Tapahtumat ja tapahtumalistaus – Vaatetusalan yksinyrittäjän verkostoitumista ja markkinointia kehittämässä
Huynh, Tiina (2024)
Huynh, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247596
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin tilaajalle tapahtumalistaus tapahtumakalenterin suunnittelun helpottamiseksi. Työn tilaajana toimi 2Jutul Oy, joka on mikroyritys Varsinais-Suomesta ja se on perustettu kesäkuussa 2023.
Mikroyrittäjän arki on kiireistä, silloin kun kädet eivät riitä kaikkeen tekemiseen, on jokin työ jätettävä vähemmälle. Tässä tapauksessa yrittäjä koki tarvitsevansa apua tapahtumakalenterin suunnitteluun, ja tilasi opinnäytetyönä tapahtumalistauksen. Tapahtumalistaukseen on koottu erilaisia tapahtumia Varsinais-Suomen sekä Uudenmaan alueella. Tapahtumat ovat luokiteltu joko myynti-, näkyvyys- tai verkostoitumistapahtumiksi. Tapahtumalistaus helpottaa yrittäjän suunnittelutyötä kun tapahtumat ja niiden tärkeimmät tiedot ovat koottu yhteen listaukseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa yleisesti sekä verkossa ja tapahtumissa tapahtuvaa myyntiä lisäksi työssä käsitellään brändiä yleisesti että yrityksen brändiä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä dokumenttianalyysiä sekä SWOT-analyysiä eli nelikenttämenetelmää. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli tutkia erilaisten tapahtumien verkkosivuja sekä lehdistötiedotteita. Näistä tutkituista tapahtumista valittiin tapahtumalistaukseen 12 erilaista tapahtumaa. SWOT-analyysissä tutkittiin yrityksen vahvuuksia sekä heikkouksia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vertaileva listaus 12 eri tapahtumasta. Listauksessa on mukana 12 erilaista tapahtumaa, osa niistä ovat muotialaan keskittyviä tapahtumia. Listauksessa on tuotu esille jokaisen tapahtuman oleelliset tiedot sekä ne on luokiteltu myynti-, näkyvyys- tai verkostoitumistapahtumiksi. Lisäksi tuotoksessa on listattu järjestöjä ja yhdistyksiä joihin tuoreen mikroyrittäjän kannattaa tutustua.
Mikroyrittäjän arki on kiireistä, silloin kun kädet eivät riitä kaikkeen tekemiseen, on jokin työ jätettävä vähemmälle. Tässä tapauksessa yrittäjä koki tarvitsevansa apua tapahtumakalenterin suunnitteluun, ja tilasi opinnäytetyönä tapahtumalistauksen. Tapahtumalistaukseen on koottu erilaisia tapahtumia Varsinais-Suomen sekä Uudenmaan alueella. Tapahtumat ovat luokiteltu joko myynti-, näkyvyys- tai verkostoitumistapahtumiksi. Tapahtumalistaus helpottaa yrittäjän suunnittelutyötä kun tapahtumat ja niiden tärkeimmät tiedot ovat koottu yhteen listaukseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa yleisesti sekä verkossa ja tapahtumissa tapahtuvaa myyntiä lisäksi työssä käsitellään brändiä yleisesti että yrityksen brändiä. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä dokumenttianalyysiä sekä SWOT-analyysiä eli nelikenttämenetelmää. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli tutkia erilaisten tapahtumien verkkosivuja sekä lehdistötiedotteita. Näistä tutkituista tapahtumista valittiin tapahtumalistaukseen 12 erilaista tapahtumaa. SWOT-analyysissä tutkittiin yrityksen vahvuuksia sekä heikkouksia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vertaileva listaus 12 eri tapahtumasta. Listauksessa on mukana 12 erilaista tapahtumaa, osa niistä ovat muotialaan keskittyviä tapahtumia. Listauksessa on tuotu esille jokaisen tapahtuman oleelliset tiedot sekä ne on luokiteltu myynti-, näkyvyys- tai verkostoitumistapahtumiksi. Lisäksi tuotoksessa on listattu järjestöjä ja yhdistyksiä joihin tuoreen mikroyrittäjän kannattaa tutustua.