Kun työsuhde päättyy - offboarding-prosessin kehittäminen Keskisuomalainen-konsernissa
Ojomaa, Mikael; Silvennoinen, Karoliina (2024)
Ojomaa, Mikael
Silvennoinen, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257800
Tiivistelmä
Monet työnantajat panostavat työntekijöiden rekrytointi- ja perehdyttämis- eli onboarding-prosesseihin. Myös positiivista työntekijäkokemusta vahvistetaan työsuhteen aikasia toimia kehittämällä. Näiden lisäksi on aivan yhtä tärkeää panostaa myös työsuhteen päättymiseen eli offboardingiin liittyviin prosesseihin. Työpaikkansa jättävä työntekijä on aina työpaikkansa käyntikortti ja vie viestiä kokemuksistaan ja kohtelustaan eteenpäin. Ei siis ole aivan merkityksetöntä, miten prosessit työsuhteensa päättävän työntekijän osalta toteutetaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee offboarding-prosessia ja sen kehittämistä Keskisuomalainen- konsernissa, jotta konsernin jokaiseen yhtiöön ja toimipisteeseen saadaan samanlaiset käytännöt työntekijän työsuhteen päättyessä. Yhtenäisten käytäntöjen avulla lähtevien työntekijöiden työsuhteen päättymiseen vaikuttavien syiden selvittäminen on helpompaa. Tätä kautta voidaan kehittää konsernin toimintaa entistä työntekijämyönteisemmäksi.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää Keskisuomalainen-konsernin näkemyksiä offboardin-prosessin kehittämiseksi ja uusien toimintamallien luomiseksi. Lisäksi tutkittiin esihenkilöiden ajatuksia uudesta toimintamallista. Keskeisimpinä tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja esihenkilökyselyä. Tutkimustuloksissa korostui lähtökyselyn merkitys työntekijän työsuhteen päättyessä. Myös lähiesihenkilön ja lähtevän työntekijän välillä käyty lähtökeskustelu koettiin tärkeänä työkaluna osana kokonaisvaltaista offboarding-prosessia. Tutkimustulosten ja teoriapohjan perusteella tilaajan tarpeisiin tuotettiin lähtökysely ja lähtökeskustelurunko ohjeineen.
Vaikka työ on toteutettu tilaajan tarpeiden mukaan, palvelee se myös muita offboarding-prosesseja kehittäviä työpaikkoja ja organisaatioita.
Tämä opinnäytetyö käsittelee offboarding-prosessia ja sen kehittämistä Keskisuomalainen- konsernissa, jotta konsernin jokaiseen yhtiöön ja toimipisteeseen saadaan samanlaiset käytännöt työntekijän työsuhteen päättyessä. Yhtenäisten käytäntöjen avulla lähtevien työntekijöiden työsuhteen päättymiseen vaikuttavien syiden selvittäminen on helpompaa. Tätä kautta voidaan kehittää konsernin toimintaa entistä työntekijämyönteisemmäksi.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää Keskisuomalainen-konsernin näkemyksiä offboardin-prosessin kehittämiseksi ja uusien toimintamallien luomiseksi. Lisäksi tutkittiin esihenkilöiden ajatuksia uudesta toimintamallista. Keskeisimpinä tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja esihenkilökyselyä. Tutkimustuloksissa korostui lähtökyselyn merkitys työntekijän työsuhteen päättyessä. Myös lähiesihenkilön ja lähtevän työntekijän välillä käyty lähtökeskustelu koettiin tärkeänä työkaluna osana kokonaisvaltaista offboarding-prosessia. Tutkimustulosten ja teoriapohjan perusteella tilaajan tarpeisiin tuotettiin lähtökysely ja lähtökeskustelurunko ohjeineen.
Vaikka työ on toteutettu tilaajan tarpeiden mukaan, palvelee se myös muita offboarding-prosesseja kehittäviä työpaikkoja ja organisaatioita.