Tapahtumatuottajan työssäjaksaminen ja viihtyminen Case: Nelonen Media Live
Kärkkäinen, Hanne; Suomalainen, Sanni (2024)
Kärkkäinen, Hanne
Suomalainen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257798
Tiivistelmä
Tutkimusta tehtiin Nelonen Media Liven tapahtumatuottajien työssäjaksamisen ja viihtymisen parantamiseksi. Vastaamme opinnäytetyössä kysymyksiin: Miten Nelonen Media Liven tapahtumatuottajat tällä hetkellä jaksavat ja viihtyvät työssä ja miten näitä osa-alueita voidaan kehittää? Työn aikana kartoitettiin myös Nelonen Media Liven tuottajien tämän hetkistä tilannetta työssäjaksamisen ja viihtymisen osalta.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä laadullisia, että määrälllisiä kehittämismenetelmiä. Menetelminä toimivat kaksi anonyymiä kyselylomaketta sekä työpaja. Kyselylomakkeet lähetettiin Nelonen Media Liven tuottajille, sekä Suomen kulttuurituottajat facebook -ryhmään. Työpajaan osallistuivat ne Nelonen Media Liven tuottajat, jotka olivat vastaanottaneet kyselylomakkeen. Keräämämme aineiston sekä aiemman tutkimustiedon avulla koottiin työn lopputuotokseksi kehitysideoita, joita tilaaja voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittääkseen tuottajien jaksamista ja viihtymistä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin opinnäytetyön aiheeseen liittyviä keskeisiä termejä, joita olivat työhyvinvointi, työyhteisö, työn imu, työssäjaksaminen ja viihtyminen, tapahtumatuottajan työ sekä festivaalit työympäristönä. Aiheita hyödynnettiin aineiston analysoinnin tukena etsien yhteisiä ja eriäviä tekijöitä tilaajan kyselyn vastausten, vertaiskyselyn vastausten sekä aiemman tutkimustiedon välillä.
Nelonen Media Liven tuottajat jaksavat ja viihtyvät työssään hyvin ja työyhteisö on yksi suurimmista positiivisista ja jaksamista ja viihtymistä edistävistä tekijöistä. Positiivisen palautteen merkitys työssäjaksamisessa todettiin tärkeäksi. Kehittämiskohteita löytyi kenttäolosuhteista, työyhteisön kommunikaatiosta sekä kausityönktejiöiden perehdytyksestä. Kehittämistyön aikana huomattiin, että verrattuna muihin alan toimijoihin Nelonen Media Liven tuottajat viihtyvät ja jaksavat työssään paremmin. Tuottajan työssä todettiin olevan kuormittavuuspiikkejä, mutta ne koettiin myös osaltaan voimavaratekijöinä ja palkitsevina kokemuksina.
Kehitystyön pohjalta syntyi kehitysideoita liittyen aineistoissa nouseisiin kehityskohteisiin. Kausityöntekijöiden prehdytysoppaan avulla saataisiin uusien kausityöntekijöiden perehdykseen liittyvää työkuormaa helpottettua vastuussa olevilta tuottajilta. Viesintäkanava positiivisten palautteiden jakamiselle nostaisi esille onnistumisia, jonka lisäksi tuotiin esille myös nykyaikana trendaava teköäly, jota voidaan hyödyntää työnteossa. Tekoälyllä tuotettava festari ChatBot toimisi henkilökunnan sisäisenä tiedonhankintakanavana, johon koottaisiin kaikki festivaalilla tarvittava tieto ja josta kaikki olisi helppo tarkistaa tapahtuman aikana.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä laadullisia, että määrälllisiä kehittämismenetelmiä. Menetelminä toimivat kaksi anonyymiä kyselylomaketta sekä työpaja. Kyselylomakkeet lähetettiin Nelonen Media Liven tuottajille, sekä Suomen kulttuurituottajat facebook -ryhmään. Työpajaan osallistuivat ne Nelonen Media Liven tuottajat, jotka olivat vastaanottaneet kyselylomakkeen. Keräämämme aineiston sekä aiemman tutkimustiedon avulla koottiin työn lopputuotokseksi kehitysideoita, joita tilaaja voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittääkseen tuottajien jaksamista ja viihtymistä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin opinnäytetyön aiheeseen liittyviä keskeisiä termejä, joita olivat työhyvinvointi, työyhteisö, työn imu, työssäjaksaminen ja viihtyminen, tapahtumatuottajan työ sekä festivaalit työympäristönä. Aiheita hyödynnettiin aineiston analysoinnin tukena etsien yhteisiä ja eriäviä tekijöitä tilaajan kyselyn vastausten, vertaiskyselyn vastausten sekä aiemman tutkimustiedon välillä.
Nelonen Media Liven tuottajat jaksavat ja viihtyvät työssään hyvin ja työyhteisö on yksi suurimmista positiivisista ja jaksamista ja viihtymistä edistävistä tekijöistä. Positiivisen palautteen merkitys työssäjaksamisessa todettiin tärkeäksi. Kehittämiskohteita löytyi kenttäolosuhteista, työyhteisön kommunikaatiosta sekä kausityönktejiöiden perehdytyksestä. Kehittämistyön aikana huomattiin, että verrattuna muihin alan toimijoihin Nelonen Media Liven tuottajat viihtyvät ja jaksavat työssään paremmin. Tuottajan työssä todettiin olevan kuormittavuuspiikkejä, mutta ne koettiin myös osaltaan voimavaratekijöinä ja palkitsevina kokemuksina.
Kehitystyön pohjalta syntyi kehitysideoita liittyen aineistoissa nouseisiin kehityskohteisiin. Kausityöntekijöiden prehdytysoppaan avulla saataisiin uusien kausityöntekijöiden perehdykseen liittyvää työkuormaa helpottettua vastuussa olevilta tuottajilta. Viesintäkanava positiivisten palautteiden jakamiselle nostaisi esille onnistumisia, jonka lisäksi tuotiin esille myös nykyaikana trendaava teköäly, jota voidaan hyödyntää työnteossa. Tekoälyllä tuotettava festari ChatBot toimisi henkilökunnan sisäisenä tiedonhankintakanavana, johon koottaisiin kaikki festivaalilla tarvittava tieto ja josta kaikki olisi helppo tarkistaa tapahtuman aikana.