajalle.
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Turun kaupungin liikuntapalveluiden Seniorirannekkeen saavutettavuutta. Senioriranneke kannustaa liikkumaan ja se on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille turkulaisille. Rannekkeella pääsee kaupungin liikuntapaikkoihin, esimerkiksi uimahalleihin ja kuntosaleihin, sekä kulttuurikohteisiin kerran päivässä. Se on voimassa neljä kuukautta lataushetkestä ja maksaa tältä ajalta 40 € + 8 € kertaluontoinen rannekemaksu.
Turun kaupungin liikuntapalvelut tarjoaa monipuolisia liikuntapalveluita iäkkäille, joten olisi tärkeää tuoda tätä tietoa heidän keskuuteen ja innostaa liikkumaan sekä osallistumaan toimintaan mukaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tavoittaa niitä yli 65-vuotiaita ikääntyneitä, jotka eivät vielä ole Seniorirannekkeen piirissä. Tavoitteena oli saada tietoa, mistä heidät tavoitti ja millaisia kanavia he käyttivät. Kehittämistyön tarve oli lähtöisin tilaajalta.
Opinnäytetyön tilaaja ja toimintaympäristö -luvussa tarkasteltiin tilaajan palveluita sekä kohderyhmää tarkemmin. Tietoperustassa esitettiin kehittämistyön kannalta tärkeimpiä käsitteitä, jotka olivat saavutettavuus, viestintä, osallisuus ja ikääntyneiden liikuntasuositukset. Aineistot kerättiin strukturoidulla haastattelumenetelmällä jalkautumalla ikääntyneiden keskuuteen, sekä vertaisarvioinnilla tarkastelemalla Espoon kaupungin liikuntapalveluiden ja Eläkeliiton Turun yhdistys ry:n toimintaa ja viestintää.
Haastattelussa tavoitettiin kohderyhmästä sata vastaajaa. Tulokset osoittavat, että jalkautuminen ikääntyneiden pariin on erinomainen keino tavoittaa, markkinoida ja luoda aitoja kohtaamisia. Vertaisarvioinnin avulla todettiin, että Turun kaupungin liikuntapalveluiden viestintä on sujuvaa, mutta kehitettävää löytyi palveluiden osalta. Kehittämistyön tuotoksena syntyi toimenpide-ehdotus tilaajalle.