Turvallisemman tilan luominen ja ohjelmasisällön kehittäminen risteilytapahtumalle : case: Abikaveri-palvelun kehittäminen
Joensuu, Jemina (2024)
Joensuu, Jemina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237226
Tiivistelmä
Oppinäytetyön tavoitteena on luoda uusi palvelu nimeltään Abikaveri, joka tuotetaan vuosittaiselle Abiristeily-tapahtumalle. Tapahtuma on suunnattu viimeisen vuoden lukiolaisille, jotka juhlistavat oppituntien loppumista. Abikaveri-palvelun tarkoituksena on olla Abiristeilyn asiakkaiden tukihenkilönä, järjestää alkoholittomia ohjelmanumeroita sekä ylläpitää erillistä tilaa, missä noudatetaan tapahtuman aikana turvallisemman tilan periaatteita. Palvelun tavoitteena on luoda asiakkaille turvallinen ja mukava tapahtuma, mihin voi osallistua omana itsenään.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu nykypäivän yhteiskunnalliseen tilanteeseen. Tutkimusten mukaan nuorten mielenterveysongelmat ja yksinäisyys on lisääntynyt viimevuosina. Lisäksi turvallisuuden merkitys on nykyään tärkeä osa-alue tapahtumatuotannossa asiakkaan näkökulmasta.
Palvelun suunnittelua varten hyödynnettiin erilaista tietoperustaa turvallisemmasta tilasta ja sen periaatteista, yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta sekä palvelumuotoilusta. Lisäksi tietoperustaa tarkasteltiin sekä nuorten, että tapahtumien näkökulmista. Suunniteluun osallistutettiin vuoden 2024 ja 2025 Abiristeilyyn osallistuvat asiakkaat tutkimuskyselyllä, missä vastaajat pääsivät kertomaan toiveensa ja ajatuksensa risteilytapahtuman ohjelmanumeroista sekä uudesta Abikaveri-palvelusta. Lisäksi Abikaverin suunnittelua varten haastateltiin Helsinki Rock and Roll yrityksen kahta työntekijää, jotta saatiin vertaiskuva-analyysi heidän omasta festivaaliystävä-palvelustansa, joka palvelee tapahtuman asiakkaan sijaan organisaation henkilökuntaa tapahtuman aikana. Edellä mainittujen tietoperustan ja menetelmien avulla suunniteltiin Abikaveri-palvelu, joka pilotoitiin Abiristeily-tapahtumassa.
Pilotoinnin aikana hyödynnettiin havainnointimenetelmään, minkä tarkoituksena oli tarkastella uuden palvelun onnistumista ja havaita kehittämiskohteita. Onnistunut pilotointi osoittaa palvelun olevan tarpeellinen osa Abiristeilyä, minkä takia Nelonen Media Live tulee jatkamaan palvelun tuottamista tulevissa Abiristeily-tapahtumissa. Palvelua on hyvä jalkauttaa organisaation muihin tapahtumiin. Opinnäytetyössä esitellään kehitysehdotuksia palveluun, joita ovat muun muassa työntekijöiden määrän lisääminen, palvelun näkyvyyden ja markkinoinnin parantaminen sekä ohjelmanumeroiden aikataulujen kehittäminen.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu nykypäivän yhteiskunnalliseen tilanteeseen. Tutkimusten mukaan nuorten mielenterveysongelmat ja yksinäisyys on lisääntynyt viimevuosina. Lisäksi turvallisuuden merkitys on nykyään tärkeä osa-alue tapahtumatuotannossa asiakkaan näkökulmasta.
Palvelun suunnittelua varten hyödynnettiin erilaista tietoperustaa turvallisemmasta tilasta ja sen periaatteista, yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta sekä palvelumuotoilusta. Lisäksi tietoperustaa tarkasteltiin sekä nuorten, että tapahtumien näkökulmista. Suunniteluun osallistutettiin vuoden 2024 ja 2025 Abiristeilyyn osallistuvat asiakkaat tutkimuskyselyllä, missä vastaajat pääsivät kertomaan toiveensa ja ajatuksensa risteilytapahtuman ohjelmanumeroista sekä uudesta Abikaveri-palvelusta. Lisäksi Abikaverin suunnittelua varten haastateltiin Helsinki Rock and Roll yrityksen kahta työntekijää, jotta saatiin vertaiskuva-analyysi heidän omasta festivaaliystävä-palvelustansa, joka palvelee tapahtuman asiakkaan sijaan organisaation henkilökuntaa tapahtuman aikana. Edellä mainittujen tietoperustan ja menetelmien avulla suunniteltiin Abikaveri-palvelu, joka pilotoitiin Abiristeily-tapahtumassa.
Pilotoinnin aikana hyödynnettiin havainnointimenetelmään, minkä tarkoituksena oli tarkastella uuden palvelun onnistumista ja havaita kehittämiskohteita. Onnistunut pilotointi osoittaa palvelun olevan tarpeellinen osa Abiristeilyä, minkä takia Nelonen Media Live tulee jatkamaan palvelun tuottamista tulevissa Abiristeily-tapahtumissa. Palvelua on hyvä jalkauttaa organisaation muihin tapahtumiin. Opinnäytetyössä esitellään kehitysehdotuksia palveluun, joita ovat muun muassa työntekijöiden määrän lisääminen, palvelun näkyvyyden ja markkinoinnin parantaminen sekä ohjelmanumeroiden aikataulujen kehittäminen.